logo F1online.skF1online.sk

Komu nová technická direktíva pomôže a komu uškodí? Mercedesu sa sťažnosti vypomstili

Monoposty na štartovom rošte
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 6. 2022

FIA nikdy nereagovala tak rýchlo, začal nemecký Auto Motor und Sport svoj článok venovaný technickej direktíve TD039, ktorej úlohou je zamedziť negatívnym vplyvom na zdravie a bezpečnosť pilotov. Federácia si vzala ich slová k srdcu a už v Montreale zavedie procesy, ktoré znemožnia tímom a jazdcom hazardovať so zdravím.

Sťažnosti pilotov padli na úrodnú pôdu. Lewis Hamilton sa už z auta dostane bez problémov, Pierre Gasly sa nemusí báť, že v tridsiatke skončí o paličke a ani obavy Carlosa Sainza o dlhodobých zdravotných dôsledkoch poskakovania monopostu nebudú na mieste. FIA totiž zavádza limity pre poskakovanie. Každý tím sa musí postarať o to, aby jeho monopost neprekročil mieru poskakovania pravidlami stanovenú ako únosnú.

Ako však uvádza aj nemecký AMuS: „Toto môže šampionát obrátiť hore nohami.“

FIA bude teraz z monopostov získavať konkrétne čísla a má tiež právo posudzovať opotrebovanie podlahy. K tomuto účelu využije dva akceleračné senzory umiestnené v blízkosti ťažiska monopostu, ktoré budú merať vertikálne oscilácie.

„Akonáhle bude tento limit prekročený, tím musí prispôsobiť svoje nastavenie, ba dokonca aj zvýšiť svetlú výšku. Hraničnú hodnotu sa tímy dozvedia pred tretím voľným tréningom. Autá, ktoré to nesplnia, budú označené za nebezpečné a diskvalifikované,“ píše AMuS.

Monopost, ktorý sa jazdcovi vymyká spod plnej kontroly, je teraz považovaný za „nebezpečný dizajn“ a podľa článku 1.3 Technických pravidiel môže byť diskvalifikované akékoľvek auto, ktoré je považované za nebezpečné.

Počkáme si teda ešte na to, ako konkrétne FIA zadefinuje mieru poskakovania. Hovorí sa o maximálnej miere alebo priemernej hodnote, ktorú bude federácia merať. Tímy s týmito hodnotami už dnes bežne pracujú pri nastavení svojich monopostov. Teraz ich FIA sama pozýva, aby s ňou svoju metodiku zdieľali.

„Tímy zatiaľ nevedia, aká hodnota bude pravidlami považovaná za akceptovateľnú. To by už pred tretím voľným tréningom nemalo platiť. Tímy potom musia predviesť mieru oscilácií priamo na trati a zajazdiť tri kolá v pretekovom tempe s deaktivovaným DRS. Ak vznikne podozrenie, že niekto úmyselne jazdí príliš pomaly, skúška bude považovaná za neúspešnú. Rovnako to platí v prípade prílišného priblíženia k monopostu pred sebou,“ uvádza Auto Motor und Sport.

Podľa nemeckého magazínu, ktorého reportéri nahliadli do konkrétneho znenia technickej direktívy, potom FIA stanoví „bezpečné nastavenie“ pre každý z monopostov, ako svetlú výšku, aerodynamickú konfiguráciu či nastavenie tlmičov a odpruženia, ktoré tímy následne nesmú meniť. Výnimky predstavujú prípady:

  1. Tím chce svetlú výšku zvýšiť
  2. Zmena počasia
  3. Úprava chladenia
  4. Tlak v pneumatikách
  5. Zmena nastavenia predného krídla

„Ak sa chce súťažiaci tím vrátiť k predchádzajúcemu nastaveniu, musí najprv FIA preukázať, že toto nastavenie spĺňa bezpečnostné kritériá. Všetky parametre, ako svetlá výška, miera pruženia a aerodynamická konfigurácia, spolu s príslušnými hodnotami oscilácií, musia byť predložené FIA prostredníctvom príslušných formulárov po treťom voľnom tréningu,“ píše AMuS.

Ak z týchto dát vyplynie, že súťažiaci tím nespĺňa limity požadované FIA, musí použiť nastavenie, ktorým sa k limitom najviac priblížil a potom zvýšiť svetlú výšku o 10 milimetrov bez zmeny nastavenia pruženia alebo aerodynamickej konfigurácie. AMuS tiež uviedol, že v roku 2023 má dôjsť k absolútnemu zamedzeniu tohto javu, a to aj prostredníctvom zmeny technických pravidiel. Uvažuje sa o zvýšení okrajov podlahy, zákaze krídelok na jej okrajoch a podobne. FIA tak od tímov bude vyžadovať aj správy o ich aktuálnom vývoji pre rok 2023.

Zlé pre Mercedes, dobré pre Red Bull

Teraz k tomu, čo fanúšikov zaujíma najviac. Zmení táto technická direktíva rozloženie síl v štartovom poli? Jednoduchá odpoveď je, že áno. Zmení ho však nejak výrazne? To ešte nevieme, no odborníci už začali diskutovať o tom, koho to ovplyvní a do akej miery.

„Toto môže šampionát obrátiť hore nohami. Monoposty tímov, ktoré boli vystavené silnému poskakovaniu a ktoré tvrdo narážali na asfalt, budú touto direktívou obzvlášť zasiahnuté. Patria medzi nich predovšetkým Mercedes a Ferrari, ale aj jazdci McLarenu a AlphaTauri sa po skončení Veľkej ceny Azerbajdžanu sťažovali na prílišné poskakovanie,“ uvádza Auto Motor und Sport.

„Je možné, že jazdcom Mercedesu sa ich sťažnosti vypomstia. Ak bude svetlá výška musieť byť nastavená vyššie, tak monopost spomalí. Toto zasiahne zvlášť tvrdo monopost Mercedesu, ktorý funguje len v úzkom okne. Ferrari naproti tomu disponuje väčšou voľnosťou pokiaľ ide o nastavenie svetlej výšky. Z novej direktívy však budú mať radosť v Red Bulle, ktorých monopost nebol týmto fenoménom ovplyvnený,“ dodáva AMuS.

Podľa nemeckého magazínu budú z novej technickej direktívy pravdepodobne profitovať aj Aston Martin, Alfa Romeo a Alpine. Poslední dvaja menovaní majú v tomto smere trocha priestoru na dýchanie a na poskakovanie sa nesťažovali v podstate už od začiatku sezóny. Aston Martin naproti tomu uspel so svojou B-verziou, ktorú predstavil v Španielsku. Jednou z výhod novej konštrukcie je, že inžinieri môžu zvýšiť svetlú výšku monopostu bez toho, aby negatívne ovplyvnili jeho výkonnosť.

Súvisiace články

Diskusia