logo F1online.sk

Kauza druhé kotviace lanko: Pomohla Mercedesu tajomníčka FIA?

Lewis Hamilton, Toto Wolff, George Russell
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala27. 6. 2022

Reakcia Mercedesu bola vskutku bleskurýchla, niektorým sa z nej až zatočila hlava. Medzinárodná automobilová federácia len vo štvrtok pred pretekmi v Kanade vydala novú technickú direktívu a zároveň povolila nasadenie druhého kotviaceho lanka, a Mercedes ho už o pár hodín mal nasadené na monoposte. Vďačia za to strieborné šípy bravúrnemu výkonu inžinierov alebo je v hre aj niečo viac?

FIA sa po sťažnostiach viacerých pilotov na poskakovanie a agresívne otrasy rozhodla konať. Vydaním technickej direktívy chce všetkým tímom prikázať nastaviť monoposty tak, aby jazdcom nespôsobovali zbytočné zdravotné problémy. To sa však ľahšie povie, než vykoná, a preto FIA zároveň tímom odkázala, že si môžu pomôcť aj druhým kotviacim lankom, ktoré by pomohlo spevniť podlahu a tým pádom prispelo k odstráneniu poskakovania.

Mercedes

Za necelých 24 hodín však len jeden jediný tím stihol na túto novinku zareagovať. Iba Mercedes počas piatkových tréningov testoval dve kotviace lanká podlahy, čo naštvalo niektorých súperov. Ako to mohol stihnúť? Takéto otázky si kládla konkurencia.

Mercedes má na to svoju odpoveď. “Pretože niektorí naši ľudia odlietali do Montrealu neskoro, tak vzali so sebou aj tento materiál. Pre problémy s podlahou sme sa z hľadiska laniek pripravovali na každý scenár,” cituje nemenovaného inžiniera strieborných šípov AMuS.

Podľa tohto vyjadrenia Mercedes mohol mať predpripravené riešenie s druhým lankom. Avšak, to by mu až do štvrtku bolo úplne nanič; FIA totiž pôvodne dovolila nasadiť len jedno lanko. Prečo by mal Mercedes vyvinuté riešenie, ktorého nasadenie bolo v tom čase zakázané? Navyše pod rozpočtovým stropom… Má Mercedes predpripravené aj riešenie monopostu so šiestimi kolesami pre prípad, keby FIA zmenila názor a umožnila nasadiť tretiu nápravu?

Pripusťme však aj druhý scenár: Mohli inžinieri Mercedesu počas noci rozbehnúť počítačové simulácie, rozhodnúť sa, kde by bolo najlepšej uchytiť druhé lanko, vyrobiť úchyty a samotné lanká a všetko zaslať do Montrealu?

Šéf Ferrari Mattia Binotto je skeptický. “Toto tvrdí, že to stihli za noc. Ja môžem povedať len toľko, že my vo Ferrari by sme to nedokázali. Som prekvapený, že majú taký silný tím, že to dokázali za jednu noc. Asi mi nezostáva iné, len mu veriť,” poznamenal s odkazom na Wolffa.

A keďže to nezvládla žiadna iná stajňa, začalo sa zisťovať, čo by mohlo byť za tým. Mnohí si pri tom spomenuli na zaujímavú zhodu okolností. Bývalá poradkyňa a právna zástupkyňa Tota Wolffa Shailla-Ann Raoová, ktorá na tejto pozícii strávila viac ako tri roky, sa len pred pár týždňami stala tajomníčkou FIA pre šport. Mohla ona posunúť Totovi Wolffovi tip pohrať sa s myšlienkou druhého lanka?

Určite ste zachytili správy, že na poslednom stretnutí šéfov tímov mala prepuknúť pomerne veľká roztržka a jeden z bossov mal vraj pred kamerami Netflixu napodobňovať Roberta de Nira. Zbierajú sa pritom vyjadrenia, že tým niekým bol naštvaný Toto Wolff a malo ísť aj o spomínanú tajomníčku.

V rozhovore pre oe24.at Wolff prezradil, čo ho tak nasrdilo. “Boli sme obvinení z toho, že sme kolaborovali s FIA, pretože moja právnička u nich teraz pôsobí ako tajomníčka pre šport. Ona je však právničkou s absolútnou integritou,” ubezpečil.

Mattia Binotto sa už na začiatku júna nechal počuť, že mu robí starosti, že bývalá právnička Mercedesu, resp. Tota Wolffa, Shailla-Ann Raoová sa má tak rýchlo presunúť do štruktúr FIA, kde mala čiastočne nahradiť Petera Bayera.

Na tlačovej konferencii v Azerbajdžane uviedol Binotto napríklad i nasledovné: “Spolupráca s Petrom sa nám páčila. Vždy bol veľmi transparentný, férový a pri rozoberaní tém racionálny. Rozhodne bol dostatočne kompetentný a mal potrebné skúsenosti.”

“Vo FIA však dochádza k reorganizácii. Teraz je na novom prezidentovi, aby si vybral vlastný tím a my plne rešpektujeme jeho voľbu. Akceptujeme to a hľadíme do budúcna, usilujeme sa o dobrú spoluprácu s FIA,” pokračoval šéf Maranella. “A ohľadom Shaily-Ann, áno, určite to vyvoláva obavy.”

“Je to skvelý človek, má množstvo skúseností. Určite má schopnosti na to, aby mohla zastávať túto funkciu, tým som si istý,” nepochybuje o jej odborných znalostiach Binotto, skôr o niečom inom. “Je to obava, ale stále len obava. Je na nich, aby zabezpečili, že nevznikne žiaden konflikt záujmov, je na prezidentovi, aby sa o to postaral. Ja môžem len veriť, že to zvládnu, no z pohľadu Ferrari to predstavuje obavu. Som si istý, že ich správaním a rozhodnutiami dokážu, že tieto obavy boli zbytočné.”

Toto Wolff po jej vymenovaní označil práve transparentnosť za jednu z jej predností. “Pred tým, ako sa pripojila k nám, pracovala vo FIA. Predtým bola výkonnou riaditeľkou jednej z najväčších športových agentúr (Lagardère Sports, pozn. red.). Jej prínos na tejto pozícii sa bude týkať riadenia a transparentnosti. Je to právnička.”

“V minulosti sme kritizovali, že veci neboli dostatočne transparentné a jasné všetkým tímom. Toto bude jedna z hlavných oblastí, v ktorých bude pracovať. A to sú dobré správy pre všetky stajne,” odkázal.

Zrejme sa už nedozvieme, či sa Mercedes dozvedel o technickej direktíve skôr ako ostatní vďaka tomuto kontaktu, no v každom prípade takéto prepojenie šéfa tímu s vrcholovým predstaviteľom riadiaceho orgánu nevrhá dobré svetlo na to, že všetko je skutočne transparentné a spravodlivo riadené.

Najmä po minuloročných pochybnostiach o nestrannosti riaditeľstva pretekov a kompetentnosti celej FIA by bolo namieste voliť do vrcholových pozícií ľudí bez väzieb na tímy, a keď už, aspoň bez takých čerstvých väzieb, aká je medzi Wolffom a Raoovou. Aj pri prestupe zamestnancov medzi tímami je zaužívaný koncept “nútenej dovolenky” a zrejme by prospelo, keby niečo podobné fungovalo aj pred príchodom nových ľudí do štruktúr FIA.