logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Emilia Romagna 2022

Max Verstappen, Sergio Pérez, Lando Norris na pódiu VC Emilia Romagna 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy1. 5. 2022

Šéfovia F1 pred zavedením nových pravidiel sľúbili fanúšikom väčšiu výsledkovú rozmanitosť vďaka účinným technologický predpisom, ale zrejme nečakali až také rozdiely v umiestneniach jednotlivých tímov, ktoré sa líšia od pretekov k pretekom. Každé podujatie tak predstavuje nočnú moru pre stávkové kancelárie.

Na predchádzajúcom podujatí v Melbourne sme videli dominanciu Charlesa Leclerca, ale v Imole po ňom prevzal štafetu Max Verstappen. Po Leclercovom austrálskom galapredstavení sa začali experti obávať, že Ferrari tento rok nebude mať konkurenciu, ale na talianskej pôde Red Bull otočil situáciu. Max nenašiel premožiteľa v kvalifikácii, v šprintových aj hlavných pretekoch s najrýchlejším kolom na konte a navyše viedol v každom okruhu veľkej ceny. Zopakoval tak Leclercov kúsok z Albert Parku a zaknihoval Grand Slam.

Na pomery F1 ide o zriedkavý jav, čo potvrdzuje fakt, že za posledných jedenásť rokov sme ich videli iba trinásťkrát. Za toto obdobie majiteľ Grand Slamu zakaždým získal v danej sezóne aj majstrovský titul – Sebastian Vettel (2011, 2012 a 2013), Lewis Hamilton (2014, 2015, 2017 a 2019), Nico Rosberg (2016) a Max Verstappen (2021). Je tak isté, že séria už nebude pokračovať.

Dvoch rôznych majiteľov Grand Slamu v jednom ročníku by sme hľadali až v roku 1979. Stali sa nimi Jacques Laffite (Ligier) v brazílskom Sao Paule a Gilles Villeneuve (Ferrari) v americkom Long Beach. Ale skutočnosť, že sme zažili tento výkon v dvoch veľkých cenách po sebe malo v F1 historickú premiéru.

VC Emilia-Romagna priniesla mnoho ďalších zaujímavých faktov a štatistík, ktoré sme zhrnuli za pomoci redakcie Auto Motor und Sport:

  • Po Rakúsku 2021 si Max v Imole pripísal na konto druhý Grand Slam v kariére a v historickej tabuľke okupuje delenú desiatu priečku s legendami ako Fangio, Brabham, Häkkinen a Nico Rosberg.
  • Úradujúci majster sveta zároveň dosiahol po Francúzsku, Rakúsku a Abú Zabí 2021 štvrtý tzv. hetrik v kariére (pole position, víťazstvo s najrýchlejším kolom na konte), čím na trinástom mieste histórie dorovnal Stirlinga Mossa, Jackyho Ickxa, Jackieho Stewarta a Felipeho Massu. Na čele je Michael Schumacher (22) pred Lewisom Hamiltonom (19) a Jimom Clarkom (11).
  • Max dosiahol 22. triumf, 62. pódium a 14. pole position v kariére. V prvom prípade dorovnal na 14. mieste histórie majstra sveta z roku 1996 Damona Hilla. V druhom ukazovateli vyrovnal na 10. mieste Davida Coultharda. V tretej štatistike mu patrí delená 22. priečka s takými velikánmi histórie ako Alberto Ascari, James Hunt, Ronnie Peterson a Rubens Barrichello. Holanďan zároveň dokázal ako prvý pilot vyhrať šprint aj veľkú cenu na jednom podujatí.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Max získal v Imole momentálne maximálny možný počet bodov – 34 (8 za triumf v šprinte, 25 za víťazstvo v pretekoch a 1 za najrýchlejšie kolo veľkej ceny). Iba Lewis Hamilton (50) a Felipe Massa (36) ich dokázali v rámci jedného víkendu získať viac vďaka kontroverznému finále v Abú Zabí 2014, za ktoré sa rozdávali dvojnásobné body prvý aj posledný raz v histórii.
  • Red Bull na okruhu Enza a Dina Ferrariovcov oslavoval celkovo 77., z toho 18. dvojité víťazstvo v F1 a zároveň prvé double od Malajzie 2016, keď to dokázali Verstappen s Ricciardom. Všetky ostatné dosiahlo duo Vettel-Webber. V historickom rebríčku patrí červeným býkom piata priečka za Williamsom (33 double).
  • Od bahrajnského double Ferrari tak ubehli iba tri veľké ceny. Už dvanásť pretekov čaká na obsadenie prvých dvoch priečok McLaren, a síce od Monzy 2021. Mercedes nezažil dvojitý triumf od Imoly 2020 (30 pretekov).
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Red Bullu unikol maximálny bodový zisk z talianskeho víkendu iba o bod, pretože Sergio Pérez finišoval v šprinte až tretí, a tak rakúska stajňa nakoniec brala 58 z 59 možných majstrovských bodov. Historický rekord drží naďalej Williams so 66 bodmi z už vyššie spomínaného Abú Zabí 2014.
  • Lando Norris oslavoval svoje šieste pódium v F1 bez víťazstva. Viac ich majú na konte len Carlos Sainz (8) a Nick Heidfeld (13).
  • Lewis Hamilton premiérovo od konca sezóny 2013 nestál na pódiu v troch veľkých cenách za sebou. V tom čase jeho neutešená séria trvala až deväť podujatí bez prerušenia (od Talianska 2013 do Austrálie 2014).
LAT Images/Mercedes
  • Lewis prvýkrát od konca ročníka 2017 finišoval v pretekoch za svojim tímovým kolegom v troch pretekoch v rade (Mexiko, Brazília a Abú Zabí).
  • Od začiatku hybridnej éry (od 2014) Hamilton prišiel do cieľa na nebodovanej priečke iba dva razy – v Baku 2021 a teraz v Imole.
  • V predošlých 187 pretekoch pred Imolou sa zakaždým aspoň jeden Mercedes dostal do Q3. Posledné kvalifikačné fiasko bez jazdca strieborných šípov v Q3 sa odohralo v Japonsku 2012, keď Nico Rosberg a Michael Schumacher obsadili 13. resp. 15. priečku.
Sebastian Kawka/Mercedes
  • Piate miesto v cieli VC Emilia Romagna pre Valtteriho Bottasa je pre Alfu Romeo najlepším výsledkom od štvrtého miesta Kimiho Räikkönena na VC Brazílie 2019.
  • Sebastian Vettel a Lance Stroll získali pre Aston Martin prvé majstrovské body, a tak už všetkých desať tímov dokázalo v tejto sezóne bodovať, čo sa nestalo posledné dva ročníky.
  • Kvalifikáciu v Imole prerušilo až päť červených vlajok, čo je najviac od zavedenia súčasného kvalifikačného formátu (od 2006).
Twitter/Haas
  • Traja najrýchlejší kvalifikanti Verstappen, Leclerc a Norris boli vôbec najmladšou trojicou v histórii F1 s priemerným vekom 23 rokov a 10 mesiacov.
  • Štvrtá priečka Kevina Magnussena bola najlepším kvalifikačným umiestnením Haasu vôbec.