logo F1online.sk

Wolff tvrdo kritizuje šéfov tímov, sú vraj „úbohí“ a „falošní“

Mattia Binotto, Toto Wolff a Günther Steiner
© LAT Images/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 6. 2022

Vyzerá to tak, že boj s poskakovaním sa nám trochu zadrháva. Štvrtková technická direktíva, o ktorej v sobotu už nebolo ani chýru ani slychu, napokon vyvolala len pramálo nadšenia. Proti sa postavila väčšina šéfov tímov a radosť z nej nemal zrejme ani Mercedes, ktorý si zásah zo strany FIA predstavoval inak. Tota Wolffa však postoj jeho kolegov šokoval a pustil sa do nich naozaj zostra.

Mercedes sa kvôli problémom v Azerbajdžane dostal do centra pozornosti. Posledná technická direktíva mu síce nemala nijak pomôcť, avšak FIA tomuto tímu predsa len vyšla v ústrety, keď povolila aj druhé kotviace lanko podlahy.

Práve toto niektorých šéfov konkurenčných tímov podráždilo a taký Otmar Szafnauer, ktorý hlasno kritizoval povolenie podobných „vychytávok“, naznačil možné protesty. Medzinárodná automobilová federácia následne povolila aj druhé kotviace lanko a objavili sa hlasy, že Mercedes o tejto zmene vedel dopredu. Jeho podlaha totiž už bola vyrobená tak, aby jeho uchytenie umožňovala.

Okamžite sa preto objavili vyhrážky protestom a Mercedes pod tlakom ustúpil, avšak s oficiálnym odôvodnením, že druhé kotviace lanko neprinieslo žiadne výkonnostné zisky.

Bolo jasné, že niečo také nenechá Toto Wolff pred novinármi bez odozvy a keď mal pred tvárou mikrofón, spustil odvetný úder. Podľa jeho slov konkurenčné tímy inštruujú svojich jazdcov, aby problémy s poskakovaním zľahčovali a nepodnecovali FIA k ešte promptnejšej reakcii. Na sobotnom stretnutí so šéfmi tímov sa Wolff podľa viacerých zdrojov (napríklad portálu Motorsport.com) hneval na svojich kolegov, ktorí podľa neho hrajú politické hry v snahe získať konkurenčnú a politickú výhodu prostredníctvom niečoho, čo je zdravotný a bezpečnostný problém.

„Toto je šport, v ktorom sa usilujete udržať konkurenčnú výhodu alebo tiež nejakú získať,“ prehlásil Wolff pred novinármi. „Situácia však zašla príliš ďaleko. Všetci jazdci, minimálne jeden z každého tímu, povedali, že mali po Baku bolesti, tiež problém udržať auto na trati alebo rozmazané videnie.“

„Šéfovia tímov sa však snažia manipulovať to, čo bolo povedané v snahe udržať si konkurenčnú výhodu. Hrať politické hry v čase, keď sa FIA snaží prísť s rýchlym riešením a autám pomôcť, je falošné. To som tam aj povedal.“

„Nehovorím len o Mercedese, všetky autá v Baku trpeli tak alebo onak a trpia aj tu. Tieto monoposty sú príliš tuhé a poskakujú alebo ako to chcete nazvať. Prináša to so sebou dlhodobé následky, ktoré nedokážeme posúdiť, v každom prípade sa však jedná o bezpečnostné riziko. Keď sa za takých okolností snažíte v pozadí manipulovať alebo inštruovať svojich jazdcov, tak je to skrátka úbohé,“ prehlásil boss Mercedesu.

Toto obdobie je skrátka plné protichodných reakcií, ktoré sú pre zákulisné boje také typické. Napríklad Christian Horner tvrdí, že pravidlá by sa nemali meniť uprostred sezóny, avšak dodatočné navýšenie rozpočtového stropu mu neprekáža, pretože sa jedná o „jednoznačné force majeure“. Toto Wolff naproti tomu hovorí, že bezpečnosť je absolútne prvoradá, avšak ani on sa nehrnie do zmien, ktoré môžu jeho tímu vyložene uškodiť.

„Samozrejme, ľudia budú pochybovať o tom, či je môj postoj úprimný alebo nie. Preto hovorím, že to nie je len náš problém. Dokonca aj jazdec Red Bullu povedal, že môžete stratiť výhľad na brzdný bod alebo svoje auto nesprávne navigovať. Potom počujete slová Carlosa Sainza, Daniela Ricciarda, Estebana Ocona, Kevina Magnussena alebo oboch našich jazdcov,“ hovorí Wolff.

„Toto nie je problém nášho tímu, toto je problém konštrukcie monopostu s ground effectom, ktorý potrebujeme vyriešiť skôr, než sa čokoľvek stane. Nesúvisí to ani so svetlou výškou monopostu, pretože so zvýšením svetlej výšky sa nezmierni tuhosť jeho prirodzených aerodynamických vlastností,“ dodal.