logo F1online.sk

Závery zasadnutia Komisie F1: Monoposty by v daždi mohli jazdiť s krytmi kolies

Max Verstappen a Charles Leclerc po štarte VC Japonska 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 11. 2022

V piatok sa nekonali len úvodné dva tréningy na Veľkú cenu Abú Zabí, ale aj dôležité stretnutie Komisie F1. Vedenie kráľovnej motoršportu avizuje niekoľko noviniek, z ktorých najviac pozornosti sa zrejme ujde myšlienke zakryť kolesá počas mokrých pretekov. Cieľom je zlepšiť výhľad jazdcov počas dažďa.

Vodná triešť spôsobuje jazdcom F1 problémy už od čias, keď vo Formule 1 začala hrať dôležitú úlohu aerodynamika. Nová éra efjednotky to však ešte zhoršila, sťažujú sa viacerí piloti na negatívne aspekty prísavného efektu, ktorý z kvapiek vody vyrába hmlu.

To Formulu 1 núti zamyslieť sa, čo sa so situáciou dá robiť. Nie je totiž v jej záujme zakaždým, keď začne pršať, prerušiť veľkú cenu pre zlú viditeľnosť. A na obzore je aj prvé riešenie, o ktorom sa v piatok diskutovalo na zasadnutí Komisie F1 v Abú Zabí.

FIA v správe pre médiá konštatuje, že započala prieskum, ktorý by mal na monoposte F1 definovať štruktúry minimalizujúce vodnú triešť. Predbežná predstava hovorí o tom, že pôjde o štandardizované kryty kolies, ktoré zachytia časť vodnej triešte. Dnes pneumatiky do dažďa dokážu rozptýliť vo vzduchu až 80 litrov vody za sekundu. Ak sa časť tohto objemu podarí zachytiť, výhľad jazdcov by sa mal podstatne zlepšiť.

Návrh takýchto krytov musí spĺňať niekoľko podmienok. Má ísť o čo najmenší funkčný kus karosérie, ktorý nebude mechanikom brániť pri prezúvaní pneumatík a bude sa dať ľahko a rýchlo nasadiť a sňať. Kryty kolies sa totiž budú nasadzovať buď pred štartom pretekov, alebo počas červených vlajok. V hre sú aj dodatočné svetlá v zadnej časti monopostu.

Súčasťou štúdie bude preskúmanie prísavného efektu a jeho podiel na generovaní vodnej triešte “saním” vody z trate.

Okrem tejto témy F1 rozobrala aj viacero ďalších. Prinášame vám ich prehľad:

Medzinárodná automobilová federácia chce do roku 2024 stihnúť kompletné prehodnotenie športových pravidiel, keďže sa v uplynulých mesiacoch ukázalo, že niektoré články nie sú také jednoznačné, aké by mali byť. Formula 1 bude pri prepisovaní športových pravidiel komunikovať s tímami a revidovanú verziu pravidiel si chce dať schváliť najneskôr v apríli 2023 s platnosťou od sezóny 2024.

Možné zmeny sa týkajú aj trestov za výmeny pohonných jednotiek. Jednotlivé strany sa totiž zhodli na tom, že súčasný systém nedostatočne odrádza stajne od nasadzovania nových komponentov. Ak pilot potrebuje vymeniť dva kusy a už tie ho odsúvajú na chvost štartového poľa, tak sa tím častokrát rozhodne vymeniť aj iné, hoci nie z nutnosti. Takýto postup zvyšuje náklady tímov a podkopáva myšlienku penalizácií.

Zákaz zahrievacích dečiek nebol schválený. Formula 1 si termín na konečné rozhodnutie posunula na júl 2023. Reaguje tak na sťažnosti jazdcov. Dovtedy chce zozbierať viac dát, aby vedela prijať informovanejšie rozhodnutie.

Po novom bude možné systém DRS používať už jedno kolo po štarte, reštarte či výjazde bezpečnostného vozidla. F1 chce totiž udržať pole pokope. Prvé testy tejto novinky uvidíme počas šprintov v roku 2023, v hlavných pretekoch od sezóny 2024.

Pravidlá parc fermé počas šprintových víkendov čaká zjednodušenie. Momentálne totiž FIA musí reagovať na veľmi vysoký počet žiadostí tímov o úpravy na monoposte medzi kvalifikáciou a samotným šprintom.

Dočkáme sa i zjednodušenia pravidiel o nákladoch po nehodách. Od novej sezóny bude môcť každý tím na každých pretekoch vykonať opravy zničených komponentov v pevne stanovenej výške. V šprintoch pôjde o sumu 300-tisíc dolárov namiesto súčasných 150-tisíc. Tieto sumy sú vyňaté spod rozpočtového stropu.

F1 napokon konštatuje, že sa podarilo schváliť ďalšie drobné úpravy technických a finančných pravidiel pre rok 2023. Okrem toho sa v pravidlách zavádzajú nové, prísnejšie požiadavky na horné ochranné oblúky.

Všetky zmeny v pravidlách ešte musí schváliť Svetová motoristická rada FIA.

Súvisiace články