logo F1online.sk

Fallows tušil, že so starým monopostom Aston Martinu veľa vody nenamúti

Dan Fallows
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 9. 2022

Dan Fallows sa v tomto roku stal novým technickým riaditeľom tímu Aston Martin. Za trochu kontroverzných okolností opustil Red Bull, ktorý sa pôvodne chcel o služby britského aerodynamika sporiť. Obe strany sa však napokon dohodli a Fallows dnes už naplno „zarezáva“ na novej pozícii v Silverstone.

Je to vôbec po prvýkrát, čo Dan pracuje vo Formule 1 mimo Milton Keynes. V športe začínal v roku 2002 s Jaguarom. Po tom, čo sa Ford rozhodol stiahnuť, krátko pracoval pre Dallaru, aby sa v roku 2006 opäť vrátil do Milton Keynes, vtedy už továrne Red Bullu.

Tam sa postupne vypracoval a v roku 2014 bol menovaný do čela celého aerodynamického oddelenia. Ešte väčšiu výzvu mu však ponúkol Lawrence Stroll a jeho Aston Martin, ktorí Fallowsovi predložili ponuku stať sa novým technickým riaditeľom stajne zo Silverstone.

Tento tím prežíva náročný začiatok novej éry, keď v súčasnosti okupuje predposledné miesto celkového poradia. Do svojho nového technického riaditeľa však vkladá veľké nádeje dúfajúc, že Aston Martin pomôže pozdvihnúť rovnako, ako kedysi Red Bull.

„Jednou z najvzrušujúcejších kapitol cesty Red Bullu bola jeho transformácia z Jaguaru,“ povedal Fallows v rozhovore pre oficiálne stránky svojho tímu. „Malý tím s veľmi obmedzenými zdrojmi mal odrazu podstatne väčší rozpočet, zdroje a technickú podporu.“

„Sledovať tím rásť a byť súčasťou jeho vzostupu, jeho úspechov, dokonca aj robiť všetky tie chyby a poučiť sa z nich, bolo neuveriteľne vzrušujúce. Súčasné dianie v Aston Martine mi pripadá veľmi podobné tomu, čo som vtedy zažil v Red Bulle,“ dodal Fallows.

Ten mal podiel aj na vytvorení súčasného monopostu RB18, ktorý aktuálne vo Formule 1 dominuje. Možno aj to je jeden z dôvodov, prečo Red Bull nebol taký ochotný pustiť ho lacno. Ktovie, možno je Dan tiež jedným z dôvodov, prečo sa monoposty RB18 a AMR22 tak podobajú. Niečo také však Fallows prirodzene odmietol.

„Keď som po prvýkrát videl AMR22, bol celkom odlišný od filozofie Red Bullu. Na monoposte Red Bullu som pracoval len v jeho počiatočných fázach – v čase môjho odchodu bola hotová približne polovica práce na aerodynamike – mám teda celkom dobrú predstavu o tom, čo robili a aký bol ich prístup,“ hovorí Fallows.

„Bolo by prehnané tvrdiť, že som sa pozrel na AMR22 a myslel si, že nebude rýchly. Avšak hovoril som si, že bude náročné s ním dosiahnuť takú výkonnosť, ako chcel Red Bull so svojou koncepciou.“

„Zaujímali ma myšlienky, ktoré stáli za týmto konceptom, ale keď som do tímu prišiel, inžinieri už dospeli k záveru, že je potrebné zaoberať sa alternatívnym riešením,“ hovorí Fallows, ktorý podľa vlastných slov nemal nič spoločné so „zeleným Red Bullom“, ktorý inžinieri doviezli do Španielska.

„Upgrade bol navrhnutý ešte pred mojím príchodom. Celkom chápem, prečo to tím urobil. Už od začiatku panovalo presvedčenie, že sa tím vydal zlým smerom. Toto rozhodnutie mi v skutočnosti pomohlo dostať sa rýchlejšie do tempa. Konceptu, ktorý sme predstavili na Veľkej cene Španielska, som rozumel lepšie ako tomu predchádzajúcemu,“ povedal Fallows.