Osem sekúnd delilo Verstappena od štartu z boxov. Tímy sa naťahujú o palivo | Magazín F1 - F1online.sk

Osem sekúnd delilo Verstappena od štartu z boxov. Tímy sa naťahujú o palivo

fotka k článku undefined
zdroj: Getty Images/Red Bull Content Pool

Red Bull mal v Španielsku viac ako dosť problémov, niektoré však pred televíznymi obrazovkami nebolo vidieť. Maxovi Verstappenovi v nedeľu hrozilo, že bude musieť odštartovať z boxovej uličky. Podobne ako v prípade Aston Martinu v Miami, aj tu zohrali dôležitú úlohu teploty paliva.

Určite si ešte spomeniete na preteky na Floride. Monoposty Sebastiana Vettela a Lancea Strolla sedeli naštartované vo svojich garážach dokonca aj po uzavretí boxovej uličky. Štart z pitlane ich tým pádom neminul.

Zaujímavý bol však dôvod. Ukázalo sa, že palivo oboch monopostov bolo príliš studené. Keby s ním Aston Martin vyrazil na trať, porušil by technické pravidlá a riskoval diskvalifikáciu. Preto sa ho snažil s naštartovaným motorom zohriať nad minimálnu teplotu. To sa podarilo len desať, resp. na druhom monoposte tri minúty pred štartom.

V Barcelone sa podobné problémy vrátili. Ak ste sledovali náš LIVE prenos, určite vám neuniklo, že ako poslední opúšťali boxovú uličku Júki Cunoda, Pierre Gasly a až na poslednú chvíľu Max Verstappen. Red Bull to stihol naozaj len tak-tak, do zatvorenia pitlane zostávalo posledných osem sekúnd.

Tím vysvetlil, že sa zdržal pre problémový DRS mechanizmus, ktorý sa mechanici snažili opraviť, no napokon dôležitejšiu úlohu zohralo niečo iné. Spomínané teploty paliva. Štyridsať minút pred štartom pretekov, teda presne v čase, keď tímy môžu vyraziť na trať do inštalačných kôl, bolo palivo Red Bullu príliš studené.

FIA sleduje všetky teploty v reálnom čase a keby jej zamestnanci zistili, že Red Bull s takým palivom vyrazil na trať, celú vec by museli postúpiť komisárom. Našťastie pre červených býkov, keď Verstappen opustil boxy, teplota už bola v poriadku.

Jeden tím tlačil na zmenu v pravidlách

Na prvých piatich veľkých cenách sa tímy dohodli na jednotnom postupe, ktorý prepísal dovtedy platné pravidlá. Bez ohľadu na počasie sa v monoposte počas jazdy nesmelo objaviť palivo chladnejšie ako 18 °C. V Barcelone sa to však zmenilo. Podľa informácií magazínu Auto Motor und Sport jeden z tímov toto pravidlo vetoval a FIA sa musela vrátiť k pôvodnému zneniu.

Podľa aktuálnych pravidiel je minimálna teplota paliva stanovená v závislosti od teploty vzduchu. Palivo nesmie byť od neho chladnejšie o viac než desať stupňov, pričom k meraniu teploty vzduchu dochádza dve hodiny pred štartom pretekov. Vtedy teplomery ukazovali 35 °C, teda palivo muselo mať aspoň 25 stupňov.

V padoku sa hovorí, že na návrat k starému systému tlačilo Ferrari a malo na to dobrý dôvod. Pohonné jednotky od Mercedesu a Hondy majú mať problémy, keď sa teplota paliva vyšplhá príliš vysoko. Ak sa to stane, monopost stráca výkon a môže dôjsť až k poškodeniu pohonného ústrojenstva. Ferrari vraj takéto problémy nemá.

“Je v záujme pohonných jednotiek Mercedesu a Hondy ochladiť palivo čo najviac. Čím nižšia je počiatočná hodnota, tým nižšia bude aj počas celých pretekov. Z tohto pohľadu bolo ľahšie pracovať s osemnástimi stupňami, ktoré predpisovali pravidlá ešte v Miami, než s 25 °C v horúcej Barcelone,” vysvetľuje AMuS.

Jedna vec je prečerpávanie paliva z nádrže do vysokotlakového čerpadla. Ak sa palivo zohreje príliš, štandardizované čerpadlo od Magneti Marelli môže mať problémy, čo sme už videli v prípade Red Bullu.

Druhý prínos chladnejšieho paliva je, že je explozívnejšie a má vyššiu hustotu, teda aj vyššiu energetickú hodnotu na jednotku objemu. Ak teda máte chladnejšie palivo ako konkurencia, získavate výkonnostnú výhodu až do chvíle, kým sa teploty paliva v rôznych monopostoch nevyrovnajú.

Ferrari však zmenou pravidla šlo o to spôsobiť pohonným jednotkám Red Bullu-Hondy a Mercedesu potenciálne problémy so spoľahlivosťou. Preto sa tímy škriepia aj o to, čo sa vlastne hovorí v pravidlách.

Podľa technických regúl minimálny limit na teplotu paliva platí “when the car is in use”, resp. v preklade “keď sa auto používa”. Podľa Aston Martinu to znamená, keď monopost opustí boxovú uličku. Ferrari to vníma inak, limity vraj platia už vo chvíli, keď dôjde k naštartovaniu motora.

FIA zastáva pohľad Aston Martinu. Keby sa priklonila k Ferrari, Aston Martin by v Miami porušil technické pravidlá a Max Verstappen zas v Barcelone. Rozhodujúca je teda chvíľa, keď auto opustí boxy.

Mattia Binotto trvá na svojom, ale zatiaľ nechcel rozpútať vojnu o pravidlá. “Viem si len predstaviť, že to bolo spôsobené teplotami paliva,” komentoval Verstappenov neskorý odchod z boxov. “Nesmú ho mať o viac než desať stupňov chladnejšie ako je vonkajšia teplota. To by malo platiť počas celého podujatia, teda nie len vo chvíli, keď auto vyráža na trať, ale aj keď stojí v garáži.”

“Nezostáva nám iné len veriť meraniam FIA. Ťažko sa mi chápe, že s naštartovaným motorom zrejme zohrievali palivo, to by nevysvetľovalo… zastavil sa šéf Ferrari. “Ako som povedal, auto by malo byť legálne v každej chvíli. Môžeme len veriť FIA, som si istý, že oni sú spokojní. Skontrolovali to. A možno to vysvetlenie nie je správne, treba sa spýtať ich.”