logo F1online.sk

Naše auto neustojí toľké poskakovanie, priznáva Stroll. Súperi to majú ľahšie

Lance Stroll
© Motorsport Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala22. 4. 2022

Aston Martinu sa ešte stále nepodarilo vyriešiť problém s poskakovaním, ktorý podľa technického riaditeľa Andrewa Greena pripravuje jeho autá o 0,75 sekundy na kolo. Paradoxom preto je, že keď sa zahľadíme na jazdu monopostov na rovinkách, tím zo Silverstoneu nepôsobí horšie ako súperi. Ako je to možné? Podľa Lancea Strolla je odpoveď jednoduchá; jeho tím si takú mieru poskakovania nemôže dovoliť, a tak skrátka neposkakuje.

Jedným z najľahších riešení, ako zmierniť poskakovanie, je zvýšenie svetlej výšky monopostu. Ak sa odhodláte k tomuto kroku, musíte pamätať na to, že v zákrutách budete prichádzať o cenné body prítlaku. Preto sa viaceré tímy snažia nájsť správny kompromis, aby na jednej strane mali maximum prítlaku, no zároveň aby mali dostatočnú stabilitu pri brzdení a tiež, aby počas veľkej ceny nepoškodili podlahu.

V Austrálii najagresívnejšie poskakovali monoposty Mercedesu a Ferrari, no úspešne zvládli odjazdiť celú dĺžku pretekov. Naproti tomu Aston Martin musel monopost nastaviť na vyššiu svetlú výšku; jednak kvôli úspešnému lobovaniu Alpinu, ktorý si presadil zrušenie jednej z DRS zón, jednak kvôli krehkosti podlahy.

“Čím nižšie je položené auto, tým viac má prítlaku, no zároveň sa objaví aj toto poskakovanie,” pustil sa do vysvetľovania Lance Stroll. “V niektorých prípadoch to bolo u nás dosť výrazné. Celkovo nás obmedzuje podlaha, ktorá sa láme. Z tohto dôvodu si musíme dávať pozor na to, ako veľmi poskakujeme. Vyzerá to tak, že Ferrari a Mercedesy zvládnu väčšiu mieru poskakovania než my. Musia mať robustnejšiu podlahu, zrejme nie je taká krehká ako naša.”

“A keď auto začne poskakovať, nie je to zábavné, krk vás bolí ešte aj na druhý deň. Toto všetko sa však treba o nových autách naučiť, pochopiť, že sú úplne iné. Všetkých nás to prekvapilo,” pokračoval mladý Kanaďan.

Aby Aston Martin minimalizoval tento jav, do Imoly si priviezol podlahu s inak umiestneným podporným lankom. To už nespevňuje oblasť tesne pred zadným kolesom, ale jeho úchyt je posunutý o pár centimetrov dopredu. Okrem toho inžinieri naordinovali monopostom AMR22 staršiu špecifikáciu úchytov zrkadiel a deflektorov na svätožiare. V tíme veria, že toto riešenie je vhodnejšie pre Imolu a jej požiadavky na prítlak.

Tak či onak, tieto drobné úpravy Aston Martin nepozdvihnú z pozície najslabšieho tímu v štartovom poli. Výraznejšie novinky sa očakávajú až v neskoršej časti sezóny. Pred pár týždňami sa dokonca špekulovalo, že Aston Martin chce predstaviť úplne nové auto.

“Každý v tejto boxovej uličke by bol veľmi spokojný, keby sa mu podarilo vyriešiť poskakovanie, my nie sme výnimkou. Naozaj si však myslím, že je ešte skoro. Dôverujem tímu, že dokážeme naše auto posunúť vpred. Toto je však Formula 1 a keď vy vyvíjate, aj ostatní vyvíjajú. Až do konca roka to budú vývojové preteky,” uvedomuje si Stroll.

Preto nemá veľké oči. “Budeme v tejto sezóne bojovať o víťazstvá? Nie. Budeme bojovať o pódiá? Pravdepodobne nie. Dostaneme sa do pozície, z ktorej budeme môcť bojovať o body? Naozaj v to dúfam a verím, že je to možné, ak prídeme na nejaké nápady, ako odstrániť niektoré veci, ktoré nás obmedzujú.”