logo F1online.skF1online.sk

FIA vydala novú technickú direktívu, zavádza limity pre poskakovanie

George Russell, Lewis Hamilton po štarte VC Azerbajdžanu 2022
© Twitter/Petronas Motorsports
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 6. 2022

Po veľkom ohlase, ktorý so sebou priniesli problémy s poskakovaním monopostov na Veľkej cene Azerbajdžanu, vstupuje do hry Medzinárodná automobilová federácia. Pred Veľkou cenou Kanady vydala novú technickú direktívu označenú ako TD039, ktorá má byť prvým krokom pri riešení negatívnych vplyvov tohto fenoménu na zdravie a bezpečnosť.

Oficiálne tlačové stanovisko, ktoré FIA vydala vo štvrtok podvečer, je formulované pomerne abstraktným spôsobom. Uvádza však, že v boji s fenoménom v angličtine známym ako „porpoising“ prijíma prvé opatrenia.

„Po ôsmom podujatí tohtoročnej sezóny Formuly 1, v ktorého priebehu sa fenomén aerodynamických oscilácií („porpoising“) príznačných pre novú generáciu monopostov a jeho vplyvu na fyzický stav jazdcov, sa FIA ako riadiaci orgán športu rozhodla zasiahnuť a v záujme bezpečnosti požadovať od tímov vykonanie úprav na zníženie alebo odstránenie tohto javu,“ uvádza FIA vo svojom stanovisku.

Tieto opatrenia zahŕňajú:

  1. Dôkladnejšiu kontrolu zástierok a spodku podlahy z hľadiska ich návrhu a opotrebenia.
  2. Zavedenie meradla, založeného na vertikálnej akcelerácii monopostu, ktorý poskytne kvantitatívny limit pre prijateľnú úroveň oscilácií. FIA stále analyzuje, ako by mal tento matematický vzorec vyzerať a tímy F1 boli vyzvané, aby sa do tohto procesu zapojili.

Okrem toho FIA sľúbila zvolať technické stretnutie, ktorého cieľom bude nájsť dlhodobé riešenia, ktoré znížia náchylnosť monopostov na tento jav.

Zdá sa teda, že týmto provizórnym riešením FIA fakticky stanoví mieru poskakovania, ktorá je ešte prijateľná. Samotné tímy by pritom mali byť zodpovedné za to, ako svoje monoposty nastavia a nesmú zvoliť také nastavenie, s ktorým bude auto poskakovať nad mieru únosnú stanoveným meradlom.

Takto by to malo fungovať do doby, než budú prijaté dlhodobejšie riešenia.

Aktualizované 19:00: Postupne sa k nám z médií dostávajú ďalšie detaily. Nová technická direktíva začne platiť v sobotu, fakticky tak vstúpi do praxe so štartom tretieho voľného tréningu na VC Kanady. Dovtedy chce FIA vyjadriť limity pre poskakovanie v absolútnych číslach.

Ak tím nedokáže priniesť nastavenie, vďaka ktorému bude poskakovanie v stanovených limitoch, je povinný zvýšiť svetlú výšku monopostu o 10 milimetrov. Ak ani toto nepomôže dostať poskakovanie pod kontrolu, monopostu hrozí diskvalifikácia.

Súvisiace články

Diskusia