logo F1online.sk

Vo Ferrari nie sú spokojní s trestom pre Red Bull: Bude mať len obmedzený vplyv

Max Verstappen a Charles Leclerc, Red Bull zozadu, Ferrari zozadu
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 10. 2022

Rozpočtové pravidlá majú za sebou svoju prvú veľkú skúšku. Uspeli? To sa dozvieme zrejme až v priebehu nasledujúcich rokov. Ťažko povedať, ako si budú tímy a FIA počínať smerom do budúcna, no je jasné, že toto rozhodnutie bude mať na ich politiku vplyv. Kým v Red Bulle sa cítia ukrivdení „drakonickým“ trestom, konkurenti pokračujú vo svojej mediálnej a politickej ofenzíve.

Za prekročenie rozpočtového stropu o 2,2 milióna dolárov pokuta sedem miliónov dolárov a zníženie alokovaného času vo veternom tuneli a na CFD o desať percent. Keďže pokuty sa do rozpočtového stropu nezapočítavajú a táto suma bohatému tímu ako Red Bull istotne neublíži, fakticky jediným trestom je obmedzenie vývoja.

Veľa? Málo? Nuž, podľa Red Bullu veľa, podľa súperov málo, ale taký záver sme asi aj očakávali.

„V posledných týždňoch sme veľa hovorili o tom, čo sa dá zvládnuť s viac ako pol miliónom, miliónom, dvomi alebo tromi miliónmi,“ povedal pretekový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies pre Sky Italia, na ktorú odkazuje portál Motorsport.com. „Dva milióny eur je naozaj významná suma a my sme sa na túto tému vyjadrili už niekoľkokrát.“

„Vo Ferrari si myslíme, že táto suma má hodnotu pár desatín na kolo, takže je ľahko pochopiteľné, že takéto čísla dokážu mať vplyv na výsledok pretekov a možno aj šampionátu,“ dodal Mekies.

Desaťpercentné zníženie alokovaného času vo veternom tuneli vraj nie je primeraným trestom pre Red Bull, ktorý podľa Mekiesových slov nadmernou útratou získal viac, než stratil v dôsledku trestu. Nedôjde tak k vykompenzovaniu výhody, ktorú tento tím nadobudol. Okrem toho pripomína, že vývoj vo Formule 1 neprebieha iba v aerodynamickom tuneli alebo na CFD.

„Nie sme spokojní s týmto trestom z dvoch dôležitých dôvodov,“ prehlásil Mekies. „Prvým je, že my vo Ferrari nechápeme, ako môže desaťpercentné zníženie korešpondovať s časovým ziskom na kolo, ktorý som už spomínal.“

„Okrem toho je tu ďalší problém. Keďže nedôjde k žiadnemu dodatočnému zníženiu rozpočtového stropu pre tento tím, skrátka ich to dotlačí k tomu, že tie peniaze minú inde. Majú absolútnu voľnosť použiť finančné prostriedky, ktoré nepreinvestujú vo veternom tuneli alebo na CFD, na zníženie hmotnosti monopostu alebo ktovie kde všade.“

„Kombinácia týchto dvoch faktorov podľa nás znamená, že tento trest bude mať v skutočnosti len veľmi obmedzený vplyv,“ dodal Mekies.