logo F1online.sk

Asi sa pustíme do cestárskeho remesla, smeje sa Wolff

Lewis Hamilton
© Jiří Křenek/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala20. 6. 2022

Jedna lastovička leto nerobí, vyhlásil Toto Wolff po pretekoch v Kanade. Pozitívom však je, že týchto lastovičiek postupne začína pribúdať, jedna sa objavila v Barcelone, druhá zas v Kanade. Inžinieri Mercedesu postupne zisťujú, čo musia spraviť okrem odstránenia poskakovania, aby odomkli potenciál svojho auta. Podľa šéfa tímu by ideálnym riešením bolo preasfaltovať všetky okruhy v kalendári.

Lewis Hamilton v nedeľu získal prvé pódium od Veľkej ceny Bahrajnu, George Russell zas pokračuje v nastolenom trende a ako jediný pilot v padoku zbiera len umiestnenia v TOP5. Strieborným šípom sa takto zadarilo s pomocou viacerých faktorov vrátane problémov Sergia Péreza a výmene pohonnej jednotky na aute Charlesa Leclerca, no to nebolo všetko.

Toto Wolff sa najskôr poďakoval svojim pilotom, ktorí nerobili zbytočné chyby a boli rýchli i napriek tomu, že ich nastavenia sa líšili. “Obaja boli veľmi dobrí. Mali rozdielne nastavenia, odlišné zadné krídla a obaja boli veľmi dobrí. Ukázali sme, že máme rýchlosť.”

“Autá mali rozdielny odpor. George sa v sobotu pre dážď rozhodol mať viac prítlaku, no aj tak dokázal predbiehať, pretože sa nám darilo vo vlásenke. Lewis mal o čosi menej prítlaku, ale v rôznych fázach pretekov boli rýchli,” uviedol potešený šéf stajne pre Sky Sports.

Mercedes mohol byť cez víkend ešte lepší, no bolo vidieť, že niektoré zákruty mu vyhovujú viac ako iné. Britská stajňa má aj na toto vysvetlenie. “Do tej vlásenky dali nový asfalt a tam sme menej doplácali na tuhosť nášho monopostu, čo je hlavný problém. Pred tým, ako na konci vyšiel na trať safety car, sme boli dokonca rýchlejší ako Sainz a Verstappen pred nami.”

“Ale tu zase vyberáme pár kôl a tvrdíme, že sme späť, no nemyslím si, že to je skutočné. Musíme naďalej pracovať,” pokračoval Wolff. “Jedna lastovička leto nerobí. Túto lastovičku sme videli aj v Barcelone, no niekam odletela.”

Čo s tým chce Mercedes robiť? Ak sa mu podarilo odstrániť aerodynamické poskakovanie, ide o posun vpred, no ako vysvetlili inžinieri stajne z Brackley, teraz sa ukazuje, že problémy nemali len aerodynamický charakter. Príliš tuho nastavený monopost teraz skáče na nerovnostiach.

“V prvom rade diverzifikujeme svoje portfólio, ideme sa pustiť do asfaltovania, kúpime nejaké mašiny a budeme chodiť od okruhu k okruhu a ponúkať im nový povrch,” vyhlásil Toto Wolff so smiechom. “To by boli skvele investované peniaze.”

Následne pokračoval už vážnejšie: “Musíme skrátka vyvíjať náš monopost v tomto okne, ktoré máme k dispozícii. Auto sme mali veľmi blízko pri zemi a je zrejmé, že nefungovalo. Máme určený istý vývojový smer. Vo viacerých oblastiach sme to netrafili správne, ale vieme, kde je problém. Potrebujeme ho odstrániť.”

Ak bude nevyhnutné prekopať systém závesov a odpruženia, stihnúť to tento rok nebude jednoduché. Mercedes však ešte nechce hodiť ročník 2022 do koša a investovať všetky zostávajúce zdroje do vývoja budúcoročného auta.

“Ešte skôr, ako sa preorientujete na nasledujúci ročník, potrebujete vedieť, v čom je vlastne problém,” vysvetľuje Wolff a prezrádza: “Zaujímavé je, že z hľadiska svetlej výšky je Red Bull v skutočnosti taký špecifický prípad v tom, že ich auto je opäť naklonené dopredu. My sme zas na úplne opačnom konci spektra s autom, ktoré je plocho na trati. Keď sa pozriete na stopky, vidíte, ktorou cestou sa treba vydať.”

Pred sezónou sa predpokladalo, že tohtoročné monoposty budú najlepšie fungovať, ak podlaha bude položená vodorovne. Inžinierom to tvrdili aj dáta z veterného tunela. Žeby tím pod vedením Adriana Neweyho vedel viac ako ostatní?

“Ide tu o to, že veterný tunel nám povedal toto: Čím nižšie ste, tým lepší prísavný efekt budete mať. V skutočnosti však takto s autom neviete jazdiť, musíte ho dvíhať a dvíhať, no papierovo už strácate polovicu sekundy z hľadiska prítlaku. Veternému tunelu teda musíte povedať: Chceme to mať takto a takto,” hovorí rakúsky biznismen. “Svetlú výšku sme zodvihli už v sobotu, ale čím ste vyššie, tým viac výkonu strácate. Vždy ide o kompromis.” Kompromis medzi skákaním a prítlakom. Auto síce malo menej prítlaku, ale piloti v zákrutách viac sebavedomia.

Teraz nás čakajú preteky v Silverstone. Britský okruh dostal úplne nový asfaltový povrch, ktorý by mal byť oveľa hladší ako niektoré úseky v Montreale. “Ak budeme môcť jazdiť s autom nízko, mohli by sme byť konkurencieschopní. Avšak po Barcelone sme tiež jasali, že sme späť v boji o titul a pozrite, ako to dopadlo. Uvidíme.”