FIA sa pustila do vyšetrovania “zeleného Red Bullu”, porušenie pravidiel nevidí | Magazín F1 - F1online.sk

FIA sa pustila do vyšetrovania “zeleného Red Bullu”, porušenie pravidiel nevidí

fotka k článku undefined
zdroj: Motorsport Images/Aston Martin

Ak sa v kruhoch Formuly 1 začne spomínať kopírovanie, všetkým zíde na um továreň zo Silverstonu. Či už pôsobí pod menom Racing Point alebo Aston Martin, riešeniami konkurenčných tímov sa inšpiruje rovnako rada. Po tom, čo Aston Martin predstavil v Barcelone, si však na celú vec posvietila aj Medzinárodná automobilová federácia.

Keď inžinieri odokryli novú špecifikáciu Aston Martinu AMR22, bolo dobré, že bola odetá v zelenej. V opačnom prípade by si totiž okolostojaci mohli pomyslieť, že sa pozerajú na monopost Red Bullu. Najmä v oblasti medzi prednou a zadnou nápravou sa podobajú ako vajce vajcu. Nejde tu len o samotné bočnice a umiestnenie chladiacich “žiabier”, ale aj o lopatky pred vstupom do podlahy, zárezy na jej okrajoch či riešenie spätných zrkadiel. Ak sa pozrieme na difúzor, podobností nájdeme ešte trochu viac.

Monoposty prišli podozrivé aj inšpektorom z FIA, ktorí v utorok a v stredu navštívili továreň Aston Martinu v Silverstone. A začalo sa vyšetrovať, ako sa stajni pod patronátom Lawrencea Strolla podarilo tak verne priblížiť riešeniam Red Bullu RB18.

Napokon boli inžinieri z Medzinárodnej automobilovej federácie spokojní. Aston Martin ich dokázal presvedčiť, že monopost vytvoril vlastnými rukami, na vlastných rysovacích doskách a bez toho, aby sa dostal k materiálom priamo z továrne Red Bullu.

Najmä presun duševného vlastníctva bude hrať v tejto kauze ešte dôležitú úlohu. Nezabudnime, že Aston Martinu sa podarilo zlákať hneď niekoľko zamestnancov z Milton Keynes, medzi inými aj bývalého šéfa aerodynamického oddelenia Dana Fallowsa. Ak si dobre spomínate, okolo Vianoc oňho Red Bull a Aston Martin zápasili na súde.

Fallows sa však k tímu pripojil až v apríli. Aston Martin navyše tvrdí, že nová špecifikácia nie je otázkou posledných týždňov, vo veternom tuneli sa vraj objavila už vlani. “Keby sme sa do tohto programu pustili po úvodných pretekoch, nikdy by sa nám nepodarilo pripraviť dve B-verzie do Barcelony,” cituje jedného z inžinierov AMuS.

Podľa informácií nemeckého magazínu mal Aston Martin vlani rozbehnutý vývoj dvoch špecifikácií. Až v októbri sa mali inžinieri rozhodnúť pre A-verziu, teda tú, ktorú sme videli na prvých piatich veľkých cenách.

“Hodnoty vo veternom tuneli sa zlepšovali a zlepšovali. Krivka budúcich ziskov prítlaku smerovala prudko nahor,” znie z Aston Martinu. “O mesiac neskôr sme však zistili, že vyššie sa už nevieme dostať. Čím viac prítlaku sme naň nasadili, tým sme auto museli položiť vyššie. Ono potom vypadlo z okna, na ktoré bolo navrhnuté. Tak sme spravili krok vzad.”

V kalendári bol už november a továreň sa rozhodla vrátiť k pozabudnutej B-verzii. Údajne už ona mala presne rovnaké bočnice, aké napokon predstavil Red Bull, hoci nik ich dovtedy nevidel. Zdroj z prostredia tímu tvrdí nasledovné: “Medzinárodnej automobilovej federácii sme ukázali CAD dáta a obrázky z nášho veterného tunela, ktoré sú z minulej jesene. Dokázali, že sme nič neskopírovali.” Vo veternom tuneli mal byť skutočne model s takými bočnicami, aké neskôr predstavili červení býci.

Mesačné oneskorenie vývoja spôsobilo, že táto B-verzia nebola pripravená na štart sezóny, o predsezónnych testoch ani nehovoriac. A tak piloti dočasne jazdili s A-verziou. “Avšak, keďže bolo jasné, že skôr či neskôr sa Aston Martin presunie k alternatívnemu konceptu, vyrobilo sa len minimum súčiastok, aby sa tak skoro nedostali do problémov s rozpočtovým stropom. Napríklad z každého chladiča bol len jeden náhradný kus,” píše AMuS.

Tento fakt má ešte väčšmi potvrdzovať verziu Aston Martinu, že už od úplného úvodu sezóny mal v úmysle zanechať pôvodný koncept. Technický riaditeľ Andy Green pri predstavení monopostu sám priznal, že šasi bolo pôvodne vyvíjané pre iné rozloženie chladenia.

Vnútorné komponenty sú v novej verzii usporiadané inak. “Šasi muselo byť postavené tak, aby doň bolo možné osadiť dva rôzne chladiace systémy. Keby sme to nespravili, bolo by nemožné prepnúť sa na novú geometriu bočníc.”

Podľa nemeckého zdroja dokonca nová verzia Aston Martinu nemala uzrieť svetlo sveta pred pretekmi v Silverstone, no keď sa po prvých dvoch víkendoch ukázalo, že prvá časť sezóny by bola úplnou katastrofou, technický riaditeľ Andy Green celý proces urýchlil. Aston Martin hneď začal vyrábať niektoré komponenty, ktoré chcel pôvodne pripraviť až na silverstonský okruh.

Čo by mal priniesť koncept, ktorý sa tak veľmi podobá Red Bullu? V prvom rade by mal menej poskakovať, čo inžinierom umožní znížiť svetlú výšku monopostu. “Teraz nevieme jazdiť tak nízko nad traťou, takže je ťažké vygenerovať dostatok prítlaku. Toto je úplne iný prístup k jeho generovaniu.”

Podobné obrodenie zažil Aston Martin aj pred dvoma rokmi, keď bol ešte ružový a volal sa Racing Point. Teraz však s významným rozdielom. “Nos, predné krídlo, zadné krídlo i závesy sa úplne líšia od Red Bullu. Už len pre tento jediný dôvod nemôžeme hovoriť o kópii. Takýto zvažujúci sa tvar bočnice nevidieť len na Red Bulle, ale aj na iných autách.”