logo F1online.sk

Andretti je sklamaný zo „snobského“ prístupu: F1 je stále európsky klub

Michael Andretti
© Andretti Autosport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 7. 2022

Úsilie Michaela Andrettiho pokračuje a javí sa to ako stále márnejší boj. Okrem obrovského počtu fanúšikov, ktorým sa myšlienka jedenásteho tímu pozdáva, a menšinovej skupinky ľudí vo vnútri športu, nie je z tejto myšlienky nadšený takmer nik. Väčšina tímov i samotná FOM je skôr rezervovaná a tvári sa odmietavo. Michaela tento prístup zjavne dosť frustruje.

Možno sám čakal, že sa myšlienka príchodu takého mena, akým je Andretti Autosport, stretne s väčším nadšením. Tobôž keď tento šport zažíva v Spojených štátoch taký boom.

„Snažím sa im pripomenúť, že v tejto krajine žije 350 miliónov ľudí. Áno, vďaka Drive to Survive sa záujem o F1 zvýšil, ale nemali by sa uspokojiť s tým, čo majú,“ povedal Michael Andretti v rozhovore pre GQ.

„Dostali sa na povrch, získali pozornosť všetkých týchto ľudí, ale fanúšikovia sú trochu vrtkaví. Ľudia v F1 sú presvedčení, že sa im podarilo zaujať americké publikum, ale potrebujete háčik, na ktorom ich udržíte aj smerom do budúcna. Myslíme si, že my môžeme byť tým háčikom.“

„Sme skutočný americký tím a posadíme do kokpitu skutočného amerického pretekára. Aha, veď to je niečo, čomu môžu ľudia v tejto krajine fandiť. V tom je podľa mňa naša hodnota taká veľká. Dokážeme udržať toho fanúšika, ktorého sa im práve podarilo získať,“ dodal Andretti.

Američania sa snažia Formulu 1 zaujať, ale nedarí sa im to. Stefano Domenicali je nadšený z nových okruhov v USA i z Audi a Porsche, no pri Andretti Global len zdvihne obočie a poskytne nejakú vyhýbavú odpoveď. Po formálnej stránke sa Michael snaží urobiť všetko, čo urobiť musí. Papiere vyplnil, podmienky možno spĺňa, ale to v tomto svete nestačí.

Súčasných desať tímov sa totiž zdráha. Pochopiteľne, nechcú sa deliť o veľmi lukratívny koláč, ktorým sa Formula 1 stala, avšak rolu by mohla hrať aj geografia. Ako príklad môže poslúžiť aj Michaelovo nevydarené pôsobenie vo Formule 1 po boku veľkého Sennu v McLarene.

„V tej dobe to bol jednoznačne európsky klub,“ hovorí Andretti. „A mám pocit, že podľa toho, ako sa k nám správajú, je to stále európsky klub. Pretože by sme pre nich boli hrozbou. Prvý skutočne medzinárodný tím.“

„Je to veľmi snobský prístup. Prinesieme totiž viac hodnoty než si vezmeme,“ dodal.

Vyzerá to tak, že na rošte sú len dva tímy, ktoré Andrettiho podporujú, McLaren a Alpine. Zak Brown totiž s Michaelom spolupracuje na viacerých projektoch a Alpine je predrokovaný dodávateľ pohonný jednotiek pre jeho stajňu.

„Myslím, že existujú štyri alebo päť tímov, ktoré sú v skutočnosti na našej strane. Ostatní však naťahujú svoje ruky a pýtajú sa, čo z toho budú mať oni. O tom to celé je a všetci sú v tomto smere veľmi krátkozrakí,“ hovorí Andretti.

„Odpovedáme na to nasledovne: ‚Okej, nejde o to, čo môžete získať teraz, ale čo si myslíme, že môžeme priniesť do budúcna.‘ Ich to však nezaujíma, na šampionáte ako takom im nezáleží. Starajú sa len o seba. Taká však Formula 1 je a takou vždy bola,“ povedal rodák z Bethlehemu.

Ten mal príležitosť vyjadriť sa aj k prístupu Tota Wolffa, ktorý, možno trochu paradoxne, patrí k najhlasnejším odporcom myšlienky novej americkej stajne. Najhlasnejším protivníkom nie je Haas ani žiadny z ďalších tímov stredu poľa, ale Mercedes, ktorého Andretti môže v šampionáte asi len ťažko ohroziť. Michael má celkom jasno v tom, prečo to robí a poplatok 200 miliónov dolárov pre každého nováčika v tom nehrá rolu.

„Ten poplatok používa iba ako výhovorku,“ prehlásil Andretti. „Pozerá sa na to a hovorí si: ‚Budem mať o jeden hlas menej. Bude to o jeden hlas viac proti mne.‘ Takto o tom premýšľa on.“

„V podstate som vedel, do čoho ideme. Plávate medzi žralokmi, takže sa uistite, že ste si so sebou vzali harpúnu. Nie som v tomto smere vôbec naivný. Možno som bol naivný kedysi dávno, keď som tam išiel ako jazdec, ale zrejme vďaka tej skúsenosti už naivný nie som. Každý má svoj nôž a je pripravený vám ho vraziť do chrbta,“ prehlásil Andretti.

Súvisiace články