logo F1online.sk

Naša päťročnica sa skončila, znie z Ferrari

Laurent Mekies, Mattia Binotto, Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 6. 2022

Ferrari je späť v boji na čele štartového poľa. Či už je ich auto najrýchlejšie na rošte alebo nie, je jasné, že Scuderia splnila svoj plán a podarilo sa jej vrátiť do boja o víťazstvá. Šéf stajne Mattia Binotto čelil veľkému tlaku a kritike, keďže počas jeho pôsobenia v stoličke šéfa sa Ferrari nepodarilo ani raz poriadne zabojovať o titul. To sa však v tomto roku zmenilo.

Ako sa to podarilo? O ceste Ferrari späť do bojov o pole positions a víťazstvá sa švajčiarsky rodák rozpovedal v rozsiahlom rozhovore pre BBC.

„To je zaujímavá otázka, ale zároveň zložitá,“ povedal Mattia Binotto. „Pravé dôvody nespočívajú v technickom aspekte, ako napríklad zmena motora alebo vylepšená aerodynamika. To je len dôsledok.“

„Celé je to o budovaní tímu. Od roku 2017 sme vkladali veľké úsilie do budovania správneho tímu a so správnym tímom dokážete splniť svoje ciele,“ dodal Binotto.

Bola to cesta plná sklamania. Fanúšikovia Scuderie si určite dobre spomínajú na roky 2017 a 2018, kedy Ferrari určite malo k dispozícii monopost, s ktorým sa dal vybojovať titul majstra sveta. Z rozličných dôvodov to však napokon nevyšlo. Aj vtedy Ferrari veľmi dobre zvládlo zavedenie nových pravidiel. Vtedajší technický riaditeľ vidí pri spätnom pohľade chyby celkom jasne.

„Ako tím sme už ukázali, že disponujeme dostatočnou kreativitou a sme schopní nové pravidlá interpretovať. Postavili sme dobré auto s dobrým základom a kvalitným konceptom. Faktom je, že v nasledujúcich rokoch ostatné tímy naše riešenia kopírovali,“ hovorí Binotto.

„Keď som sa ujal funkcie šéfa tímu, povedal som, že sme veľmi mladý tím. Nebolo to tak, že by sme boli mladí vekovo – ja sám som vtedy mal 50 rokov –, ale že sme krátko vo svojich funkciách. Potrebovali sme získať skúsenosti.“

„V rokoch 2017, 2018 a aj 2019 nám chýbala schopnosť vyvíjať náš monopost. V roku 2017 sme mali problémy so spoľahlivosťou, naši jazdci spolu kolidovali, ale tiež nám chýbala kultúra a mentalita. Navyše, chýbali nám aj tie správne nástroje, pretože sme priniesli vylepšenia a tie nefungovali tak, ako sa očakávalo. Mali sme potenciál, ale chýbali nám skúsenosti a nástroje,“ dodal Binotto.

Ten sa ujal pozície šéfa stajne po sérii bulvárnych titulkov a špekulácií, ktoré akoby boli vystrihnuté zo starých čias, keď ešte Ferrari viedol legendárny Enzo. O vzťahoch v Maranelle i vzťahu medzi Binottom a jeho vtedajším šéfom Mauriziom Arrivabenem sa toho popísalo mnoho, avšak to dôležitejšie sa odohrávalo ešte o stupienok vyššie.

Jedným z posledných počinov Sergia Marchionneho, vtedajšieho šéfa Ferrari a Fiatu, bola jazdecká výmena, keď Kimiho Räikkönena nahradil Charles Leclerc. Marchionne tušil, že Ferrari nechýba len zázemie a nástroje, ale potrebuje aj jazdeckú zmenu. Marchionne bol večne nespokojný a spochybňoval každý aspekt, vrátane jazdeckej otázky, ktorú vtedy odborná verejnosť nepovažovala za problém. Sergio však chcel pre Vettela nové meradlo, ktorým sa napokon stal Leclerc.

Marchionne v lete 2018 nečakane zomrel, ale jeho plán žil ďalej a Leclerc sa okamžite osvedčil. V roku 2019 však došlo aj k ďalšej zmene, presne 7. januára zasadol do stoličky šéfa stajne Binotto.

Pred rokom 2020 však Ferrari utŕžilo veľký úder, ktorým sa stala kontroverzia okolo ich pohonnej jednotky, na ktorú súčasný šéf nespomína rád. „Je to minulosť a radšej o tom nehovorím. V každom prípade, čo sme vtedy robili bolo, že sme nejakým spôsobom posúvali hranice interpretácie pravidiel. Faktom je, že to nebolo nelegálne, pretože to by sme boli diskvalifikovaní,“ hovorí Binotto.

Takto začala najťažšia sezóna Ferrari za štyri dekády. „V nasledujúcom roku sme mali výraznú výkonnostnú nevýhodu, čo sme nečakali. V tom roku nebolo Ferrari jediné, ktoré stratilo výkon, ale týkalo sa to väčšiny dodávateľov. My sme ho však stratili najviac, čo znamená, že z našej výhody sa stala jasná nevýhoda.“

„A čo viac, monopost pre rok 2020 sme navrhli s vedomím, že máme výhodu po stránke pohonnej jednotky. Navrhli sme teda niečo s veľkým prítlakom a tiež odporom vzduchu. Povedzme to tak, že auto nebolo z hľadiska svojich cieľov navrhnuté správne,“ dodal Binotto.

Scuderia pritom nemala príležitosť veci zmeniť. Svet zasiahla pandémia a Formula 1 prešla do režimu prežitia. Toto prišlo v tom najhoršom možnom čase pre Ferrari. „Nemali sme možnosť auto zlepšiť v priebehu sezóny samotnej. Boli to zložité okamihy, pretože si myslím, že to fanúšikovia alebo ľudia sledujúci F1 nechápali.“

Leclercovi sa síce občas podaril takmer zázračný výsledok, napríklad štvrté miesto v kvalifikácii v Silverstone a tretie miesto v pretekoch, ale ako hovorí sám Binotto, „ako tím sme veľmi trpeli“.

Napriek všetkému však vo vnútri stajne k výrazným zmenám nedošlo. Niečo také bolo v minulosti Ferrari nezvyklé, takže nejedného prekvapilo, že Binotto v Maranelle zostal. Ako sa to stalo?

„V tom čase bol našim šéfom Louis Camilleri, ktorý mal víziu a rozumel tomu, že tímu treba poskytnúť stabilitu. Pochopil, že sme v procese jeho budovania,“ hovorí Binotto.

To vraj viedlo k vybudovaniu novej kultúry vo Ferrari. Ako sám hovorí, „kultúra bez obviňovania“ pomohla v ostatných ôsmich rokoch k úspechom Mercedesu a v Maranelle chceli prijať niečo podobné.

„Veľa sme na tom pracovali. Chyby berieme ako príležitosť poučiť sa, nie ako možnosť na niekoho ukázať prstom. Musíte mať odvahu počúvať a robiť veci s otvorenou mysľou. Je to o tímovej práci, v ktorej jednotlivec chápe spoločnú zodpovednosť,“ dodal šéf Ferrari.

Toto všetko sprevádzali nevyhnutné personálne a štrukturálne zmeny. Rola technického riaditeľa, ktorú Binotto kedysi sám zastával, sa rozdelila medzi šéfa pre podvozok a šéfa pre motory. Samotná reštrukturalizácia trvala asi rok. Novým šéfom pre dizajn šasi sa stal Enrico Cardile, ktorého úlohy viac-menej zodpovedajú tomu, čo majú v ostatných tímoch na starosti technickí riaditelia. Enrico Gualtieri sa stal novým šéfom pre motory, čo je taktiež funkcia, ktorú v minulosti zastával Binotto.

O Cardilem, ktorý do Scuderie prišiel v roku 2017 a predtým pracoval pre automobilku Ferrari, jeho šéf povedal: „Určite nemal zručnosti špecifické pre Formulu 1. Odvtedy však má za sebou päť rokov práce na technických záležitostiach, takže teraz je omnoho lepší, a to platí pre všetkých. Po piatich rokoch sa naše zručnosti i ľudia zlepšili.“

Nebolo to však len o vnútornej štruktúre. Podľa Binotta „najal tím v tomto období viac ako 30 ľudí z ostatných tímov, ktorí priniesli nové nápady a metodiky“.

„Tím tvoria ľudia, kultúra, nástroje a metodika. Auto je skrátka len produkt tímu, ktorého budovanie začalo v roku 2017 na pevných základoch, ale bez dobrých skúseností, zručností a nástrojov. Odvtedy sme sa krok za krokom prechádzajúc rokmi 2019 a 2020 dostali tam, kde sme dnes,“ dodal Binotto.