logo F1online.skF1online.sk

Hamilton žiada drakonické tresty: V hre je integrita nášho športu

Lewis Hamilton
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala6. 10. 2022

Na rozuzlenie ságy okolo rozpočtového stropu stále čakáme, hoci už dnes sme mali mať jasno v tom, kto pravidlá dodržal a kto porušil. Dajú sa pochopiť obavy fanúšikov, že sa niečo zametá pod koberec. Lewis Hamilton preto apeluje na FIA, aby sa vybrala cestou absolútnej transparentnosti a ak sa preukáže porušenie pravidiel, tak neváhala pri udeľovaní trestov.

V hľadáčiku súperov sú aj naďalej Red Bull a Aston Martin. Britská stajňa sa však až tak často neskloňuje, keďže sa nemala prehrešiť tak výrazne ako červení býci. O nich je o to väčší záujem, že po zisku jazdeckého titulu sú opäť na vrchole.

Lewis Hamilton vo štvrtok zdôraznil, že ak niekto podvádza, mal by dostať prísny trest. “Pre transparentnosť to je nutné. Už len pre fanúšikov potrebujeme zachovať transparentnosť a integritu tohto športu,” rozhovoril sa rodák zo Stevenage. “Ja osobne o tom nemám dosť informácií, ale viem, že v zákulisí prebieha veľa rozhovorov. Nikto nemá stopercentné informácie. Lietajú tu rôzne čísla a hovorí sa to či ono.”

“Rovnako ako vy, aj ja som čakal, že výsledkov sa dočkáme už včera. Chcem to vnímať tak, že k tomuto odkladu došlo, pretože sa to berie vážne,” pokračoval sedemnásobný majster sveta, ktorý chce FIA dôverovať. “Verím Mohamedovi, že spraví to, čo je dobré pre náš šport. Pre šport by nebolo dobré, keby došlo k porušeniu pravidiel a nezasiahli by sme. Neviem však, či k nejakému došlo. Čakám rovnako ako vy.”

Red Bullu sa podaril husársky kúsok. Lewis Hamilton žasne nad tým, že vlani prinášal jedno vylepšenie za druhým, aj keď Mercedes sa už preorientoval na rok 2022. Tím z Milton Keynes napokon preskočil aj Scuderiu Ferrari, ktorá do minuloročného auta investovala len minimum. Kde Red Bull zobral toľko peňazí?

Hamilton preto dostal otázku, či mu prebiehajúce vyšetrovanie a potenciálne porušenie pravidiel robí starosti. “Určite, pretože potom by mohli byť spochybnené naše hodnoty, integrita tohto športu.”

“Vy ako jazdec neustále žiadate vylepšenia, vylepšenia, vylepšenia. Spomínam si, že my sme vlani dostali to posledné v Silverstone. Prinieslo nám takmer tri desatiny, no spomínam si, že potom sa objavoval jeden kamión za druhým s vylepšeniami určenými pre ich auto. Vtedy som si začal uvedomovať, že poraziť ich bude veľmi ťažké, ak v prinášaní tých vylepšení budú pokračovať,” spomína na sezónu 2022.

Bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson v článku pre britský Telegraph odhadol, že aj jeden milión dolárov navyše vám vie výrazne pomôcť. Vývoj a výroba celého predného krídla od nákresov až po fyzickú produkciu vás vyjde na 600-tisíc dolárov. “Za milión by ste mohli mať nové predné krídlo a podlahu. Len tieto dva komponenty vám môžu ponúknuť výhodu niekoľkých desatín. V takom tesnom šampionáte, aký sme mali v roku 2021, to mohlo byť kritické.”

George Russell navrhol, že ak Red Bull porušil pravidlá, v nasledujúcej sezóne by mu mal byť skrátený rozpočet o tú istú sumu, ktorú vlani potenciálne minul navyše. “A možnože niečo pripočítať ako trest.”

Takáto penalizácia však ani zďaleka nie je dostatočná. Treba si uvedomiť, že jeden milión dolárov na začiatku vývojového cyklu vie priniesť oveľa väčšiu výhodu než o dva roky neskôr, keď sú už pravidlá prebádané. Čo zameškáte na začiatku, dobehnete len ťažko.

Hamilton ešte v súvislosti s rokom 2021 doplnil: “Vylepšenia sú vo vývojových pretekoch kľúčové. Keby sme mohli minúť ďalšieho pol milióna, na nasledujúcich pretekoch by sme sa ocitli v inej pozícii — keby sme priniesli ďalšiu podlahu, čo sme poľahky mohli spraviť. My však takto nehráme. Som vďačný za to, že náš tím sa toho veľmi striktne drží. Treba to brať vážne.”

Súvisiace články

Diskusia