logo F1online.sk

Red Bullu dal krídla. Zomrel jeho zakladateľ Dietrich Mateschitz

Dietrich Mateschitz
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2022

V sobotu zasiahli nielen celý motoršportový svet smutné správy. Prišli sme o veľkú osobnosť, zakladateľa a majiteľa Red Bullu Dietricha Mateschitza, ktorý vo veku 78 rokov prehral dlhý boj s chorobou.

Krátko pred kvalifikáciou na Veľkú cenu USA Red Bull zvolal všetkých svojich zamestnancov do motorhomu, aby im oznámil smutné novinky. Christian Horner so slzami v očiach hovoril o tom, čo Dietrich Mateschitz znamenal pre jeho tím aj pre celú kráľovnú motoršportu.

Jedno je isté: Bez Dietricha Mateschitza by dnešná Formula 1 nebola tým, čím je. Po tom, čo v roku 1984 založil Red Bull a spravil z neho jednu z najúspešnejších spoločností sveta, sa zasadil aj za to, aby s ňou vstúpil do kráľovnej motoršportu.

Práve vo Formule 1 rakúsky biznismen, ktorého familiárne volali Didi, zanechal hlbokú stopu. Prvýkrát sa v nej objavil už v roku 1995, keď sa stal sponzorom Sauberu. Pred ukončením spolupráce v roku 2001 už vlastnil väčšinový podiel v švajčiarskom tíme a prehĺbil svoju lásku pre motoršport.

Toto bol len začiatok jeho púte vo Formule 1. To najlepšie malo prísť, keď o takmer desať rokov neskôr od Fordu kúpil Jaguar a spravil z neho Red Bull Racing. Jeho génius sa prejavil opäť. Podobne ako s Red Bullom prerazil vo svete nápojov, sa presadil aj v motoršporte, keď zo svojej stajne spravil jeden z najúspešnejších tímov tohto milénia.

Podarilo sa mu to aj vďaka skvelej práci s mladými talentmi. Mnohé z nich by sa bez Mateschitzovej pomoci nikdy nemuseli dostať do Formuly 1, no vďaka obrovskej podpore vyhrali veľké ceny a dokonca aj tituly majstrov sveta.

O rok neskôr po odkúpení Red Bullu s ambicióznou víziou spojil sily s Gerhardom Bergerom, a odkúpili ďalší tím Formuly 1. Z potápajúceho sa Minardi sa stala Scuderia Toro Rosso, základ jeho plodnej juniorskej akadémie, v ktorej vyrastal aj mladý Nemec z Heppenheimu.

Red Bull sa už v roku 2010 zapísal do historických análov Formuly 1, keď získal prvý jazdecký aj konštruktérsky titul. So Sebastianom Vettelom za volantom ovládol i ďalšie tri sezóny.

Motoršport bol Mateschitzovou veľkou láskou, ktorému odovzdal veľkú časť svojho života. V roku 2004 dokonca odkúpil trať neďaleko Spielbergu A1 Ring, ktorú po rozsiahlej rekonštrukcii premenoval na Red Bull Ring.

Mateschitz sa činil aj mimo Formuly 1. Red Bull odkúpil futbalové kluby SV Salzburg a newyorský MetroStars, ktoré premenoval na Red Bull Salzburg a New York Red Bulls. Do rodiny Red Bullu pridal aj RB Lipsko či hokejový Red Bull Mníchov.

Aj keď bol majiteľom obrovského kolosu a dosiahol obrovských úspechov, Didi Mateschitz viedol veľmi súkromný život. Médiám rozhovory poskytoval len sporadicky, na pretekoch sa objavil len málokedy. Všetko podrobne sledoval a mnohým pomohol, no nepotreboval byť centrom pozornosti.

“Toto sú veľmi smutné správy. Bol to skvelý človek, akých je len málo. Len málokomu sa podarilo to, čo on dosiahol a koľko toho spravil pre ľudí po celom svete. Mnohí sme mu vďační za to, čo urobil,” povedal Christian Horner. “Sme nesmierne vďační za jeho podporu. Toľko zamestnancov, jazdcov, ľudí v tejto boxovej uličke mu je dlžných.”

Red Bull vstupuje do zvyšku víkendu s jasným cieľom vyhrať. “Do kvalifikácie vstupujeme tak, ako by si to želal. V kvalifikácii a v pretekoch podáme preňho čo najlepší výkon.”