logo F1online.sk

Ferrari začalo požierať vlastné pneumatiky až po zavedení direktívy, tvrdia pozorovatelia

Carlos Sainz a Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 10. 2022

Monopost F1-75 nepredstavuje v druhej polovici sezóny žiadnu hrozbu pre RB18. Red Bull zaslúžene a s veľkým prehľadom vybojoval majstrovský titul a celkom iste čoskoro potvrdí aj ten konštruktérsky. Pre Ferrari bude zvyšok sezóny už len o zbieraní dát a riešení problémov, ktorých nie je málo.

Aj keď sa zástupcovia tímu snažia zostať optimistickí, ťažko zakryjú fakt, že ich monopost sa v druhej polovici sezóny trápi. Nejaké pozitíva sa dajú nájsť vždy, ale monopost F1-75 už skrátka nie je víťazný. V sobotu ešte dokáže Red Bullu konkurovať, ale v pretekoch sa jeho konkurencieschopnosť dá počítať na metre a podujatie v Suzuke toho bolo dôkazom.

Poďme sa pozrieť na niekoľko faktorov, ktoré v tejto fáze sezóny zohrávajú kľúčovú rolu. Analýzu pripravil redaktor nemeckého Auto Motor und Sport Andreas Haupt. Ako to už v prípade nemeckého magazínu býva zvykom, odviedli fantastickú prácu.

Technická direktíva a degradácia spolu súvisia

„Ferrari je rýchle na jedno kolo, ale v pretekoch už Red Bull nedokáže vyzvať. Výnimkou bolo Spa-Francorchamps, tam Ferrari nemalo šancu ani v kvalifikácii. Max Verstappen bol vo všetkých oblastiach vo vlastnej lige. Požiadavky na monopost sú v Suzuke podobné. Obaja piloti Scuderie mohli byť v Japonsku na pole position, v napínavom trileri im chýbali len tisíciny, no už v poslednom sektore im začali odchádzať pneumatiky,“ uvádza Auto Motor und Sport.

„Charles na to tlačil, no pri svojej snahe rýchlo zničil pneumatiky. Musíme sa na to pozrieť a zistiť, čo môžeme urobiť lepšie,“ uviedol šéf stajne Mattia Binotto.

V Japonsku sa vlastne len zopakoval scenár, ktorý sme videli už v Singapure. Charles Leclerc v úvode stintu tlačil na Sergia Péreza, no jeho pneumatiky to dlho nevydržali a začal sa prepadať. V Suzuke sme to mohli vidieť na vlastné oči. Pohľad na Leclercove a Verstappenove pneumatiky po pretekoch bol ako pohľad na deň a noc.

„V prvej polovici sezóny Ferrari nepožieralo vlastné pneumatiky. To platí až od skončenia letnej prestávky, kedy FIA zaviedla technickú direktívu TD039. V padoku sa šušká, že Ferrari v dôsledku toho muselo upraviť auto, čím sa zhoršil jazdný komfort“ uvádza AMuS.

„Povráva sa, že medzi podlahou a šasi bola predtým malá medzera, teraz ju vyplnil špeciálny materiál, ktorý pomohol s tlmením nárazov. Podľa konkurencie sa takto F1-75 stal odolnejším voči hrboľom, ale to vedia len vo Ferrari a vo FIA povedať so stopercentnou istotou. Jedna vec je však istá: vysoká degradácia pneumatík na monoposte Ferrari a zavedenie technickej direktívy sa časovo zhodujú. Pre Ferrari je ťažké toto spojenie poprieť. Konkurencia spozorovala, že F1-75 teraz jazdí s väčšou svetlou výškou. To vás oberá o prítlak a zhoršuje vyváženie monopostu,“ uviedol Auto Motor und Sport.

Nová podlaha fungovala

Poďme však aj k príjemnejšej téme, než sa opäť vrátime k zlým správam. Ferrari priviezlo do Japonska upravenú podlahu, čo je úplne posledné vylepšenie monopostu F1-75 v tejto sezóne.

„Fungovala podľa očakávania,“ povedal boss stajne Mattia Binotto. „Skúšali sme ju v piatok v daždi a nadobudli určité skúsenosti. V suchom treťom tréningu sme sa naučili viac. Dáta potvrdili zlepšenie.“

„Tempo na jedno kolo máme, teraz potrebujeme zistiť, čo môžeme urobiť inak po stránke degradácie pneumatík,“ dodal.

Ešte príde penalizácia

AMuS však švajčiarskemu rodákovi rýchlo vzal vietor z plachiet tvrdiac, že problémy Ferrari s motormi pokračujú. Charles Leclerc podľa všetkého jazdil v Japonsku s motorom na konci životného cyklu. Podľa článku nemeckého magazínu by v sobotu vybojoval pole position, keby mal pod kapotou nový agregát. „Podľa GPS dát stratil Monačan nejaký čas na svojho tímového kolegu na rovinkách. Existujú náznaky, že Ferrari v posledných štyroch pretekoch pristúpi k ďalšej výmene pohonnej jednotky. V Austine by k tomu mala byť dobrá príležitosť,“ píše AMuS.

To však nie je všetko. „Piloti Ferrari sa v Suzuke taktiež vyhýbali obrubníkom alebo po nich prechádzali len veľmi zľahka. Možno preto, aby minimalizovali otrasy pohonnej jednotky. Spoľahlivosť bola pre Ferrari bolehlav. Problémy vraj spôsobujú ventily. Monopost bol kedysi veľmi dobrý pri jazde po obrubníkoch, no to sa už taktiež vytratilo,“ dodal AMuS.