logo F1online.sk

Alpine prezradil, že širšie bočnice mu pomohli vyriešiť poskakovanie

Fernando Alonso
© XPB Images/Alpine Media
Milan Kubala
Milan Kubala16. 4. 2022

Za nami sú tri veľké ceny a niektoré tímy ešte stále len hľadajú recept na poskakovanie svojich monopostov. Taký problém však nemajú v Alpine, ktorý ho dokázal dostať pod kontrolu medzi prvými. Podľa technického riaditeľa stajne Pata Frya aj vďaka voľbe širších bočníc, ktoré mu o čosi uľahčili prácu s podlahou.

V Austrálii bol na tom Alpine dokonca tak dobre v porovnaní s konkurenciou, že Fernando Alonso na jazdeckých brífingoch tlačil na zrušenie DRS zóny pred deviatou zákrutou. Jeho súperi tam totiž otvárali zadné krídlo, čo im na jednej strane pomáhalo držať pod kontrolou poskakovanie, a na druhej strane znižovalo odpor monopostu.

Alpinu by viac vyhovovalo, keby na tomto úseku nebolo DRS povolené; súperi by museli zväčšiť svetlú výšku auta, nuž a bez otvoreného zadného krídla by monopost A522 mal väčšiu výhodu aj na maximálke, keďže bol nastavený na menší prítlak a menší odpor ako konkurencia.

Ako sa však Alpinu podarilo postaviť monopost, ktorý neposkakuje? Tímy sa totiž zhodujú, že predsezónne testy vo veternom tuneli nič neodhalili. Pat Fry nato prezradil, že keď začínal svoju kariéru v Benettone v roku 1987, tak už na poskakovanie narazil.

“V roku 1987 boli zakázané zásterky po stranách auta, ale boli na koncových lištách predného krídla, takže do istej miery sme zažili to poskakovanie,” spomína Pat Fry v rozhovore pre racingnews365.com. Toto však nie je dôvod, prečo je Alpine o toľko lepší. “Myslím si, že intenzita poskakovania všetkých prekvapila. My sme to nemodelovali a ani na simulátore sme nemali také problémy. Avšak vďaka štýlu, ktorým sme auto konštruovali, sme ho spravili menej náchylným na poskakovanie ako ostatní.”

V čom je teda tajomstvo francúzskej stajne? Fry prezrádza, že ako veľmi výhodné sa ukázali široké bočnice. Tímy, ktoré siahli po zadnej časti v tvare tradičnej úzkej coca-colovej fľaše, majú s poskakovaním vo všeobecnosti väčšie ťažkosti.

“Niektoré iné autá sú na tom absolútne strašne,” poznamenal Pat Fry. “Je jasné, že tu ide o aerodynamiku. Všetci, ktorí sa rozhodli pre veľmi úzky profil, nemôžu mať na aute lanká, ktoré by siahali až príliš ďaleko do strany.”

Takéto podporné oceľové lanko môžeme vidieť napríklad na monoposte Mercedesu, ktorý sa ním snaží spevniť okraj podlahy. Alpine to má však vyriešené šikovnejšie. “Aby ste podlahu spevnili, musíte jej pridať niekoľko kíl. My však máme pomerne široké hrdlo coca-colovej fľaše, čo nám uľahčuje prácu.”

Twitter/Mercedes
LAT Images/Pirelli

Aby Mercedes spevnil okraj podlahy a tá sa vo vysokých rýchlostiach nezačala nadmerne ohýbať, využíva podporné oceľové lanko, ktoré, zdá sa, nie je úplne optimálne. Riešenie Alpinu však nevie skopírovať, keďže by musel vystužiť veľmi veľkú časť podlahy, ktorá siaha priďaleko za bočnicu. Naproti tomu Alpinu spevňuje podlahu aj samotná bočnica.

Tím z Enstone podľa Frya cielene konštruoval pevnejšiu podlahu dokonca ďaleko nad rámec testov flexibility FIA. Teraz môže naštartovať opačný proces ako konkurencia, a síce postupne redukovať tuhosť podlahy.

“Aj tak sme tej podlahe pridali dosť veľa kíl, takže keď na testoch flexibility FIA máme pri danej záťaži povolenú odchýlku 20 milimetrov, tak naša podlaha je desaťkrát tuhšia!” prezradil Fry. “Všetka tá extra tuhosť neprispieva toľko k aerodynamike, avšak tá flexibilita do istej miery ostatných zaskočila.”

Ak by FIA pred začiatkom sezóny na poslednú chvíľu neprivolila na žiadosti niektorých tímov a neschválila použitie podporných laniek na spevnenie podlahy, viaceré stajne by na tom boli ešte horšie.

V Alpine sú z toho trochu sklamaní. “Aj my máme tento problém; vieme ho navodiť, ale vieme, ako ho zastaviť. Všetci sa s tým musíme vysporiadať. Keďže pridali tie podporné lanká, tak ostatným uľahčili robotu, ale taká je realita.”

Pat Fry nakoniec úprimne uznal, že Alpine mal pri vývoji monopostu aj kus šťastia. Nešiel do toho totiž s cieľom predísť poskakovaniu — o ňom pred predsezónnymi testami ešte nikto ani nechyroval.

“My sme sa snažili spevniť podlahu, pretože čím ju máte pevnejšiu, tým nižšie môžete mať auto,” poznamenal narážajúc na svetlú výšku monopostu. “Vieme, kde vzniká toto poskakovanie, no nepokúsili sme sa mu predísť žiadnym šikovným návrhom a hľadením do budúcna. My sme skrátka mali len šťastie pri návrhu. Avšak, teraz už tomu rozumieme lepšie.”