logo F1online.sk

Horner: Takto rýchlo nás skopírovať nemohli. Hovorí dokonca o trestnoprávnej zodpovednosti

Christian Horner
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 5. 2022

Štvrtok v Barcelone odštartoval jednu z najväčších kontroverzií vo Formule 1 za dlhú dobu. Nový upgradovaný Aston Martin AMR22 vyzerá zvonku naozaj rovnako ako Red Bull. FIA síce pôsobí dojmom, že je všetko v poriadku, avšak v Milton Keynes o tom rozhodne nie sú presvedčení. V priebehu piatka lietali z ich strany dosť ostré slová a nezaostal ani šéf tímu Christian Horner.

Ako toto celé súvisí s prestupom veľmi dôležitých ľudí z Red Bullu do Aston Martinu? Ak nedošlo k žiadnemu presunu duševného vlastníctva, ako dokázali v Silverstone skopírovať tento dizajn tak rýchlo? A ak nekopírovali, ako mohli dva tímy dospieť k úplne rovnakému riešeniu? Veď Aston Martin sa dnes na Red Bull podobá viac než AlphaTauri.

Navyše, nový technický riaditeľ Aston Martinu a bývalý hlavný aerodynamik Red Bullu Dan Fallows začal pre svojho nového zamestnávateľa pracovať len pred mesiacom. Čelíme teda mnohým zaujímavým otázkam, ktoré rozhodne vyvolávajú vážne podozrenia.

„Napodobňovanie je vo Formule 1 tou najväčšou lichôtkou. V súvislosti s tým asi nebude náhoda, že zopár ľudí sa v priebehu zimy a začiatkom tejto sezóny presunulo od nás k Aston Martinu. Upozornila nás na to dokonca samotná FIA už začiatkom roka, keď nám povedali: ‚Máme auto, ktoré vyzerá úplne ako to vaše, mohli by ste nám dať zoznam ľudí, ktorí od vás odišli a kam odišli?‘ To nám okamžite zdvihlo obočie,“ povedal Horner pre Sky Sports.

„Čo je povolené, a vidíme to naprieč padokom, je prechod ľudí z jedného tímu do druhého po absolvovaní určitej výpovednej lehoty. Čo si so sebou prenesú vo svojich hlavách, to je férová súčasť hry, veď sú to ich znalosti. Je však absolútne nefér a absolútne neakceptovateľné, keď dôjde k akémukoľvek presunu duševného vlastníctva,“ povedal Horner.

Tu ho prerušil moderátor Sky Sports Simon Lazenby, ktorý sa ho spýtal, či o tom majú aj nejaké dôkazy. „Nebudem zverejňovať, ako na tom sme s niektorými ľuďmi. Bol by to však dokonca trestný čin, veď duševné vlastníctvo je našim živobytím, práve do toho investujeme milióny a milióny libier a nechcete, aby sa len tak prenieslo ku konkurencii. Veď to v konečnom dôsledku poškodí vašu organizáciu,“ hovorí Horner.

„Podnikneme vnútorné vyšetrovanie. Máme k dispozícii vlastnú softvérovú ochranu, dobre vieme, na ktorý softvér sa kto pozeral a kto ho mal v rukách. Toto je však práca FIA, ktorá má ku všetkému prístup a my sa na nich veľmi spoliehame, aby nedošlo k žiadnemu prenosu alebo zneužitiu duševného vlastníctva. Je ich poslaním, aby to sledovali a dohliadli na to,“ povedal šéf Red Bullu.

Na druhej strane, ako priznal aj samotný Red Bull, kopírovanie povolené je. Veď fotografická „špionáž“ a reverzné inžinierstvo nie je vo Formule 1 ničím novým. Monopost RB18 bol týždne a týždne vystavený stovkám fotografov disponujúcich tou najlepšou fotografickou technikou.

Toto však Horner odmieta a nie je sám. Proti Aston Martinu totiž hovorí neuveriteľná rýchlosť ich „kopírok“. Veď tento koncept ukázal Red Bull prvýkrát na predsezónnych testoch v Bahrajne. V Silverstone tak mali nanajvýš dva mesiace, dokonca menej, ak zohľadníme úpravy Red Bullu predstavené v Imole.

„Vzhľad toho, čo mali skopírovať, je verejnosti známy tak mesiac či koľko. Ich práca musela začať dávno predtým, než svet uvidel náš dizajn. Nemôžete predsa reverzným inžinierstvom vytvoriť niečo, čo sa v tom čase ani nenachádzalo na našom aute. Čo chceme zaistiť a je našou povinnosťou to zaistiť, aby nedošlo k žiadnemu prenosu duševného vlastníctva medzi dvoma organizáciami, pretože to by bolo vážne porušenie pravidiel,“ povedal Horner.

„Budeme spolupracovať s FIA, keďže je to na nich a oni sú ten kontrolný orgán. Je to precedens a pokým nás Aston Martin nezačne porážať na trati, nie je to najväčší problém pre nás, ale pre tímy stredu poľa. Môže to na nich totiž mať materiálne dôsledky, kým my len chceme zaistiť, aby bolo naše duševné vlastníctvo chránené a nebolo zneužívané,“ dodal.

Nuž, kým sa nepreukáže opak, budeme musieť veriť, že vývoj Red Bullu a Aston Martinu celé mesiace viedol k vytvoreniu rovnakého riešenia bočníc, rovnakému riešeniu „žiabier“ chladenia, lopatiek pred vstupom do podlahy, zárezov jej okrajov, ba dokonca k rovnakému riešeniu spätných zrkadiel.