logo F1online.skF1online.sk

Poučenie zo strašidelnej nehody: FIA plánuje sprísniť nárazové testy

Kuan-jü Čou
© Screenshot/FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 7. 2022

Štvrtkové zasadnutie Technickej komisie prinieslo niekoľko dôležitých záverov. Dvomi ťažiskovými témami boli poskakovanie a pevnosť ochranného oblúka. Diskusia o druhom probléme začala po Veľkej cene Veľkej Británie, na ktorej došlo k vážnej nehode a prevráteniu monopostu Kuan-jü Čoua. Čínsky pretekár našťastie vyviazol z nehody nezranený, ale to len vďaka ochrannému systému halo.

Svätožiara však nebola zamýšľaná primárne ako bezpečnostný prvok pre prípad prevrátenia monopostu. Na to slúži tzv. ochranný oblúk nad hlavou pretekára, ktorý je vybudovaný okolo horného nasávacieho otvoru. Z fotografií poškodeného monopostu i opakovaných záberov nehody však bolo zrejmé, že ochranný oblúk na monoposte Alfy Romeo silu nárazu nevydržal a zboril sa.

Práve tento prvok pritom má hrať kľúčovú úlohu v prípade prevrátenia monopostu, avšak v tomto prípade svoju prácu neodviedol perfektne. Asociácia jazdcov veľkých cien sa s tým nehodlala zmieriť a začala s FIA pracovať na náprave. Prvé výsledky prinieslo zasadnutie Technickej komisie, na ktorom sa prediskutovali počiatočné závery vyšetrovania nehody.

Alfa Romeo je dnes jediným tímom, ktorý využíva tzv. špicatý ochranný oblúk, čo znamená, že jeho základom je jeden nosný pilier. Ostatné tímy využívajú konštrukciu v tvare prevráteného písmena „V“. Historicky je tento spôsob využívaný častejšie kvôli jeho aerodynamickým výhodám.

Alfa Romeo sa v tomto smere síce nedopustila žiadneho previnenia, pravidlá jej takéto riešenie umožňujú v prípade, že prejde nárazovými testami, čo sa aj stalo. Napriek tomu je však možné, že smerom do budúcna dôjde k zákazu takéhoto riešenia, čo by istotne nemal byť žiadny problém, keďže v Alfe Romeo ho využívali v posledných dvoch rokoch.

„Tímy potvrdili svoju pripravenosť na zavedenie prísnejších opatrení pre ochranné oblúky na rok 2023 a FIA sa zaviazala dokončiť príslušné analýzy. Tímom následne oznámi nové požiadavky na bezpečnosť ochranných oblúkov,“ stojí v stanovisku Technickej komisie FIA.

Zatiaľ nevedno, či dôjde aj k revízii článku 13.3.1 technických pravidiel, ktorý presne o tomto komponente pojednáva a hovorí aj o tom, akým spôsobom majú byť skúšky ochranných oblúkov vykonané.

Súvisiace články

Diskusia