Hamiltona nepodporil ani šéf GPDA Wurz: To pravidlo má dobrý dôvod
Súboj o šperky stále pokračuje. Na jednej strane je Lewis Hamilton, ktorý odmieta ustúpiť, na druhej strane FIA a najnovšie aj šéf Asociácie pretekárskych jazdcov GPDA Alex Wurz. Bývalý pretekár F1 hovorí, že pravidlo o zákaze šperkov má opodstatnenie.
“Toto pravidlo má dobré dôvody,” zdôrazňuje Alex Wurz, ktorý tak reaguje na Hamiltonov tvrdohlavý postoj. Šéf GPDA však uznáva, že FIA mohla vopred všetko prebrať s jazdcami, aby nenastal podobný problém. “Ja by som azda preferoval trochu iný spôsob, ako ostatným zvestovať túto správu. Nechceme skončiť ako vo futbale, kde všetci začínajú dvíhať rukami a slovne sa napádať. Musíme pracovať spoločne. Takýto prístup by som uprednostnil.”
Riaditeľ pretekov Niels Wittich až neskôr vo svojich pokynoch vysvetlil, prečo je nosenie šperkov a necertifikovanej spodnej bielizne nebezpečné. Na Hamiltona však nespravil dojem, sedemnásobný majster sveta len pokrútil hlavou s otázkou, či to posledných šestnásť rokov nepredstavovalo hrozbu. Prezident FIA následne odkázal, že to je otázka na predchádzajúce vedenie — nové vedenie, nový prístup k pravidlám.
Sám Hamilton tvrdí, že ide o malichernosť a netuší, prečo sa o nej toľko bavíme. Tak prečo nad touto malichernosťou nemávne rukou a nedá si náušnice a pírsingy dolu?
Možno len jazdcom chýba názorná ukážka toho, čo sa môže stať. Ňou sa, našťastie, pred pár rokmi nestal Romain Grosjean. Keď však Alex Wurz začínal svoju kariéru, spoznal Krisa Nissena, ktorý v roku 1988 na okruhu vo Fudži prežil niekoľko sekúnd v plameňoch. Utrpel vážne popáleniny tváre i tela.
Wurz si ako mladík vo svete motoršportu veľmi rýchlo uvedomil, že v kokpite nie je jedno, čo si oblečiete. “Ukázal nám svoje telo a povedal — pozrite sa na toto. Hovoril, že tú najväčšiu bolesť mu spôsobila elastická guma v jeho nohaviciach, ktorá sa mu vpálila do kože. A pritom v ohni nebol tak dlho.”
“Povedal nám, že strávil dlhé roky v agónii a bolestiach. Poučilo ma to,” pokračoval 48-ročný Rakúšan. “V tej chvíli som si povedal, že nechcem zažiť nič podobné len pre to, že som si nedal dolu moje vlastné oblečenie a nenasadil si ohňovzdornú spodnú bielizeň. To isté platí pre šperky.”
Betónové bariéry v Miami
V Miami sa riešili aj iné otázky bezpečnosti. FIA si musela vypočuť kritiku za to, že Carlos Sainz a Esteban Ocon po chybách trafili betónový múr. V danom úseku totiž chýbali TecPro bariéry. Piloti sa to s FIA snažili riešiť a Wurz potvrdil, že si ich kompetentní vypočuli, ale napokon nijako nekonali. Zmeny vraj neboli potrebné.
Podľa Wurza nie je žiadnym prekvapením, že náraz do betónovej bariéry zabolí, aj keď sa daná zákruta ide len na druhý prevodový stupeň. “TecPro bariéra by mohla preťaženie vo chvíli nárazu znížiť na polovicu. Piloti by nemusel podstúpiť lekársku prehliadku a šasi s prevodovkou by zostalo nepoškodené.”
“To by nám ušetrilo peniaze, tímy majú rozpočtové stropy. Navyše by poškodené šasi nemuseli posielať späť do Európy, čo by znížilo uhlíkovú stopu,” analyzuje.
Na záver ešte prezradil, že organizátori nemali problém s nedostatkom TecPro bariér, tie boli pripravené. Prečo ich teda nenainštalovali? “Prísne vzaté nemali sme žiadne zranenie, takže azda by ste mohli argumentovať, že bariéru tam nebolo treba. Chcem však povedať, že keby sa tam nachádzala, zlepšilo by to situáciu.”