Wolff: S poskakovaním treba niečo robiť, môže spôsobiť poškodenie mozgu | Magazín F1 - F1online.sk

Wolff: S poskakovaním treba niečo robiť, môže spôsobiť poškodenie mozgu

fotka k článku undefined
zdroj: Mercedes

Nová technická direktíva je už za rohom. Od Veľkej ceny Belgicka FIA začne používať metriku, ktorou bude merať poskakovanie monopostov, no to je podľa všetkého len prvý krok. Od sezóny 2023 by sme sa mali dočkať ešte väčšieho sprísnenia pravidiel. Toto Wolff to víta. Tvrdí, že Formula 1 by v opačnom prípade riskovala zdravie jazdcov.

S poskakovaním monopostov nemajú problémy všetky tímy, čo v padoku spôsobuje rozkol. Podľa Christiana Hornera sa zmena pravidiel nedá zdôvodniť bezpečnostnými či zdravotnými rizikami, pretože každý tím má všetky páky na to, aby prostredníctvom nastavení monopostu poskakovanie odstránil. Úpravy v pravidlách, ktoré chce predstaviť FIA, však zasiahnu všetkých, napríklad stanovenie minimálnej výšky okrajov podlahy na 25 milimetrov. Dnes sa okraje takmer dotýkajú zeme.

Konkurencia to označuje za snahu Mercedesu získať prostredníctvom zmeny v pravidlách cenné desatinky sekundy. Toto Wolff to odmieta. Prezrádza, že sa dostal k posudkom lekárov, ktorí zisťovali, aké potenciálne následky môže mať poskakovanie na pilotov. A pri poškodeniach chrbtice sa to vraj ani zďaleka nekončí.

“Práve som o tom debatoval s FIA. Neustále sa hovorí o tom, že obe strany u nej lobujú za svoju vec,” hovorí Toto Wolff. “FIA sa však pustila do skúmania poskakovania z lekárskeho hľadiska. Výsledkom je, že podľa záverov lekárov poskakovanie o frekvencii jedného až dvoch hertzov, ktoré trvá pár minút, môže viesť k poškodeniu mozgu.”

Vo Formule 1 je situácia vážnejšia. “My zaznamenávame frekvenciu od šesť do sedem hertzov, a to po dobu niekoľkých hodín. Odpoveď je teda veľmi jednoduchá: Medzinárodná automobilová federácia s tým musí niečo robiť.”

Na posledných veľkých cenách sa však už nik tak intenzívne nesťažoval na poskakovanie ako Mercedes, napríklad po pretekoch v Azerbajdžane. Je teda nutné na zmenu pravidiel tak tlačiť a bojovať proti niečomu, čo už nie je problém?

Podľa Tota Wolffa to problém stále je, no maskovala ho vysoká kvalita asfaltu bez nerovností na posledných veľkých cenách. “Ja som stále toho názoru, že FIA nemá na výber a ani my s tým nič nevieme robiť. Nechcem však, aby sa to vrátilo, keď prídeme do Spa, alebo o niekoľko pretekov neskôr, kde už povrch nebude taký hladký ako na tradičných tratiach. Nechcem sa dostať do situácie, že nič pre to nespravíme a zrazu len všetci rozhodia rukami so slovami, že už je neskoro.”

“Argument, že na posledných veľkých cenách autá neposkakovali a nenarážali do zeme, neobstojí, pretože Silverstone, Paul Ricard a Rakúsko nie sú zrovna okruhy, na ktorých by sme mali poskakovať,” odkázal šéf Mercedesu.