logo F1online.sk

FIA ustúpila, autá môžu v Kanade poskakovať bez obmedzení

George Russell, Lewis Hamilton po štarte VC Azerbajdžanu 2022
© Twitter/Petronas Motorsports
Milan Kubala
Milan Kubala18. 6. 2022

Kroky Medzinárodnej automobilovej federácie proti poskakovaniu napokon nebudú také rázne. Regulačný orgán v piatok večer informoval o tom, že v Kanade sa tímy ešte nemusia držať nových obmedzení a autá môžu poskakovať, koľko chcú. Ide o významné ustúpenie z pozícií, ktoré FIA zaujala spočiatku.

Ešte vo štvrtok všetko nasvedčovalo tomu, že chrbtice pilotov Formuly 1 si už tento víkend vydýchnu. FIA predstavila technickú direktívu TD039, podľa ktorej mali byť hneď po druhom tréningu špecifikované limity toho, kedy sa poskakovanie bude považovať za prijateľné, a kedy už nie. Tímom mala byť uložená povinnosť splniť tieto limity a v prípade potreby zodvihnúť svetlú výšku auta, inak by riskovali až diskvalifikáciu.

A kým chrbtice pilotov si mali vydýchnuť, o inžinieroch to povedať nemožno. Všetko sa totiž zomlelo tak rýchlo, že všetky tímy od Red Bullu až po Williams netušili, čo presne majú čakať. Vo všeobecnosti sa predpokladalo, že FIA bude kontrolovať stav a opotrebovanie podláh, pričom stanoví aj maximálne vertikálne preťaženie, ktoré môže pôsobiť na pilota, no dostať sa na požadované hodnoty v priebehu pár hodín od zverejnenia technickej direktívy by sa rovnalo utópii.

Inžinierom napokon spadol kameň zo srdca. FIA oznámila, že v Kanade ešte nebude vynucovať žiadne limity. Veľkú cenu využije na zber dát a na základe nich sa pokúsi špecifikovať vzorce, ktoré budú vyjadrovať rozdiel medzi prijateľným a potenciálne nebezpečným poskakovaním.

“V technickej direktíve sa nikde špecificky nespomína, že metrika bude nasadená už na týchto pretekoch,” cituje hovorcu FIA The Race. “Tento víkend prebehne detailná a kompletná analýza nazbieraných dát. Všetky prijaté opatrenia sa budú odvíjať od záverov analýz.”

Stihnúť to pred pretekmi v Silverstone a rozumne všetko odôvodniť nebude jednoduché. “Kto sa odváži povedať, či limit bude 7 G alebo 8 G? Nemáme absolútne žiaden posudok k tomu, čo je ešte prijateľné a čo nie,” cituje zástupcu jedného z nespokojných tímov AMuS.

Situáciu komplikuje aj fakt, že každý monopost poskakuje inak. Kým Lewis Hamilton z auta vystupoval s viditeľnými bolesťami, Sebastianovi Vettelovi nebolo vôbec nič. Navyše tu nemusí ísť len o vertikálne preťaženie, ale istú úlohu zohrá samotný posed či uhol, pod ktorým pilot sedí v monoposte, čo závisí aj od jeho výšky.

Od FIA nemôžeme čakať, že by vypracovala detailnú analýzu toho, ako poskakovanie pôsobí na každého jedného pilota. Takmer určite sa dočkáme jednotného limitu pre všetky monoposty bez ohľadu na ich špecifiká. Naň si však ešte budeme musieť počkať, a to minimálne do Silverstonu, kde tímy beztak nečakajú veľké problémy s poskakovaním.