logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Kto zastaví Leclerca?

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2022

Sme v Monaku, niet sa teda čomu čudovať, že tímy sa v piatok koncentrovali predovšetkým na kvalifikáciu, ktorá tu nerozhoduje len o zisku pole position, ale častokrát aj o víťazovi nedeľných pretekov. Jasným favoritom na rušňovodiča je Charles Leclerc, otázka znie inak: Dokáže ho vôbec niekto poraziť?

Kvalifikačnú nadvládu Ferrari dokumentujú aj tohtoročné štatistiky: štyri zo šiestich kvalifikácií vyhralo Maranello. Dnes si zrejme túto štatistiku ešte vylepší. Ferrari v druhom tréningu doslova zdemolovalo konkurenciu. Nájsť takmer štyri desatiny na najbližšieho prenasledovateľa na takom krátkom okruhu je vskutku obdivuhodné. Pritom keby mali všetci rovnaké podmienky, rozdiel by bol ešte väčší.

Charles Leclerc totiž zajazdil svoj najlepší čas skôr než konkurencia. Na trati teda bolo menej gumy a celkovo bola o čosi pomalšia. Keď súperi začali postupne odhrýzať z jeho náskoku, domáci jazdec sa už venoval pretekovým simuláciám.

GPS dáta, ku ktorým sa dostal Mark Hughes, vysvetľujú túto výhodu Ferrari pomerne jasne. Monopost F1-75 len nadviazal na predchádzajúce veľké ceny, keď exceloval na výjazdoch z pomalých zákrut.

Charles Leclerc napríklad v kopci zo Sainte Devóte má takú trakciu a rozbieha sa tak dobre, že pred zatočením ku kasínu preraďuje už na siedmy prevodový stupeň, Red Bull zostáva len na šiestom. “Dokonca aj keď použijú rovnaké prevody, tak Leclerc dokáže radiť smerom hore výrazne skôr, aj keď Red Bull je častokrát rýchlejší v apexe zákruty,” píše Hughes.

Podľa jedného vysvetlenia má Ferrari skrátka kratšie prevodové stupne, no v hre je aj niečo iné. Pohonná jednotka Ferrari má menšie turbo ako riešenie Hondy, vďaka čomu dokáže pri rovnakom využití batérie zareagovať svižnejšie.

“Ak je to pravda, výkon by po silnejšom počiatočnom zrýchlení postupne upadal, nuž a agresívnejšia rekuperácia by sa zapla skôr. To je konzistentné s výkonnostnými vzorcami, ktoré sme videli v prípade týchto dvoch áut. V Monaku sa nejazdí na maximálke dostatočne dlho na to, aby Red Bull stihol stiahnuť ten prvotný výkonnostný výbuch Ferrari,” vysvetľuje uznávaný novinár.

Na výjazde zo zákruty teda Ferrari lepšie akceleruje, no čím je rovinka dlhšia, tým viac sa do popredia dostáva Red Bull. V Monaku však žiadne dlhé rovinky nie sú, čo je vodou na mlyn talianskej stajne.

To však nie je jediná vec, ktorá hrala v prospech Ferrari. Max Verstappen sa v piatok sťažoval na nedostatočný grip a vyváženie monopostu. Red Bull intenzívne experimentoval a zistil, že v druhom tréningu situáciu skôr zhoršil.

“Na mäkkej zmesi sme stále príliš ďaleko, ale Max mal problémy s balansom. Po prvom tréningu sme cielene niečo skúšali, ale vypálilo to proti nám,” cituje Helmuta Marka AMuS. “Max sa sťažoval na nedotáčavosť aj pretáčavosť.”

Red Bull je rýchlejší v najkľukatejšej časti okruhu v úvode druhého sektora. V nízkych rýchlostiach má dobrý grip a zároveň tu nie sú žiadne rovinky, na ktorých by sa mohla ukázať výhoda vyplývajúca z turba Ferrari. Avšak, ani to Red Bullu nestačí, aby zmazal náskok Scuderie z prvého sektora. Červení býci navyše vstupujú do poslednej časti s prehriatymi zadnými pneumatikami a výrazne strácajú.

Najväčším súperom Charlesa Leclerca budú bariéry, technika — Bottas so Schumacherom mali problémy s jednotkou MGU-K — a zrejme kolega Carlos Sainz, ktorý zajazdil porovnateľný čas. Podobne bližší sú si aj Pérez s Verstappenom.

A čo Mercedes? Strieborné šípy majú výrazné problémy s poskakovaním, hoci tentoraz nemá aerodynamický charakter. Odpruženie monopostu je príliš tuhé a piloti cítia každý hrboľ. Lewis Hamilton si počas prvého tréningu musel dokonca do kokpitu vypýtať tlmiace chrániče pod lakte. Auto tak poskakuje, Russellovi sa miestami zdá, že ide len po zadných kolesách.

Mercedes sa zrejme pokúsi zvýšiť svetlú výšku monopostu a ubrať z tuhosti odpruženia. Aerodynamicky tak niečo stratí, no na nerovnostiach a obrubníkoch by zas mal získať.

Image
Image

Stred poľa

Mercedes uchvátilo tréningové tempo McLarenu, menovite Landa Norrisa. “On je jediný z balíka prenasledovateľov, kto nás dokázal potrápiť,” znie z Mercedesu. Aj šéf McLarenu Andreas Seidl bol spokojný s tým, že v prvom tréningu sa oba papájové monoposty ocitli v TOP10. Úsmevy však zmizli hneď v úvode druhého tréningu, keď to Ricciardo rozbil. Spolu s tímom to vraj prehnali pri nastavovaní monopostu.

Najbližšie k McLarenu bol Pierre Gasly na monoposte AlphaTauri. “S autom ešte nie som stopercentne spokojný, ale celý deň sme boli na čele stredu poľa. To je dobré znamenie.”

Alpine sa v druhom tréningu dokázal o čosi zlepšiť, no je jasné, že bez dlhých roviniek to nebude najradostnejší víkend pre francúzsky tím. “Nemáme grip, vyváženie nie je dobré, auto skáče,” sumarizovala dvojica po prvom tréningu.

O postup do Q3 dnes chce zabojovať Aston Martin. Sebastian Vettel v oboch tréningoch skončil v najlepšej desiatke. Tréningové tempo však treba pretaviť aj do kvalifikačného, čo sa v Barcelone nepodarilo.

Inžinieri sú optimistickí. “Momentálne máme väčšiu voľnosť z pohľadu svetlej výšky a tuhosti pruženia. S A-verziou monopostu by sme boli na úplnom chvoste, mali sme len jednu možnosť, ako to nastaviť: Nízko a tuho.”

Alfa Romeo toho veľa neodjazdila. Valtteri Bottas po piatku žartoval, že nabudúce príde na okruh až večer. Už niekoľkýkrát v tejto sezóne totiž časť piatkového programu presedel. Tentoraz za to mohla jednotka MGU-K. Tá vypovedala službu aj Mickovi Schumacherovi, ktorá následne zapchal vjazd do boxov.

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov ku kvalifikácii aj k pretekom.

Vieš si z kurzov správne vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca ako nový hráč získaš 50 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!