logo F1online.sk

Ferrari prepíše dejiny. S týmto hyperautom sa po 50 rokoch predstaví v Le Mans

Ferrari 499P
© Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 11. 2022

Je to historický okamih, ktorý však má pre väčšinu fanúšikov charakter správy v rohu 19. stránky novín. Iste, vytrvalostné preteky nie sú ani zďaleka také populárne ako Formula 1, ale predstavenie hyperauta Ferrari 499P nadväzuje na tradíciu, ktorú sme vo svete motoršportu nevideli 50 rokov.

Síce to vyšlo dosť nešťastne a Ferrari svoj nový klenot predstavilo desať minút pred štartom mexickej kvalifikácie, ale bola na ukázanie nového hyperauta lepšia príležitosť než Finali Mondiali? Asi nie.

V každom prípade, ako už všetci dobre vieme, Ferrari sa vracia do najvyššej kategórie vytrvalostných pretekov a tým pádom bude bojovať opäť aj o celkové víťazstvo v Le Mans. Priamym predchodcom nového 499P je Ferrari 312PB legendárneho dizajnéra Maura Forghieriho, ktoré ešte v 70. rokoch pilotovali mená ako Jacky Ickx, Ronnie Peterson či Arturo Merzario. A lakovanie nového 499P jasne odkazuje na svojho dávneho predchodcu.

Špeciál bude poháňať trojlitrový spaľovací motor V6 s výkonom 680 konských síl, ktorému bude pomáhať elektromotor s výkonom asi 270 koní.

„Voľba motora V6 bola rozhodne správna vzhľadom na vývoj našej ponuky na trhu cestných automobilov – bolo prirodzené vydať sa touto cestou. Nebol to však žiaden kompromis, pretože V6 je malá, ľahká a veľmi kompaktná, čo nám poskytuje výhodu pri zaobalení celého balíka, rozložení váhy a umiestnenia ťažiska,“ povedal Ferdinando Cannizzo, šéf pre dizajn a vývoj Attivita Sportive, čo je oddelenie pre vývoj pretekárskych GT automobilov Ferrari.

Čakáme aj na definitívny výber jazdcov. Keby ste však očakávali mená bývalých, súčasných alebo dokonca budúcich hviezd F1, budete sklamaní. Taliani totiž majú v pláne siahnuť po šiestich menách (traja do každého auta) zo svojej veľkej rodiny Ferrari.

„Jazdcov vyberieme z rodiny Ferrari,“ prehlásil Antonello Coletta, šéf Ferrari pre oblasť športových automobilov. „V našej GT rodine máme veľmi konzistentných pilotov a vyberieme si spomedzi nich.“

Síce nepadli žiadne špecifické mená, ale výber zase nie je až taký široký. Takmer so stopercentnou istotou môžeme povedať, že sa vyberie spomedzi mien ako Alessandro Pier Guidi, James Calado, Miguel Molina, Antonio Fuoco, Davide Rigon, Nicklas Nielsen, Daniel Serra, Alessio Rovera a Andrea Bertolini.

Do premiéry špeciálu na marcových pretekoch na 1000 míľ v Sebringu, kde sa začne nová sezóna šampionátu vytrvalostných pretekov, čaká Ferrari ešte kopa roboty. Tím totiž pripravil rozsiahly testovací program, ktorým chce zaistiť, že na nový ročník WEC bude všetko tip top. Ten začal ešte niekedy začiatkom leta a v súčasnosti už beží na plné obrátky.

Testovanie jedného špeciálu je zamerané na zlepšenie výkonnosti, druhým sa zdokonaľuje spoľahlivosť. 499P už má za sebou viac ako 12-tisíc kilometrov vo Fiorane, Barcelone, Mugelle, Portimau a Monze. Vždy však testovalo len s jedným autom a nikdy nie oboma naraz. Cannizzo pritom neskrýva, že nejaké problémy sa už objavili.

„Spočiatku sme boli prekvapení, pretože auto bežalo prvé dva alebo tri dni bez problémov. Potom sa však, samozrejme, nejaké problémy so spoľahlivosťou objavili, čo je dobré, pretože je lepšie ich mať skôr než neskôr,“ povedal Cannizzo.

Súvisiace články