logo F1online.sk

Brundle o rozpočtovom strope: Päťpercentná odchýlka je niečo šialené

Max Verstappen a Charles Leclerc po štarte VC Japonska 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 10. 2022

Čaká pravidlá o rozpočtovom strope zásadná zmena? Nie je to ani tým, že sa doň Red Bull nezmestil hneď v prvom roku, ale ako sa ukazuje, definovanie „menšieho“ porušenia rozpočtového stropu väčšinu verejnosti neuspokojil. Aktuálnu definíciu i systém kritizuje aj bývalý pilot a dnes komentátor Martin Brundle.

Pravidlá o rozpočtovom strope hovoria jasne: za menšie prekročenie menší trest, za závažnejšie prekročenie prídu tvrdé tresty. Podľa definície uvedenej v pravidlách sa však za „menšie“ prekročenie považuje prekročenie o maximálne päť percent z celkovej výšky rozpočtového stropu. To pri súčasnej výške predstavuje až 7,5 milióna dolárov.

Kritici však poukazujú na to, že tresty za takéto porušenie, podľa pravidiel nevýznamné, nie sú dostatočné vzhľadom na výhodu, akú tým porušovateľ môže získať. To všetko bez ohľadu na to, akého porušenia sa dopustil Red Bull.

„Podľa mňa je skutočne šialené, že za menšie porušenie sa považuje až päťpercentné prekročenie rozpočtového stropu. Veď to je sedem miliónov dolárov,“ povedal vo vysielaní Sky Sport Martin Brundle.

„Vieme, že za také peniaze dokážete predstaviť obrovské vylepšenie monopostu, v prípade niektorých tímov možno dokonca aj jeho B-verziu. Treba preto začať tým, že sa to sprísni, pretože aký význam má nastaviť strop na 140 miliónov a potom prísť s takouto päťpercentnou odchýlkou?“

Ešte nevieme, ako veľmi rozpočtový strop prekročil Red Bull, ani po akých trestoch FIA siahne. Záležať bude aj od výšky sumy, o ktorú si tento tím prilepšil. Keďže to však bude historicky prvý trest, federácia si podľa odborníkov musí dať pozor a prijať také opatrenia, ktoré odradia potenciálnych porušovateľov smerom do budúcna.

„Predpokladám, že FIA bude musieť tvrdo zakročiť proti všetkým menším porušeniam, ale vyzerá to tak, že by to mohlo byť aj upozornenie alebo pokuta,“ hovorí Brundle.

„Budú chcieť upraviť bodový stav? Budú to konštruktérske alebo jazdecké body v roku 2021? Ostatné tímy tvrdia, že z tejto výhody ťažíte aj v roku 2022 a tohtoročné autá sa prenášajú aj do sezóny 2023. Takže je to veľká výhoda.“

„Aké tvrdé tresty teda zvolia? A aká tvrdá bude chcieť byť FIA? Christian Horner mi povedal, že pri viacerých položkách sa jedná o problém pri interpretácii pravidiel. Mysleli si, že sú pod rozpočtovým stropom. Nevyzerá to teda na žiadny hrdelný zločin, ako nám naznačovali šéfovia konkurenčných tímov v Singapure. Teraz musíme počkať na ďalšie správy,“ povedal Brundle.

Ten má jasno v tom, že pravidlá treba zmeniť. „Určite ich treba sprísniť. Tímy by boli v pokušení, prečo trochu neprekročiť pravidlá, dostať po prstoch alebo zaplatiť pokutu, ale za cenu zrýchlenia o desatinu alebo dve?“

„Potrebujeme mať jasno a potrebujeme prísnosť, päť percent je skrátka príliš veľa,“ povedal Brundle.

Súvisiace články