logo F1online.sk

Fry: Zmena pravidiel pomôže top tímom

Alpine A522, ilustračné
© XPB Images/Alpine Media
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 8. 2022

Očakávaná, ale málo vítaná zmena. Medzinárodná automobilová federácia sa rozhodla na poslednú chvíľu zmeniť technické pravidlá pre rok 2023 prostredníctvom „bezpečnostnej karty“, a to napriek množstvu kritických hlasov.

FIA síce napokon schválila kompromisný návrh, takže pravidlá sa nezmenia tak zásadne, ako sa pôvodne očakávalo. Podľa medializovaných informácií s úpravou nesúhlasila väčšina tímov, ale keďže sa jedná o bezpečnostnú otázku, FIA sa s nikým radiť nepotrebovala a nepotrebovala o zmenách ani hlasovať.

Kritici poukazovali na niekoľko faktorov. Prvým a zároveň hlavným bola skutočnosť, že v súčasnosti už problém s poskakovaním nemá žiadny z desiatky tímov. Druhým, a na toto sa odvolávali hlavne vo Ferrari a Red Bulle, tieto zmeny pomôžu hlavne Mercedesu, ktorý mal s poskakovaním najväčšie problémy a tieto zmeny pomôžu tomuto tímu zmierniť prirodzené nedostatky, ktorým „koncept bez bočníc“ trpí.

Hlavný technický riaditeľ Alpinu Pat Fry však ide ešte ďalej a tvrdí, že tieto zmeny v prvom rade poškodia tímy zo stredu poľa, čím vlastne hrozí, že sa rozostup medzi prvou trojkou a „zvyškom sveta“ ešte zväčší.

„Je to o technických zdrojoch. Je jasné, že naše aerodynamické oddelenie je oveľa menšie, než majú tri top tímy pred nami a tiež McLaren, s ktorým bojujeme. Všetky tieto tímy sú väčšie než ten náš,“ povedal Fry pre Motorsport.com ešte v čase, keď tieto zmeny neboli definitívne schválené.

„Môžu mať dvadsať ľudí mimo rozpočtového stropu, ktorí pracujú na plachetniciach alebo bicykloch, no môžu si ich poľahky pritiahnuť späť, aby vyriešili tento problém. Potom ich znovu pošlú preč.“

„Ak teda máte k dispozícii kapacity navyše, je to obrovská výhoda. Odklad pravidiel je pre nich taktiež skvelá vec, pretože vedia, že všetky malé tímy si s tým nebudú schopné poradiť dostatočne rýchlo,“ dodáva Fry.

Alpine pred nedávnom ústami Otmara Szafnauera oznámil ďalšiu rekonštrukciu a rozšírenie továrne v Enstone. Plánujú tiež prijať ďalších inžinierov. Podľa slov rumunského rodáka chcú do aerodynamického oddelenia prijať 75 nových ľudí, čím by sa veľkosť aerodynamického oddelenia Alpinu mala vyrovnať Mercedesu. Francúzsky tím tam však ešte nie je.

„Je to pre nás trochu náročné. Čím skôr sa o zmenách dozvieme, tým lepšie, pretože by sme už teraz mohli roztrhať to, čo chystáme,“ hovorí Fry.

„Beztak som presvedčený o tom, že každý z tímov už v aerodynamickom tuneli pracuje na budúcoročnom koncepte. My teda určite áno. Koľko z tej už vykonanej práce však budeme musieť zmeniť?“ dodal.