logo F1online.sk

Wurz po zlyhaní ochranného oblúka volá po zlepšení

Kuan-jü Čou
© Screenshot/FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 7. 2022

Nehoda čínskeho pretekára Kuan-jü Čoua si podľa Asociácie jazdcov veľkých cien (skrátene GPDA) vyžaduje promptnú reakciu. Po incidente sme všetci ospevovali bezpečnostné prvky v súčasnej Formule 1, avšak každému bolo na prvý pohľad jasné, že niečo nebolo v poriadku. Ochranný oblúk nad hlavou pilota Alfy Romeo totiž po prevrátení monopostu nevydržal a zboril sa. To si podľa šéfa GPDA Alexa Wurza vyžaduje promptnú reakciu.

Wurz pritom pripomenul nehodu, ktorej bol priamym účastníkom. V roku 1999 totiž na Veľkej cene Európy trafil so svojím Benettonom monopost Sauberu Pedra Diniza a ten pristál priamo na hlave. Ochranný oblúk nad hlavou brazílskeho pretekára to nevydržal a zboril sa. Akoby zázrakom utrpel brazílsky pretekár len poranenia kolena a ramena, avšak nebolo to nič vážne.

Pohľad na zničený Sauber, z ktorého nárazovej štruktúry nad hlavou pilota nezostalo nič, dodnes mrazí. Zdá sa až neuveriteľné, že Pedro vtedy vyviazol iba s ľahkými zraneniami. Čou by však v nedeľu už asi také šťastie nemal, keby jeho monopost nebol vybavený ochranným systémom halo.

Ochranný oblúk nad hlavou pilota bol a je určený primárne na to, aby chránil jazdcovu hlavu pri prevrátení monopostu. Z opakovaných záberov i fotografií je však jasné, že túto nehodu nevydržal a primárne sa o ochranu jazdcovej hlavy postarala svätožiara. S tým sa však jazdecká asociácia nemieni zmieriť a chce iniciovať zmeny.

„Aspoň pokiaľ si dobre spomínam, tak ochranný oblúk zlyhal naposledy na Nürburgringu v roku 1999 pri nehode Pedra Diniza (preletel cezo mňa), čo viedlo k prísnejším nárazovým testom. O tie požiadala GPDA a FIA to rýchlo vykonala a implementovala. Vážený pán prezident, skontrolujte si schránku, máme nejakú prácu,“ napísal Wurz na Twitteri oznamujúc, že GPDA už podniká kroky a žiada FIA o súčinnosť.

V roku 1999 zaviedla FIA prísnejšie nárazové testy a tie sa aj osvedčili. Za celý ten čas nebol s týmto komponentom väčší problém. FIA by mohla aj teraz reagovať podobne a konštrukciu ochranného oblúka ešte spevniť, prípadne zvýšiť medzeru medzi predným a zadným ochranným oblúkom.

V každom prípade si môžeme byť istí, že k prešetreniu nehody dôjde. FIA totiž preveruje každú jednu a vedie si databázu. Podobne tak šéf traťových inžinierov Alfy Romeo Xevi Pujolar potvrdil, že jeho tím začal vlastné interné vyšetrovanie.