logo F1online.sk

Russella mrzí, že niektoré tímy uprednostňujú výkon pred bezpečnosťou

George Russell
© Twitter/Petronas Motorsports
Milan Kubala
Milan Kubala17. 6. 2022

Poskakovanie monopostov spôsobuje vo Formule 1 veľké zemetrasenie. Najmä promptná reakcia zo strany Medzinárodnej automobilovej federácie, ktorá vyslyšala žiadosti pilotov vydaním technickej direktívy, niektorých príliš nepotešila tým, ako to celé poňala. Ani George Russell nesrší radosťou, no v žalúdku má v prvom rade pilotov konkurencie.

Formulový padok sa v posledných dňoch a týždňoch bavil najmä o poskakovaní a jeho dopadoch na zdravie pilotov. Viacerí z nich upozorňovali na to, že niečo treba spraviť. Avšak, keď tak FIA učinila, časť tímov len ohrnula nos. Russella sklamalo, že jeho kolegovia zo štartového roštu zrazu zmenili názor o 180 stupňov.

Podľa Georgea Russella ich niečo trápi viac ako zdravie; majú strach, že ich monoposty už nebudú také konkurencieschopné. “Tímy a jazdci majú množstvo rôznych záujmov. V priebehu sezóny sme od Carlosa, ale aj od Checa a Maxa počuli, aké je to zlé.”

“Ale teraz, keď to vyzerá tak, že majú dobrý výkon, nechcú pristúpiť na zmeny, pretože by ich mohli len spomaliť. Je mi trochu ľúto, keď vidím, že sa tu uprednostňuje výkon pred bezpečnosťou,” vyslovil sa na piatkovej tlačovke šéf Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA.

Pilot Mercedesu už dal najavo, že víta ochotu FIA s celou vecou niečo robiť. V Baku totiž poskakovanie a narážanie monopostov na trať prekročilo všetky medze. “V Baku som videl moju boxovú tabuľu, ale nedokázal som na nej nič prečítať, pretože som tak veľmi poskakoval.”

“Videl som tiež video Lancea Strolla, ako sa v jednom z kôl trápi pri prepínaní tlačidiel na volante. Jasne bolo vidieť, ako sa auto trasie, aké je tuhé. Všetci sme súťaživé tvory a všetci chceme vyhrávať. Tomu však nesmieme dať vyššiu prioritu a naše telá vystaviť riziku,” upozornil George Russell.

FIA si preto už na Veľkej cene Kanady posvieti na vertikálne zrýchlenie monopostov. Tímy, ktorých autá budú poskakovať nad rámec toho, čo povolia limity, budú musieť zodvihnúť svetlú výšku o desať milimetrov. Ak ani to nepomôže, v konečnom dôsledku môže nasledovať až diskvalifikácia.

George Russell zatiaľ nie je celkom spokojný s týmto riešením. “Myslím si, že toto je len taká náplasť, nie skutočné riešenie. Aj pri tých tímoch, ktoré trpia najmenej, je to stále neskutočne agresívne a trasľavé.”

“FIA má prístup k všetkým dátam ohľadom vertikálneho zrýchlenia a záťaže, ktorú musíme ustáť, nuž a tie čísla ďaleko prekračujú hodnoty, ktoré by ste považovali za bezpečné,” prezrádza 24-ročný Brit. “Smerom do budúcna budeme rozhodne potrebovať rozsiahlejšiu diskusiu.”

Všetkých fanúšikov teraz istotne zaujíma, ktorý tím na novú technickú direktívu doplatí najviac z pohľadu výkonnosti. Názory sa rôznia. Najrozšírenejší je však pohľad, že Mercedes sa popáli na téme, ktorú sám rozdúchal.

Russell sa neodvážil predpovedať, koho direktíva zasiahne najviac. “Každá zmena predstavuje z hľadiska výkonnosti neznámu. FIA je tvorcom pravidiel a môže pravidlá zmeniť akokoľvek, ako bude chcieť. Nik netuší, či to zlepší jeho výkon, alebo to bude mať negatívny efekt. Uvidíme.”

“Tieto autá majú toľko rôznych aspektov a elementov, že zodvihnúť monopost nemusí znamenať aj obmedziť či odstrániť poskakovanie. Lavírujeme medzi poskakovaním a narážaním na trať, v hre sú teda dve rôzne veci. Nuž a tuhosť monopostov je naozaj zlá,” dodáva štvrtý muž priebežného poradia šampionátu. “Čas povie viac. Dúfam, že všetkým sa bude jazdiť dobre a nebude to mať žiaden veľký dopad na výkony.”

Súvisiace články