logo F1online.skF1online.sk

Zak Brown napísal list FIA, otvorene v ňom hovorí o podvádzaní a navrhuje tresty

Max Verstappen a Lando Norris
© Motorsport Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 10. 2022

Tím Red Bull v roku 2021 prekročil rozpočtový strop. Povedať niečo také dnes už nie je špekulovaním, ale jednoduchým faktom. Zatiaľ sa však takmer všetci vyhýbajú onomu nepeknému slovíčku, ktoré má v tomto športe obrovskú moc. Šéf McLarenu Zak Brown ho však vo svojom liste FIA vyslovil na plné ústa.

Vo Formule 1 sú tímy veľmi háklivé na to, keď ich niekto obviní z podvádzania. Povedať, že niekto podvádza predstavuje to úplne najhoršie obvinenie, ktoré má veľmi neblahý vplyv na meno a značku. A práve značka predstavuje základ miliónových príjmov všetkých zúčastnených, práve značka sa predáva lukratívnym sponzorom a práve značka predáva celý tento šport.

Mohli sme to vidieť už v rokoch 2019 a 2020 pri kauze pohonnej jednotky Ferrari. Mattia Binotto je dodnes veľmi citlivý, keď niekto povie, že Scuderia podvádzala a oháňa sa tým, že FIA ako riadiaci orgán Ferrari nikdy z podvádzania neobvinila ani neodsúdila.

Ako dopadne Red Bull? Je podvádzanie príliš silný výraz na to, akého porušenia pravidiel sa tento tím dopustil? Podľa šéfa McLarenu Zaka Browna zrejme nie. Ten totiž napísal do FIA veľmi ostrý list, v ktorom Red Bull vôbec nešetril.

„Každý tím, ktorý minie viac, získava neférovú výhodu v súčasnom i budúcom vývoji,“ napísal Brown vo svojom liste, z ktorého cituje BBC a vraj pochádza z 12. októbra. Adresovaný bol prezidentovi FIA osobne a jeho kópia sa dostala aj do rúk šéfovi efjednotky Stefanovi Domenicalimu. O pár dní neskôr ho mali dostať aj ostatné tímy, ktoré obdržali certifikát FIA – Ferrari, Mercedes, Alpine, Alfe Romeo a Haas (AlphaTauri zrejme nie).

Treba však povedať, že Aston Martinu a Williamsu v tejto kauze zrejme nehrozí otvorené obvinenie alebo uznanie z podvádzania. Je zrejmé, že ich „procedurálne porušenie“ s najväčšou pravdepodobnosťou nemalo za následok, že dvojica britských tímov získala nejakú neférovú výhodu.

Red Bull Brownov list pre BBC nekomentoval. Rovnako tak bol v súvislosti s únikom obsahu tohto listu kontaktovaný McLaren, no ani stajňa z Wokingu sa k tomu nevyjadrila.

Čo tento list hovorí? Podľa BBC sa vraj Brown veľmi šikovne vyhol tomu, aby Red Bull alebo Aston Martin pomenoval. Nikto však nie je taký hlúpy, aby nepochopil, o koho sa jedná. Zak sa týmto veľmi šikovne poistil pred potenciálnym obvinením z ohovárania. Red Bull si tak môže všetky svoje obvinenia z ohovárania akurát tak strčiť za klobúk, aby tak nikto nemohol povedať, že „trafená hus zagága“.

Brown volá aj pri takomto previnení, ktoré je podľa pravidiel definované ako „menšie“ po tvrdých trestoch.

„Prekročenie maximálnych povolených výdavkov a niektoré procedurálne porušenia, predstavujú podvod, pretože prinášajú významnú výhodu naprieč technickými, športovými aj finančnými pravidlami,“ uvádza sa v liste.

„FIA uskutočnila mimoriadne dôkladný, kooperatívny a otvorený proces. Dostali sme jeden rok na skúšku (v roku 2020) a dostatočné možnosti na požiadanie o akékoľvek vysvetlenie, keby nejaké detaily pravidiel neboli jasné. Neexistuje teda dôvod, prečo by mal niektorý z tímov teraz povedať, že je prekvapený.“

„Najdôležitejšie je, že keď tím utratí viac, získava tým neférovú výhodu v tohtoročnom i budúcoročnom vývoji. Nemyslíme si, že samotná finančná pokuta by bola vhodným trestom za porušenie rozpočtového stropu alebo za závažné procedurálne previnenie. V týchto prípadoch je určite potrebný športový trest, ktorý určí FIA,“ dodal.

Tieto slová sú priamy výstrel do obhajoby Red Bullu, ktorý sa odvoláva na to, že problém nastal pri výklade pravidiel. Je prinajmenšom zaujímavé, že presne tým istým argumentom sa hájilo aj Ferrari v rokoch 2019 a 2020. Red Bull a FIA vraj narazili na problém pri výklade pravidiel a tím si myslí, že pravidlá dodržal, ale federácia bola napokon iného názoru.

Brown však poukazuje na málo známy fakt, že v roku 2020 sa uskutočnila generálka a všetky tímy absolvovali to, čo museli v roku 2021 dodržiavať „na ostro“. Podľa Browna tak mali byť všetky „problémy s výkladom“ vyriešené v roku 2020.

„Navrhujeme, aby sa prekročenie rozpočtového stropu potrestalo jeho znížením v roku nasledujúcom po rozhodnutí, pričom výška trestu by sa mala rovnať výške prekročenia a pokuty v rovnakej hodnote, tzn. prekročenie o dva milióny v roku 2021, ktoré bolo odhalené v roku 2022, by malo za následok zníženie rozpočtového stropu vo výške štyri milióny v roku 2023 (dva milióny na vyrovnanie porušenia a ďalšie dva milióny pokuty),“ uvádza list.

„Aby sme tomu dodali potrebný kontext, dva milióny dolárov predstavujú 25 až 50-percentné zvýšenie rozpočtu určeného na vývoj a teda porušenie so sebou prináša dlhodobý pozitívny prínos.“

„Okrem toho sa domnievame, že za menšie porušenie by sa mali udeľovať aj športové tresty vo výške 20-percentného zníženia času na vývoj na CFD a vo veternom tuneli,“ dodáva Brown. Suma dva milióny je v tomto prípade použitá zrejme len ako príklad, ledaže by Zak vedel niečo, čo my nevieme.

Okrem toho šéf McLarenu vo svojom liste volá aj po zmene pravidiel a úplnej transparentnosti. Požaduje zmenu toľkokrát kritizovaného pravidla, že „menším prekročením rozpočtového stropu“ je prekročenie až o päť percent z celkovej výšky rozpočtového stropu. Navrhuje, aby sa limit znížil na 2,5-percenta. Druhou navrhovanou úpravou je „považovať druhé menšie prekročenie rozpočtového stropu automaticky za výrazné prekročenie“.

Brown tiež od FIA žiada, aby bola pri svojich záveroch absolútne transparentná. Chce, aby verejnosť čo najskôr spoznala detaily týchto priestupkov.

Súvisiace články

Diskusia