logo F1online.sk

Zadné krídlo Aston Martinu ide proti duchu pravidiel, myslí si konkurencia

Lance Stroll
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala30. 7. 2022

Inžinieri Aston Martinu sa tentoraz predviedli v tom najlepšom svetle. V pravidlách odhalili šedú zónu, ktorá by mohla predstavovať veľký zlom vo vývoji zadných krídel, pokiaľ FIA nezasiahne a všetko nezakáže. Aj konkurencia si totiž myslí, že výstupok ide proti duchu aktuálnych pravidiel.

Zadné krídla jednotlivých tímov sa dosť podobajú. Pravidlá totiž prikazujú, aby boli krídla na jednotlivých koncoch zaoblené, čo si doposiaľ všetky tímy vysvetlili rovnako; zadné krídlo skrátka stočili smerom nadol.

To má významné benefity z pohľadu minimalizácie turbulencií za monopostom. V minulých sezónach totiž hlavná časť zadného krídla bola ukončená koncovou lištou, ktorá na jednej strane pomáhala generovať prítlak, no spôsobovala silné turbulencie.

Mercedes

Ako vysvetľuje vo svojom článku bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson, na tomto mieste sa stretával vzduch s troma rôznymi tlakmi. Nad jednotlivými klapkami zadného krídla bol tlak vysoký, pod zadným krídlom nízky, a po stranách za koncovými lištami sa približne rovnal vonkajšiemu atmosférickému tlaku.

“Pretože všetky tieto oblasti s rôznym tlakom sa snažia dostať do rovnováhy, prúd vzduchu nad krídlom bol vťahovaný do oblasti s atmosférickým tlakom, a ten bol následne vtiahnutý do zóny s nízkym tlakom pod krídlom,” píše Gary Anderson pre The Race. “Toto vygenerovalo veľký vzduchový vír, ktorý bol viditeľný počas jazdy na mokrej trati, a vytváral turbulencie, ktoré Formula 1 chcela minimalizovať.”

Zaoblenie zadných krídel na tomto mieste minimalizovalo rozdiel v tlaku medzi zónou nad krídlom a po jeho stranách, keďže tieto dve oblasti sú už prepojené. Namiesto troch zón s rôznym tlakom teda vznikli len dve; jedna pod krídlom, druhá nad ním a na stranách. “Toto výrazne zmenšuje silu vzduchového víru, čo znamená, že nasledujúce auto čelí menej turbulentnému vzduchu.”

Aston Martin si však zrazu uvedomil, že v prípade zadného krídla mu pravidlá neprikazujú, aby spomínané zaoblenie stáčalo krídlo smerom nadol. V pravidle 3.10.5f sa píše len, aby polomer zaoblenia bol minimálne 20 milimetrov, čo Aston Martin splnil vďaka špecifickému tvaru novej “koncovej lišty”.

Image
Twitter/Albert Fabrega

Stajňa zo Silverstonu tým zabila dve muchy jednou ranou. Na jednej strane oddelením jednotlivých oblastí vzduchu si zvýšila prítlak generovaný zadným krídlom, na druhej strane zaň nezaplatila tak draho z hľadiska odporu. Takéto vylepšenie totiž generuje prítlak “lacnejšie” ako obyčajné zadné krídlo.

Gary Anderson odhaduje, že efektivita štandardného zadného krídla je niekde na úrovni 3,5:1, t.j. na každých 3,5 N prítlaku pripadá 1 N aerodynamického odporu, no táto novinka prinesie extra prítlak vo vylepšenom pomere približne v pomere 2:1 k odporu. To je stále viac ako v prípade podlahy, ale v takom Singapure či Mexiku sa extra prítlak istotne zíde.

V Silverstone sa medzitým tľapkajú po pleciach spokojní, že prišli na takúto vychytávku. Aj Mercedes tlieska a spoločne s ostatnými tímami začína skúmať, ako by tento trik mohli využiť aj pre seba. Viacero tímov však podľa Teda Kravitza vyjadrilo názor, že zadné krídlo Aston Martinu ide proti “duchu pravidiel”, a preto nie je celkom v poriadku. Samozrejme, z pohľadu samotných pravidiel zrejme nebude proti čomu protestovať. Protest totiž nie je možné postaviť na “duchu pravidiel”.

A napokon Ted Kravitz zo Sky Sports v piatok prezradil, že Aston Martin vyvíjal vylepšené krídlo pod dozorom FIA a má všetko odsúhlasené. Pre úplnosť a do budúcna však pripomeňme, že takýto “súhlas” zo strany FIA nie je záväzný a je možné ho prelomiť, pokiaľ protestujúci tím dokáže vyargumentovať, prečo by dané riešenie malo porušovať pravidlá.

A FIA napokon môže zasiahnuť aj bez toho. Spoločne so zástupcami F1 totiž pred rokom odkazovala, že akékoľvek vychytávky, ktoré “podkopávajú ducha pravidiel”, bude chcieť pravdepodobne zakázať. Rozhodnutie má padnúť podľa toho, aký veľký má byť tento negatívny efekt.

Momentálne nik nedokáže predpovedať, či k zákazu dôjde a kedy, no v každom prípade je skvelé vidieť záblesky toho, čím Aston Martin býval skôr, než ho odkúpil Lawrence Stroll: inovatívnym a efektívnym tímom s nápadmi, ktorý vždy boxoval vo vyššej váhovej kategórii. Na dosiahnutie úspechov však týchto zábleskov bude musieť byť viac.