logo F1online.skF1online.sk

Ross Brawn: Keď vyhrávaš, ľudia začnú tvrdiť, že je to nuda, že to ničí šport

dsfc15csd-mamas-brawn
© MAMAŠ
Redakcia F1online
Redakcia F1online24. 10. 2022

Max Verstappen v Japonsku získal druhý jazdecký titul za sebou a v Austine sa Red Bullu podarilo ukončiť aj boj o ten konštruktérsky. Čaká nás ďalšia éra dominancie? Ferrari a Mercedes spravia maximum pre to, aby k tomu nedošlo, no niekedy je skrátka majstrovský tím taký silný a tak dobre zostavený, že nie je v silách súperov s tým niečo spraviť.

Mali by sme však za to kritizovať víťazov? Na to si už istotne každý odpovie sám.

Pri príležitosti spečatenia konštruktérskeho titulu Red Bullu Racing sa však vráťme do minulosti, konkrétne do zlatej éry Scuderie Ferrari, a spolu s Rossom Brawnom si zaspomínajme, ako on vnímal kritiku adresovanú jeho tímu a výčitky, že príliš často vyhráva.

Nasledujúci úryvok pochádza z knihy Nemilosrdný šampionát. Majstrovské stratégie vo Formule 1 od Rossa Brawna a Adama Parra, ktorú v slovenskom znení pripravilo vydavateľstvo MAMAŠ. Zakúpiť si ju môžete v každom dobrom kníhkupectve, napríklad aj v eshope martinus.sk.

Nemilosrdný šampionát, vydavateľstvo MAMAŠ

Nemilosrdný šampionát. Majstrovské stratégie vo Formule 1

Úryvok z knihy

Adam: Do začiatku sezóny 1999 si dostal Ferrari do takého stavu, že malo najlepšie vozidlo v štartovom poli. V roku 1999 ste nevyhrali obidva tituly, ale podarilo sa vám to v rokoch 2000 až 2004. Bolo to prvý raz, čo niektorý tím vyhral päťkrát po sebe obidva šampionáty. Aké to bolo obdobie?

Ross: Bol to vrchol toho, čo sme sa snažili dosiahnuť. Mali sme množstvo problémov, ale v tíme vládol skvelý prístup k tomu, ako sa s nimi vyrovnať. Celý tím bol plný elánu, všetko fungovalo naozaj veľmi dobre. Každý rok sme sa dostali na vlnu. Vytvorili sme auto, existoval program na jeho vývoj a potom pomerne skoro Rory Byrne a jeho tím začali pracovať na budúcoročnom vozidle. Získate tieto silné stránky a disciplínu na ich zachovanie a budujete ľuďom sebavedomie.

Jedna z vecí, na ktoré som bol v tomto období hrdý, je spoľahlivosť áut, ktorá bola ohromná. Naozaj sme zistili, čo sa dá s vozidlom Formuly 1 dokázať. Mali sme, myslím, 53 umiestnení na stupňoch víťazov po sebe. Nigel Stepney bol veľmi silný v otázke spoľahlivosti a myslím, že bol aj jednou z príčin, pretože stále potrebujete osobný prístup. Máte zavedený systém, ale stále potrebujete ľudí a Nigel bol veľmi hrdý na to, že sme mali 53 pódiových umiestnení. Keď sa tá séria skončila, bol zronený.

Adam: Čo si sa naučil z úspechov v tomto období?

Ross: To je veľmi dobrá otázka. V prvom roku alebo dvoch, keď sa darí, tak očakávaš a aj vidíš, že ľudia sú šťastní, že máš úspechy. „Je to skvelé. Ferrari vyhráva, Formula 1 je opäť raj.“ A potom, keď ďalej vyhrávaš, ľudia začnú tvrdiť, že je to nuda, že je to predvídateľné, že to ničí šport. Dostal som skvelý list od nadšeného fanúšika Ferrari z Indie: „Zničili ste moje nedele, pretože sedím pred televízorom a vyhrávate všetky preteky. Som sklamaný, keď prehráte, ale viem, že vyhráte. Pred rokmi, keď Ferrari vyhralo, bol som celý bez seba a oslavoval som s priateľmi. Teraz ste z toho spravili normál.“

Adam: To je dobrá správa. Teraz je šťastný.

Ross: Aby som bol vážnejší: Na začiatku je každý šťastný, potom sa postoj zmení a snažia sa ťa dostať dole. Mám súcit s problémom, ktorý mali Bernie a Max, pretože Ferrari všetko vyhrávalo. Myslím, že Max k tomu pristúpil pragmatickejšie, že sme jednoducho robili skvelú prácu, ale Bernie si trhal vlasy, pretože to malo vplyv na ekonomickú stránku športu. Päť rokov sme vyhrávali každé preteky a bolo to predvídateľné. Ja sám si myslím, že tam bolo zopár dobrých pretekov. Nebolo to také jednoznačné, ako si ľudia pamätajú. Ostatné tímy nám celkom dali zabrať. Keď sa musíš zaoberať politikou toho všetkého, vymýšľať, ako robiť ústupky, dá to človeku trochu perspektívu. Ak stále len robíte obštrukcie, nakoniec tí druhí zvalia múr a nič vám nezostane, takže musíte nájsť nejaký kompromis, akceptovať zmenu pravidiel. A zmeny pravidiel ma nikdy príliš netrápili, pretože som si myslel, že ako organizácia sa vyrovnáme s takou zmenou lepšie ako ktokoľvek iný.

Jediná zmena, ktorá nás potopila, bolo zavedenie pravidla v sezóne 2005 o tom, že celé preteky musíte odjazdiť na jedných pneumatikách. Počas niekoľkých sezón sme rozvíjali filozofiu šprintových pretekov s viacerými zastávkami v boxoch. Bridgestone vyvíjal mäkké, super priľnavé pneumatiky s krátkou životnosťou. My sme vyvíjali autá s malými nádržami. Optimalizovali sme tento prístup a sústredili sme sa na preteky s tromi alebo štyrmi zastávkami v boxoch. Vybrali sme sa touto cestou a naše vozidlá, a obzvlášť naše pneumatiky, boli optimalizované.

Potom sme počúvali ten úžasný argument: „Nebolo to hrozné pre životné prostredie, že všetky pneumatiky sa ničia a vyhadzujú? Vytvoríme prostredie, v ktorom môžete mať len jednu súpravu pneumatík na tréning a jednu na preteky.“

Adam: Myslíš, že Max zaviedol nové pravidlo zámerne, pretože vedel, že vaše vozidlá a pneumatiky sú postavené na filozofii šprintových pretekov a takto mohol všetkým najlepšie otriasť?

Ross: Nuž, Max a Bernie to urobili spolu. Bernie by nemal ten nápad. Max by rozumel dôsledkom. Boli sme úplne v riti. Nemali sme znalosti o gume alebo technológii na výrobu pneumatiky na celé preteky. Skutočnosť bola taká, že Michelin, druhý výrobca pneumatík, mal iný prístup ako Bridgestone a jeho pneumatiky sa v priebehu pretekov zlepšovali. My sme mali pneumatiku, ktorá sa jednoducho rozpadla a nevedeli sme vyrobiť takú, čo by bola dostatočne pevná. Väčšinu sezóny 2005 sme sa skutočne trápili. Ku koncu roka sa nám to začalo dariť a nakoniec sme našli nejaké riešenia. Museli sme urobiť druhý pokus s posilnením pneumatík Bridgestone, aby sme pochopili, prečo sme nedokázali vyrobiť pneumatiku, ktorá by po celé preteky bola konkurencieschopná. Priviedli sme inžiniera z výskumného centra Bridgestone v Taliansku a dali sme mu veľkú zodpovednosť. Táto hlboká integrácia bola znovu súčasťou riešenia problému.

A zlepšovalo sa to. V sezóne 2006 sme zabojovali o titul – stále sme mali ťažkosti s pneumatikami na celé preteky, ale boli sme konkurencieschopní a vyhrali sme zopár pretekov. A boli by sme mali, a mali sme mať – toto sú vo Formule 1 veľké slová…

Chcete vedieť o tajomstvách úspechu Rossa Brawna viac? V tom prípade si túto knihu určite nenechajte ujsť! Nájdete ju v každom dobrom kníhkupectve a aj v eshope martinus.sk.

Súvisiace články

Diskusia