Haas podal dva protesty. Pérez je oslobodený, Alonso dostal 30-sekundový trest | Magazín F1 - F1online.sk

Haas podal dva protesty. Pérez je oslobodený, Alonso dostal 30-sekundový trest

fotka k článku undefined
zdroj: XPB Images/Alpine Media

Na oficiálne vyhlásenie výsledkov VC USA si ešte pár hodín počkáme. Haas sa totiž rozhodol oficiálnou cestou podať dva protesty za technické prehrešky. Jeden sa týka Sergia Péreza, druhý Fernanda Alonsa.

V Haase po nedeľných pretekoch v Austine určite cítia krivdu. Kevin Magnussen totižto už trikrát dostal od komisárov čierno-oranžovú vlajku, vždy za zlomenú lištu predného krídla. Hoci si bol americký tím viackrát pohovoriť s FIA, komisári nereagovali a čierno-oranžovú vlajku Haasu ukazovali zas a znova.

Keď teda Sergio Pérez v Austine jazdil s nalomenou lištou predného krídla po tom, čo sa v prvom kole ťukol s Valtterim Bottasom, v Haase očakávali, že FIA sa zachová konzistentne a Mexičanovi taktiež ukáže čierno-oranžovú vlajku. To sa však nestalo. Nakoniec lišta odletela sama, a tak sa Pérez vyhol nútenej zastávke v boxoch.

V druhej veci si Haas chce posvietiť na Fernanda Alonsa, ktorému sa po kolízii s Lanceom Strollom mierne poškodilo spätné zrkadlo. Alpine zamieril do boxov a keďže Alonsov monopost bol v pojazdnom stave, vyslal ho späť na trať.

Poškodenie zrkadla sa naplno prejavilo o pár kôl neskôr, keď sa skrátka odtrhlo a odletelo. Aj v tomto prípade bude zrejme Haas namietať, že Alonso mal dostať čierno-oranžovú vlajku.

Pripomeňme, že ak pilot dostane čierno-oranžovú vlajku, FIA mu ukladá povinnosť zamieriť do boxov a opraviť potenciálne nebezpečné poškodenie monopostu. Ak to nie je možné stihnúť v rozumnom čase, tím musí monopost odstaviť.

Výsledky vyšetrovania

Komisári celú vec vyšetrovali až do nášho skorého rána. Krátko pred štvrtou ráno sme sa dozvedeli, že FIA zamietla protest Haasu v prípade Sergia Péreza a jeho odlomenej koncovej lišty predného krídla. Označila ho za nepodložený.

Vo verdikte sa konštatuje, že po tom, čo na monoposte Sergia Péreza odletela koncová lišta, Red Bull kontaktoval FIA a zaslal jej detailné zábery predného krídla. Keďže technický delegát FIA Jo Bauer zhodnotil, že použitie Pérezovho krídla bez koncovej lišty nepredstavovalo hrozbu, Mexičan mohol pokračovať v jazde.

Prípad Fernanda Alonsa a jeho uvoľneného spätného zrkadla bol o niečo zaujímavejší. Ako sme už spomenuli, Španielovi sa poškodilo po kolízii s Lanceom Strollom. Počas zastávky mu mechanici nevenovali žiadnu pozornosť. Avšak, keďže bolo uvoľnené, o 38 minút neskôr to nevydržalo a odtrhlo sa.

Haas medzičasom dvakrát kontaktoval FIA naliehajúc, že monopost Fernanda Alonsa predstavuje hrozbu. Riaditeľstvo pretekov Haasu odkázalo, že celú vec rieši, no i napriek tomu Alpinu nebola odmávaná čierno-oranžová vlajka, na ktorú majú v americkej stajni ťažké srdce.

Alpine sa pred komisári bránil tým, že problémy so zrkadlom nespôsobil pilot ani tím, ale šlo o následok kolízie s Lanceom Strollom. Športový riaditeľ Alan Permane tiež pripomenul, že po odlomení zrkadla sa za Fernandom Alonsom len raz nachádzalo iné auto a inžinier ho detailne informoval o odstupoch, preto jazda bez zrkadielka nebola nebezpečná.

Alpine zároveň zastával názor, že Veľká cena Japonska 2019 predstavuje precedens, keďže vtedy mali Lewis Hamilton a Charles Leclerc problémy so zrkadlami a mohli pokračovať.

Ani táto obhajoba však neobstála. Podľa technického delegáta Joa Bauera bolo uvoľnené zrkadlo nebezpečné a mohlo zasiahnuť iného jazdca a spôsobiť mu zranenie. Okrem toho monopost musí byť vybavený dvoma zrkadlami, čo Alonsovo auto nespĺňalo. Preto podľa jeho názoru, ktorý komisári považujú za názor experta, auto nebolo vo vyhovujúcom stave.

Prečo teda riaditeľstvo pretekov neukázalo Alpinu čierno-oranžovú vlajku? Prečo tím nijako neupozornilo? Komisári uznávajú, že táto skutočnosť im robí starosti o to viac, že Haas riaditeľstvo pretekov na situáciu upozorňoval.

V každom prípade: “Článok 3.2 Športových pravidiel F1 hovorí jasne — auto musí byť počas pretekov bezpečné, čo v tomto prípade neplatilo. Toto je zodpovednosť tímu Alpine.”

Komisári odmietli uznať Hamiltonove a Leclercove problémy zo Suzuky ako precedensy, a preto Fernandovi Alonsovi udelili 10-sekundovú penalizáciu STOP/GO, čo znamená, že Španielovi sa dodatočne pripočíta k výslednému času 30 sekúnd.

FIA v tomto prípade predsa len stanovila jeden precedens. V budúcnosti sa tím nebude môcť spoliehať na to, že mu riaditeľstvo pretekov neprikázalo zamieriť do boxov a odstrániť potenciálny problém. Na všetko si musí tím dohliadať sám. V opačnom prípade sa vystavuje riziku, že konkurencia napadne výsledky veľkej ceny a rovnako ako v Austine Haas bude protestovať.

Oficiálne výsledky pretekov sa tým pádom menia. Fernando Alonso prichádza o svoje siedme miesto a padá až na pätnástu priečku. O jednu pozíciu si polepšujú aj Sebastian Vettel, Kevin Magnussen, Júki Cunoda a na body sa posúva Esteban Ocon.

Vysvetlenie trestu pre Fernanda Alonsa tak, ako je uvedené v správe komisárov: