Aston Martin sa pred pretekmi bál penalizácie, štartoval preto z boxov | Magazín F1 - F1online.sk

Aston Martin sa pred pretekmi bál penalizácie, štartoval preto z boxov

fotka k článku undefined
zdroj: Motorsport Images/Aston Martin

Sebastian Vettel a Lance Stroll mali v Miami veľké šťastie, že mohli vôbec pretekať. Aby sa však vyhli penalizácii zo strany FIA, obaja museli odštartovať z boxov. Ukázalo sa, že problém súvisel s palivovým systémom a mal veľmi nezvyčajný charakter: Palivo bolo príliš studené.

Štyridsať minút pred oficiálnym štartom riaditeľstvo pretekov otvorí boxovú uličku a tímy sa môžu pustiť do inštalačných kôl, na konci ktorých sa zaradia na štartový rošt. Po desiatich minútach sa teda pitlane uzavrie: Kto sa v nej napriek tomu stále nachádza, sa z nej už nedostane a musí vyštartovať z boxovej uličky.

Live timing v tej chvíli ešte stále ukazoval, že oba monoposty Aston Martin sú v garážach. Nebola to chyba. Namiesto toho, aby už čakali vo svojich štartových boxoch, stáli naštartované pri mechanikoch, ktorí však na nich nepracovali. Vyčkávali len, kým pradúca pohonná jednotka zohreje palivo v nádrži. Hodinu pred štartom si totiž inžinieri uvedomili, že je podchladené o osem stupňov. Dôvodom bolo nedorozumenie v tíme.

Ako vysvetľuje magazín Auto Motor und Sport, ešte nedávno platilo, že teplota paliva nesmie byť o menej ako desať stupňov pod teplotou vzduchu, ktorý sa v Miami šplhal k tridsiatke. Následne sa však toto pravidlo zmenilo; štandardizované palivové čerpadlo od Magneti Marelli má v dôsledku prechodu na palivá E10 stále problémy s dodávkou paliva zo zberača do vysokotlakového čerpadla.

FIA sa s tímami preto dohodla na tom, že počiatočná teplota paliva bude aspoň 10 °C. Ukázalo sa však, že niektoré stajne majú problémy ochladiť ho na takú nízku teplotu, a tak sa táto hranica zvýšila na 18 °C.

V Aston Martine zrejme došlo k chybe pri komunikácii. V aute sa i napriek zmene ocitlo palivo s pôvodnou teplotou, a síce o osem stupňov chladnejšie, než čo podľa nového povoľujú pravidlá. Tím sa musel modliť, aby ho už v aute stihol zohriať na požadovanú teplotu.

Inžinieri hodinu pred štartom zistili, čo sa vlastne udialo, nuž nechali pohonnú jednotku bežať, no palivo sa nezohrievalo dostatočne rýchlo. Keď sa tímy začali radiť na štartovom rošte, Vettel so Strollom boli stále o tri stupne pod minimom, a tak boli nútení odštartovať z boxov.

A možno práve to im pomohlo; obaja stavili na obrátenú a ako sa ukázalo aj oveľa výhodnejšiu stratégiu. Lance Stroll dokonca bodoval.