logo F1online.sk

Alonso kritizuje “nekompetentných” komisárov. Svoje si vypočul aj riaditeľ pretekov

Fernando Alonso
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala20. 5. 2022

Fernando Alonso ešte stále neprehltol penalizáciu z Veľkej ceny Miami, ktorá ho zosunula z bodovanej desiatky. Komisári podľa neho rozhodovanie absolútne nezvládli. Alonso by vraj v dnešnej dobe čakal viac profesionality.

Zo Španielovho pohľadu sa zlomovým momentom stalo skrátenie si šikany, vďaka ktorému získal na svojich súperov takmer celú sekundu. Následne síce pribrzdil, aby získanú časovú výhodu vrátil, no zrejme to nebolo dostatočné. Rozostupy z nasledujúcich kôl naznačujú, že dve-tri desatinky si Alonso nechtiac ponechal.

Šéfa tímu Otmara Szafnauera penalizácia veľmi mrzela a komisárom vyčítal, že rovno trestali namiesto toho, aby Alonsovi prikázali ešte trochu uvoľniť plynový pedál. V kokpite sa to totiž odhaduje veľmi ťažko.

Fernanda Alonsa najviac nahnevalo, že komisári zverejnili verdikt — pomerne strohý — bez toho, aby si vypočuli argumenty tímu. “Nebolo to fér. Bolo to veľmi neférové, komisári ukázali svoju nekompetentnosť. V Miami neboli veľmi profesionálni,” vzal si ich na paškál pilot Alpinu.

Hneď sa pustil do opisovania svojej verzie: “Skrátil som si jednu zákrutu a potom som získaný čas vrátil. Avšak, hneď po tej zákrute sa sektor končí. Oni zbadali, že som zajazdil fialový sektor, tak rozhodli bez toho, aby si pýtali nejaký dôkaz.”

Z verdiktu komisárov nevieme vyčítať, či trest skutočne opierali o Alonsov spomínaný najrýchlejší sektor pretekov, alebo či si prepočítavali rozostupy z momentu pred skrátením a po “vrátení” výhody. Španiel má však v celej veci jasno.

“Po pretekoch sme prišli za nimi so všetkými dôkazmi, že sme ten čas vrátili. Avšak, oni už boli zbalení, dokonca neboli ani vo svojej kancelárii,” pokrútil hlavou. “Prišli sme tam, ukázali sme im dáta, no oni mali ruky zviazané, pretože tú penalizáciu už udelili. Nevedeli, ako z toho verdiktu vycúvať. Bolo to veľmi zlé. Už je to minulosť, ale takéto niečo by sa vo Formule 1 nemalo stať, najmä nie pri súčasnej miere profesionalizmu a vysokých štandardoch.”

Fernando Alonso sa pri komisároch nezastavil. Posvietil si aj na riaditeľstvo pretekov, ktoré sa pred sezónou výrazne obmenilo. Namiesto Michaela Masiho nastúpila dvojica Niels Wittich a Eduardo Freitas, ktorí sa majú na tomto poste striedať. Avšak aj pre veľkú vyťaženosť Eduarda Freitasa sa na prvých piatich veľkých cenách zhostil úlohy riaditeľa Niels Wittich.

Tak či onak, podľa Alonsa sa systém od čias Michaela Masiho nezlepšil. Nielsovi Wittichovi, bývalému riaditeľovi pretekov v DTM, vyčíta nedostatok skúseností. “Už sme videli pár vecí, ktoré dokázali, že ešte stále to potrebujeme výrazne zlepšiť. Pred tým, ako začnete robiť riaditeľa pretekov alebo monitorovať veľkú cenu, potrebujete o pretekaní niečo vedieť. Nemyslím si, že by týmito znalosťami disponoval.”

“Tu (v Barcelone) máme nového riaditeľa,” pokračoval s odkazom na Eduarda Freitasa, ktorého v Španielsku čaká premiéra. “Freitas má oveľa viac skúseností z WEC a ďalších vrcholových sérií, už len jeho príchod všetko zlepší.”

Tak poďme k nejakému príkladu: Čo také by sme mohli vyčítať Nielsovi Wittichovi? “Ten incident v Miami s Carlosom a Estebanom. Tlačili sme na to, aby tam boli bariéry, pneumatiky, TecPro alebo hocičo,” pripomenul Sainzovu a Oconovu nehodu. “A nikto nič nespravil. Keď niekto nemá znalosti o pretekaní, je ťažké sa o niečom porozprávať.”

Skúsenejší riaditeľ pretekov by si azda jazdcov vypočul. Fernando Alonso je však presvedčený, že Niels Wittich bral poznámky zo strany jazdcov na ľahkú váhu, v Miami to boli konkrétne vyjadrenia Carlosa Sainza.

Carlos Sainz na piatkovej tlačovke v Španielsku sám opísal, čo na brífingu povedal riaditeľstvu pretekov. “V piatok v noci podľa mňa bolo jasné, že som vystúpil dosť ostro. Hovorím, pozrite, narazil som vo veľmi nízkej rýchlosti a bolelo to. V porovnaní s inými nehodami, ktoré som zažil počas mojej kariéry, toto bolieť nemalo. Poďme v tej zákrute niečo spraviť.”

“Odpoveďou bolo, že to bola len jednorazová nehoda a už sa to nezopakuje.” Veru, stalo sa; v sobotu veľmi podobne havaroval aj Esteban Ocon. “Mali sme k dispozícii TecPro bariéru, no nič sa nespravilo. Potrebujeme počuť poriadny dôvod, prečo tam nenainštalovali TecPro, ktorá by Estebana ochránila.”

“Nakoniec z toho víkendu dvaja jazdci odchádzali s boľavými krkmi a takmer dvoma prasknutými šasi, a to po nehodách vo veľmi nízkych rýchlostiach,” doplnil znepokojený Sainz.

Esteban Ocon sa tiež pridal do debaty a prezradil, že teraz sa už FIA nechala prehovoriť. Po štvrtkovom stretnutí s Nielsom Wittichom, ktoré malo trvať jednu hodinu, našli spoločnú reč.

“Hodinu sme sa o tej situácii bavili a tiež o tom, prečo nám to nevysvetlili,” hovorí Esteban Ocon. “Intenzívne analyzovali trajektóriu môjho a Carlosovho auta. Z hľadiska bezpečnosti dôjde pred budúcim rokom k zmenám. Všetko si vypočuli a budú konať. Tento rozhovor ma veľmi uistil a som s jeho výsledkami spokojný.”