logo F1online.sk

Mercedes sľubuje výkonnostný skok: Našli sme bod zlomu v našom vývoji

George Russell
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala15. 10. 2022

Prvú polovicu sezóny 2022 Mercedes strávil akoby v hmle. Inžinieri najskôr netušili, prečo ich monopost nefunguje, následne nevedeli, ako odhalené problémy odstrániť. Čísla zo simulácií nesedeli s realitou a strieborné šípy mali hlavy v smútku. Teraz sa však už začína vyjasňovať; Mercedes prezradil, že pri skúmaní minuloročného vývoja narazil na bod zlomu, po ktorom sa všetko začalo rúcať.

V úvode roka sa Mercedes trápil všade, no malými krôčikmi postupne začal odhaľovať, že na istých typoch okruhov sa mu darí viac ako inde. Raz útočil na pódium, o týždeň sa trápil na hranici prvej desiatky. Tento fenomén sa Mercedesu podarilo preskúmať až v posledných týždňoch.

Ide však o problémy, ktoré sú hlboko zakorenené v monoposte a nedajú sa vyriešiť pred koncom aktuálneho ročníka, vysvetľoval technický riaditeľ Mercedesu Mike Elliott v podcaste Beyond the Grid. “Pri pohľade na to, ako sme vlani vyvíjali toto auto, už vieme vypichnúť jeden bod, keď sme spravili istú vec. Myslím si, že to bola chyba.”

“V dôsledku toho máme medzi jednotlivými pretekmi také výkonnostné výkyvy. O tejto našej chybe vieme už istú dobu a naprávame ju. Preto sa naše výkony pomaly zlepšujú. Avšak, túto chybu nevieme celkom odstrániť v takom krátkom čase. Spravíme to v priebehu zimy,” ubezpečuje fanúšikov 48-ročný Brit.

Elliott nechce prezradiť, v čom spočívala spomínaná chyba, aby konkurencii zbytočne neposkytol cenné informácie. Predpokladá sa však, že sa týka podlahy a špecifického tvaru bočníc. Keďže tie sú veľmi úzke, podlaha Mercedesu vytŕča oveľa ďalej ako riešenia konkurencie. Nemá dostatočnú oporu.

O samotných bočniciach Elliott hovorí ako o diere v pravidlách. “Keď počas zimy narazíte na takúto dieru, pýtate sa sami seba, či to mohol ešte niekto spozorovať, či sa s takým riešením objaví aj niekto iný.”

“A hoci z vizuálnej stránky to vyzerá byť niečo úplne iné, ako vždy pri takýchto veciach, ide tu o získanie drobných aerodynamických výhod. Bez toho, aby sme rozbehli vývoj s naším konceptom a iným konceptom, sa však ťažko predpovedá, koľko nám to nakoniec prinesie,” pokračoval britský inžinier.

Zatiaľ to bolo Mercedesu skôr na príťaž, no už o rok by tvrdá práca mala priniesť ovocie vrátane spomínaných “drobných aerodynamických výhod”. “Tento rok sme zistili, že toto riešenie nepredstavuje obrovský prevrat. Je to len o tvare monopostu. Skôr tu ide o to, ako pristúpite k vývoju auta, tam sa nachádzajú tie rozdiely.”

“Keď sa pozriete na bočnice, poviete si, že to vyzerá úplne inak a auto musí fungovať úplne inak ako ostatné. Nie je to tak, je to len mierne iné riešenie. Z aerodynamického hľadiska to nie je taký obrovský odklon od ostatných áut, je to len niečo, čo nám prináša o trochu viac výkonu,” ozrejmil Elliott.

Mercedes ešte stále neprezradil, či sa v jeho továrni rodí priamy potomok monopostu W13, alebo či sa priblíži k širším bočniciam, aké predstavili ostatné tímy. Toto Wolff však sľubuje, že o rok uvidíme úplne iný Mercedes, hoci ešte netuší, či to bude stačiť na zisk titulu.

“Keď chcete v tomto športe zmeniť smer, je to ako otáčať ropný tanker,” filozofoval Toto Wolff. “Najskôr musíte odhaliť prvopríčinu vašich nedostatočných výkonov, potom musíte dávať dolu vrstvu po vrstve. Pýtate sa: Čo predstavuje prvú vrstvu, čo druhú…?”

“Máme už odpovede na všetky otázky? Nie, nemáme,” pripúšťa šéf Mercedesu. “Ale myslím si, že veľkú časť chýbajúceho výkonu sme už našli. Nevieme ju nasadiť tento rok, toto sú rozhodnutia týkajúce sa budúcej sezóny. Nie som stopercentne presvedčený, že by som mohol vyhlásiť, že o rok budeme bojovať o titul, ale to je naším cieľom. Očakávame to, hoci ešte nás čaká práca.”

Nech už zostane pri svojom koncepte alebo sa vyberie cestou konkurencie, je zaujímavé, že Mercedes prišiel s takouto novinkou, proti ktorej sa najskôr zdvihla vlna odporu najmä zo strany Red Bullu.

Podľa Elliotta bola aj samotná FIA prekvapená, keď zbadala bočnice Mercedesu. “Keď aerodynamici prídu s nejakým nápadom, dáme dokopy druhú skupinu ľudí, na ktorej čele je obyčajne náš hlavný konštruktér. Nápad preskúmajú a pokúsia sa ho zrušiť.”

Keďže sa tejto opozícii nepodarilo nájsť v pravidlách stať, ktorou by mohla FIA argumentovať, vývoj dostal zelenú. “Ešte pred testom sme to však ukázali FIA, prediskutovali sme to s nimi a ich prvá reakcia bola: Ach, toto sme nemali v úmysle. Oni to preskúmali a zisťovali, či by naše riešenie vedeli zakázať.”