logo F1online.sk

Audi nelieta v oblakoch: Čakať okamžité víťazstvá nie je reálne

Audi, ilustračné
© Twitter/Audi
Milan Kubala
Milan Kubala26. 8. 2022

Pri spustení takého obrovského projektu, aký Audi oznámilo v piatok na Veľkej cene Belgicka, treba byť odvážny a ambiciózny, ale pri zostavovaní plánov je nevyhnutné mať realistický pohľad. Audi uznáva, že nejde do ľahkého boja a aj jeho výkonný riaditeľ Markus Duesmann hlási, že by bolo trochu naivné očakávať víťazstvá hneď po príchode do Formuly 1.

“Toto je veľmi výnimočný moment a mňa teší, že môžem potvrdiť vstup Audi do Formuly 1 v pozícii výrobcu pohonných jednotiek počnúc rokom 2026,” uviedol výkonný riaditeľ Audi Markus Duesmann na tlačovej konferencii v Spa. “Motoršport je v DNA Audi, vždy sme pôsobili v rôznych šampionátoch a boli sme v nich úspešní, spomeňte si na Le Mans, Dakar, DTM a Formulu E. Teraz v tom chceme pokračovať.”

Audi neprilákala do Formuly 1 len rastúca popularita série, ale najmä nové motorové pravidlá. Tie sľubujú rovnaké podmienky pre všetkých vďaka zavedeniu rozpočtového stropu, postupný prechod na ekologické palivá či zjednodušenie technológií, ktoré by mali byť opäť o niečo bližšie nasadeniu do reálnej premávky.

Duesmann zdôrazňuje: “Formula 1 sa práve dohodla na nových motorových pravidlách od roku 2026, pričom dôjde k navýšeniu podielu elektriny a zavedeniu rozpočtového stropu, čo bol tiež dôležitý dôvod za naším rozhodnutím vstúpiť do najvyššej triedy.”

“My sme začali s elektrifikáciou v motoršporte už v roku 2012, a to s hybridnými autami v Le Mans. Pokračovali sme v tomto záväzku vo Formule E a s elektrickým pohonom pretekáme aj na Dakare. Očakávame, že vo Formule 1 budeme mať technologicky najvyspelejšie elektrické motory, takže všetci inžinieri sa toho veľa naučia o ďalšej generácii elektromotorov. My milujeme túto veľkú výzvu v podobe vstupu do Formuly 1,” odkazuje nemecký inžinier.

Výzva to bude poriadna, veď si spomeňme, čo sa stalo poslednému dodávateľovi pohonných jednotiek, ktorý sa do kráľovnej motoršportu pridával s miernym oneskorením. Honda verila, že ročný odklad jej príchodu by v skutočnosti mohol predstavovať výhodu, no napokon to bolo presne naopak.

Na jednej strane je pravda, že najkomplikovanejšia jednotka MGU-H po roku 2025 končí, no na druhej strane s ostatnými komponentmi majú Mercedes, Ferrari a Renault neporovnateľne viac skúseností ako Audi či Porsche.

“Určite to nebude jednoduché, pretože do efjednotky vstupujeme už o menej než štyri roky. Avšak, v pravidlách boli prijaté kompromisy, ktoré nám umožnia súťažiť za rovnakých podmienok ako súčasným výrobcom vo Formule 1 a tešíme sa na to,” reaguje Duesmann na otázku, či nemá strach, že po roku 2026 bude Audi hltať prach spopod kolies súperov.

Na dnešnej tlačovke sme sa nedozvedeli, koľko chce Audi investovať do projektu F1 či koľko plánuje mať zamestnancov, no šéf automobilky prezradil aspoň časový rámec, v rámci ktorého sa chce stať konkurencieschopným.

“Z finančného hľadiska nebudeme zverejňovať žiadne čísla, ale fungujeme v rámci rozpočtového stropu. A potom sa bavíme aj o dlhodobých investíciách. Samozrejme, bolo by super, keby sme od samého začiatku dokázali vyhrávať, ale mám pocit, že to nie je reálne. Máme v pláne stať sa konkurencieschopnými v priebehu prvých troch rokov,” ozrejmil Duesmann.