logo F1online.sk

FIA zostavila metriku na poskakovanie, platiť začne vo Francúzsku

Monoposty na štartovom rošte
© LAT Images/Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala1. 7. 2022

Počas celého víkendu v Kanade sa intenzívne riešilo poskakovanie monopostov a FIA hľadala riešenia, ako ho minimalizovať. A hoci vo štvrtok pred pretekmi v Silverstone už mala tímom rozposlať detaily, ako chce na všetko dohliadnuť, tento víkend si ešte každý môže jazdiť, ako bude chcieť. Nová technická direktíva začne platiť až od VC Francúzska.

Po pretekoch v Azerbajdžane sa najmä piloti Mercedesu postavili proti poskakovaniu a vyzvali FIA, aby v záujme ich zdravia konala. Tvorcovia pravidiel nelenili a hneď vo štvrtok predstavili technickú direktívu, zatiaľ bezzubú, ktorou tímy upozornili na to, že už čoskoro sa bude monitorovať poskakovanie monopostov. Tie autá, ktoré budú poskakovať až príliš, budú môcť byť diskvalifikované.

V Kanade sa napokon len zbierali dáta. Tento zber je už kompletný rovnako ako ich analýza, a tak FIA tímom zaslala aktualizované znenie technickej direktívy vrátane metriky, ktorá bude i na základe dát zo senzorov rozhodovať o tom, aká miera poskakovania je ešte prijateľná a pri akej už budú hroziť postihy.

Prípadné diskvalifikácie môžu prísť už v spomínanom Francúzsku. Tímy majú teda dve veľké ceny na to, aby sa pustili do vlastných analýz a počas piatkových tréningov si vyskúšali, aké zmeny potrebujú vykonať, aby sa zmestili do požadovaných limitov.

FIA zároveň špecifikovala parametre tuhosti podvozku a tiež jeho maximálneho opotrebovania, keďže monitorovanie týchto hodnôt bude súčasťou predstavenej metriky. “Bolo nevyhnutné prijať tieto zmeny, aby všetky tímy hrali s rovnakými parametrami, keď dôjde k implementácii metriky,” ozrejmila FIA.

Okrem toho bolo definitívne zakázané použitie druhého kotviaceho lanka, proti ktorému protestovali viaceré tímy. Napríklad Christian Horner z Red Bullu v tom videl prehnanú snahu FIA “riešiť problémy jedného tímu”, ktorým je, samozrejme, Mercedes.

Na záver doplňme, že informácie, ktoré presiakli na verejnosť, zatiaľ neobsahujú presnú definíciu avizovanej metriky. Zatiaľ teda netušíme, podľa akých vzorcov bude FIA rozhodovať o tom, či tím bude musieť zodvihnúť svetlú výšku, a či mu bude hroziť diskvalifikácia.

Súvisiace články