logo F1online.sk

Strollove investície zatiaľ so stámiliónovými stratami

Racing Point
© Racing Point
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 8. 2020

Kanadský miliardár Lawrence Stroll zbohatol najmä vďaka módnemu priemyslu, no už od mladosti inklinoval k rýchlym autám. Keď zbohatol, postupne nadobudol kolekciu klasických športiakov, ktorým dominujú Ferrari. Niet preto divu, že sa rozhodol svojho syna Lanca dať na motoršport.

Nezostalo však len pri štedrej podpore, ktoré Strollovi mladšiemu zaistili tie najšpičkovejšie podmienky, dokonalú prípravu i technické zázemie. Lawrence chce vo svete štyroch kolies podnikať. V roku 2018 odkúpil tím Force India a začiatkom roku 2020 zachránil pred takmer istým bankrotom automobilku Aston Martin. Obe firmy sa v Strollových víziách jedného dňa spoja, no pokým z nich vyrastie prosperujúci biznis, bude treba urobiť ešte veľa práce.

Podľa medializovaných informácií stál Racing Point Strolla a spol. 90 miliónov libier, Aston Martin 182 miliónov. Do tímu F1 nalial aj sériu investičných stimulov, ktoré padnú na novú továreň, zariadenia i ďalšie položky. Inak tomu nebude ani v prípade Aston Martinu. Bude však chvíľu trvať kým sa tieto investície zhodnotia a dostanú firmy do zelených čísel. Takže zatiaľ počíta Stroll akurát straty. A dôsledky celosvetovej pandémie určite ničomu nepomohli.

Racing Point oficiálne vznikol v auguste 2018 z popola Force Indie. Väčšina spoločností vedie účtovné uzávierky od 1. januára do 31. decembra. Stajňa zo Silverstone však pre nezvyčajné okolnosti vzniku od augusta do augusta najbližšieho roku. Zverejnené číselné údaje za obdobie august 2018 až 2019 odhaľujú, že Stroll za tím zaplatil 90 miliónov libier a dočasne prevzal aj dlhy. Tie sa mu potom prirodzene vrátili, keďže stajňa sa v rámci ozdravného procesu administratívy musela vysporiadať aj s pohľadávkami. Podľa informácií, ktoré priniesol Motorsport.com a ktoré pochádzajú z verejne dostupných zdrojov britských úradov, drží Stroll 71-percentný podiel v tíme, zvyšok patrí ostatným členom konzorcia, ktorý na účel kúpy Force Indie vytvoril.

Ďalšou zaujímavosťou je, že spoločnosť zažila v danom období prudký prepad príjmov. Na účet pristálo len 46 miliónov, kým rok predtým to bolo 77 miliónov. A čo viac, tím počíta s až hrozivou stratou vo výške 116 miliónov libier. Boss stajne Otmar Szafnauer však upokojuje, že tieto čísla neodrážajú realitu.

„Tieto čísla sú dôsledkom okolností zmeny vlastníkov. Akonáhle sa účtovný cyklus stabilizuje, už ich neuvidíte,“ povedal pre Motorsport.com. „Toto účtovné obdobie bolo mimoriadne a je to taká anomália. Ak by proces kúpy prebiehal za normálnych okolností a nie v rámci administratívy, bola by strata okolo 25 miliónov libier, nie 116.

Racing Point tiež počíta s novou Concorde Agreement, ktorá by mala priniesť spravodlivejšie delenie príjmov a tým pádom aj viac peňazí do „rodinnej kasy“. „Pre Formulu 1 je naozaj veľmi, veľmi dôležité, aby zabezpečila spravodlivé prerozdeľovanie príjmov. Len vďaka tomuto kroku by mohla byť strata 25 miliónov úplne vynulovaná.“

Treba dodať, že stajňa sa stále nachádza v procese ozdravovania, má stabilných partnerov a zlepšujú sa aj výsledky na trati. Strata 25 miliónov tak Strollovcom vrásky na čele určite neurobí. Žiaľ, ani čísla Aston Martinu však zatiaľ nie sú optimistické a prvý polrok roku 2020 bol opäť kritický. Podľa údajov, ktoré zverejnila samotná automobilka, sa len za prvých šesť mesiacov roku 2020 vyšplhali straty spoločnosti na 230 miliónov libier. Medziročne sa jedná o 67-percentný prepad. Tento fakt sa pripisuje najmä celosvetovej pandémii, ktorá obdobe zasiahla napríklad aj McLaren.

V dôsledku recesie i vládnych opatrení sa predaje prepadli o 41 percent, čo krvácajúcej automobilke zasadilo ďalšiu ranu, s ktorou Stroll v januári (kedy Aston Martin kupoval) nemohol rátať.

Odpoveďou budú pochopiteľne škrty. Napríklad od „zníženia prevádzkových nákladov a zefektívnenia výrobného procesu“, ktoré spoločnosť avizuje si sľubuje úspory vo výške necelých 30 miliónov.

Aby to však nebolo len o zlých správach, tak čínsky trh zaznamenal oživenie a odtiaľ Aston Martin hlási mierne zvýšenie predaja. Vďaka stimulom od Strolla sa automobilke podarilo dostať na trh SUV s označením DBX, ktorého výroba sa práve rozbieha.

„Určite to bolo obdobie plné výziev, naše predaje i výroba totiž stáli kvôli pandémii. Zahájili sme však reštart, chceme naplniť našu ambíciu a urobiť z Aston Martinu veľkú značku na trhu s luxusnými automobilmi,“ vyhlásil Lawrence Stroll, ktorého cituje Auto Express.

„Nový model DBX je pre našu budúcnosť rozhodujúci a som rád, že sme po viac ako mesiac trvajúcej odstávke opäť zahájili výrobu a dodali prvé kusy zákazníkom.“

„Od budúceho roku budeme mať veľkú výhodu v podobe veľmi konkurencieschopného tímu Aston Martin vo Formule 1. To nám dá dôležitú platformu na globálnom trhu, ktorá našu značku posilní,“ dodal Stroll.