logo F1online.sk

Porsche predstavilo prototyp 963 pre triedu Hypercar, má 4,6-litrový motor V8

Porsche 963
© Twitter/FIA WEC
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 6. 2022

Kým vo Formule 1 sa o príchode Porsche stále len špekuluje a diskutuje, návrat nemeckej automobilky do vytrvalostných šampionátov naberá stále hmatateľnejšie kontúry. Od premiéry v triede Hypercar už Nemcov delia len mesiace a Festival rýchlosti v Goodwoode bol ideálnou príležitosťou na to, aby svetlo sveta uzrel prototyp 963.

Postupnými krôčikmi späť do WEC a IMSA. Porsche ukončilo svoje pôsobenie vo WEC koncom sezóny 2017. Dovtedy zožalo na legendárnom 24 hodín v Le Mans obrovské úspechy, pričom zlatý hetrik v rokoch 2015, 2016 a 2017 patril k úplným vrcholom. Celkových 19 víťazstiev medzi konštruktérmi je v dlhej histórii týchto slávnych pretekov rekordom.

V roku 2023 sa Porsche pokúsi pridať ďalšie. Hnacím motorom ich úsilia bude model 963, ktorý sa predstaví v novej triede Hypercar. Tá prilákala späť do vytrvalostných pretekov množstvo veľkých značiek, ktorých výpočet zahŕňa Audi, BMW, Cadillac, Acura, Ferrari, Alpine, Porsche, Peugeot a najnovšie aj Lamborghini. Nezanedbateľným lákadlom je aj možnosť nasadiť rovnakú špecifikáciu vozidla ako pre svetový šampionát WEC, tak americký IMSA.

Na oboch koncoch „veľkej mláky“ sa predstaví aj Porsche s novým prototypom 963. Ten bol svetu oficiálne predstavený v piatok na Festivale rýchlosti v Goodwoode. Okrem obrázkov pridala nemecká automobilka aj niektoré technické informácie a zloženie jazdeckej zostavy.

Za továrenský tím budú súťažiť André Lotterer, Kevin Estre, Michael Christensen, Laurens Vanthoor, Matt Campbell a Matthieu Jaminet. Ešte od konca minulého roka vieme, že súčasťou jazdeckej zostavy budú aj Felipe Nasr a Dane Cameron. Výkonný riaditeľ Jonathan Diuguid tiež doplnil, že plánom Porsche je nasadiť v oboch sériách celkovo desať pilotov – šesť vo WEC a štyroch v IMSA. Dve mená nám tak stále chýbajú a nevieme ani to, ako budú rozdelení v rámci oboch šampionátov.

Najväčšou hviezdou a neoficiálnou jazdeckou jednotkou bude zaiste Lotterer. Tento ohromne skúsený pretekár vyhral 24-hodinovku v Le Mans celkovo trikrát, avšak zakaždým s Audi. Posledné roky strávil vo Formule E, kde to však tomuto preslávenému špecialistovi na vytrvalostné preteky príliš nesedí.

Prototyp bude poháňať 4,6-litrový motor V8 s dvoma turbodúchadlami, ktorý má svoj pôvod v 4,6-litrovom osemvalci z hyperauta Porsche 918 z roku 2015. Jeho staršia história však siaha až k 3,4-litrovému motoru V8, ktoré medzi rokmi 2006 a 2008 získalo s Penskem hetrik v triede LMP2 v American Le Mans Series.

Hybridný pohonný systém doplní motorgenerátor od firmy Bosch, batéria spoločnosti Williams Advanced Engineering a sedemstupňová prevodovka Xtrac. Maximálny výkon pohonnej jednotky činí 670 konských síl. Z týchto mien a čísel musí každému fanúšikovi motoršportu naskakovať husia koža.

Lakovanie, ktoré vidíte na obrázkoch a ktoré bolo predstavené v Goodwoode, zostane jednotné ako pre WEC, tak IMSA a podľa vyjadrenia automobilky „je poctou úspešným pretekárskym vozidlám Porsche“.

Premiéru na súťažných okruhoch zažije Porsche 963 v novembri na osemhodinovke v Bahrajne, kde však nebude súťažiť. Zúčastní sa iba ako pozvaný hosť bez možnosti získať body do šampionátu.

Nedočkavo čakáme aj na premiéru nového Ferrari pre triedu Hypercar. Ten by mal mať súťažnú premiéru spoločne s Porsche na začiatku sezóny 2023. Model 9X8 z dielne Peugeotu zažije svoj debut už 10. júla na šesťhodinovke v Monze.

Súvisiace články