logo F1online.sk

Mercedes má prerobiť predné krídlo, FIA sa nepáči prevedenie triku s vymedzovačmi

Lewis Hamilton
© LAT Images/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2022

Strieborné šípy vo štvrtok predstavili nové predné krídlo, ktoré zaujalo celý zvyšok padoku tým, ako sa Mercedes pokúsil využiť šedú zónu v pravidlách. Nie však upravením jeho kriviek, ale vymedzovačov medzi treťou a štvrtou klapkou krídla. Tie po novom očividne nemajú za úlohu len oddeľovať tieto klapky a udržiavať medzi nimi konštantnú medzeru, ale aj riadiť tok vzduchu. FIA vraj najskôr tento trik schválila, no teraz Mercedesu káže krídlo prerobiť.

Mercedes novinku vôbec neskrýval. Už vo štvrtok ju vystavil na obdiv celému svetu, čím okamžite rozpútal debatu medzi fanúšikmi aj inžiniermi konkurencie. Tí svižne začali bombardovať FIA otázkami, či sú takto aerodynamicky optimalizované vymedzovače vlastne v poriadku.

Každý tím má povolené nasadiť na oboch poloviciach predného krídla až osem takýchto vymedzovačov. Na záberoch predného krídla zo Suzuky (na tweete nižšie) môžeme vidieť, že ich primárnou funkciou bolo spevňovať predné krídlo a zachovávať konštantné medzery medzi jednotlivými klapkami. Napokon aj samotné oddeľovače boli “rovnomerne” rozmiestnené po celom krídle.

Vymedzovače predstavené v Austine sú však oveľa prominentnejšie a je zrejmé, že ich tvar je dôkladne premyslený. Rovnako tak sa Mercedes rozhodol nasadiť až päť z nich medzi posledné dve klapky predného krídla, kde majú riadiť tok vzduchu generovaním vzdušných vírov. V Suzuke boli v jednotlivých medzerách postupne 3-2-3 vymedzovače, na novom krídle sú rozostavené podľa schémy 3-2-5.

Tu ste sa možno zarazili, veď 3+2+5 nie je osem, ale desať. Technické pravidlá F1 v článku 3.9.8.b o dodatočných prvkoch predného krídla skutočne hovoria o tom, že na každej strane je povolených “najviac osem vymedzovačov” s popisom, čo vlastne musia spĺňať. Mercedes zrejme našiel dieru v pravidlách, ktorá mu umožnila tento počet navýšiť.

Čo je dôležitejšie, už ich tvar a natočenie nám napovedá, že Mercedes sa snaží odkláňať vzduch v smere od osi monopostu oveľa výraznejšie ako konkurencia, čo prináša niekoľko benefitov vrátanie zníženia odporu auta. V minulých sezónach bolo odkláňanie vzduchu spred predného kolesa do strán (v angličtine outwashing) veľmi dôležité.

Šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin opísal benefity nových vymedzovačov nasledovne: “Znižujú zaťaženie na špičkách krídla, zlepšujú prúdenie vzduchu smerom na deflektor predných bŕzd, čo zas vylepšuje manažment turbulencií generovaných pneumatikou, a tiež prúdenie vzduchu smerom do zadnej časti auta.”

“Vymedzovače takisto zvyšujú tuhosť posledných dvoch klapiek predného krídla,” zdôrazňuje napokon Mercedes.

Prerobiť!

Mercedesu sa do Austinu podarilo dopraviť len jeden exemplár nového predného krídla, keďže druhý kus je ešte stále zaseknutý na ceste. Stajňa z Brackley sa preto rozhodla krídlo nasadiť najskôr v Mexiku, no aj preto, že pneumatikové testy Pirelli inžinierom skrátili tréningový čas a nemohli priamo porovnať jednotlivé verzie.

A napokon odklad nasadenia Mercedesu ani nebude prekážať. Z prostredia FIA sa totiž v piatok ozvali hlasy, že v takejto podobe nové predné krídlo neschvaľuje. Z pohľadu pravidiel sú vraj jednotlivé vymedzovače príliš veľké.

Mercedes zostal ako obarený. Tím totiž tvrdí, že už vopred poslal odborníkom z FIA všetky počítačové modely CAD a na základe nich dostal zelenú. Zabudla FIA vtedy skontrolovať rozmery alebo Mercedes vyrobil väčšie vymedzovače, ako boli na predložených modeloch? Zatiaľ netušíme, kde nastala chyba. Mercedes to mrzí aj z iného dôvodu: Zmenšenie zaberie tímu extra čas a vypýta si peniaze navyše.

Najúspešnejší tím posledného desaťročia avizuje, že súčiastky predsa len zmenší. To zredukuje aj ich aerodynamický potenciál, čo určite poteší tvorcov pravidiel, ktorí považujú odkláňanie vzduchu od osi auta za veľmi vážny prehrešok voči “duchu pravidiel”. Do budúcna sa tak možno dočkáme upresnenia pravidiel, ktoré by podobný trik s vymedzovačmi zakázalo.

Mercedes si okrem nového predného krídla, ktoré teda nenasadí, do USA priviezlo aj vylepšenú podlahu, zadné krídlo, znížilo hmotnosť auta a aj jeho odpor. Hovorí sa, že tento balík by mal zrýchliť časy o kolo o približne 0,15 sekundy.