Alpinu pomohlo Alonsovo politikárčenie. Na brífingu kričal najviac, tvrdí Čandhok | Magazín F1 - F1online.sk

Alpinu pomohlo Alonsovo politikárčenie. Na brífingu kričal najviac, tvrdí Čandhok

fotka k článku undefined
zdroj: XPB Images/Alpine Media

Veľká cena Austrálie mala byť v histórii Formuly 1 prvou, na ktorej by sme mali štyri DRS zóny. Krátko pred sobotňajším programom však riaditeľstvo pretekov oznámilo, že jednu zo zón ruší. Podľa Karuna Čandhoka sa konkurencia za to môže “poďakovať” najmä Fernandovi Alonsovi, ktorý presadzoval jej zrušenie najhorlivejšie a snažil sa tak získať desatinky pre vlastný tím.

Okruh v Austrálii je pomerne krátky, mať teda na ňom štyri DRS zóny sa zdalo byť prehnané. Niekoľko tímov ich však privítalo s otvorenou náručou — najmä tie, ktoré sa ešte stále trápia s poskakovaním svojich áut. Tento efekt sa totižto najvýraznejšie prejavuje na rovinkách, kde monopost dosahuje maximálku.

Inžinieri však zistili, že poskakovanie sa dá do istej miery zmierniť otvorením zadného krídla, dokonca bez toho, aby ste museli zvyšovať svetlú výšku. Monopost teda na rovinkách poskakuje menej, no v zákrutách nestratí nič zo svojho prítlaku. Čo viac si priať.

I napriek tomu sa však objavila opozícia, ktorá apelovala na bezpečnosť jazdcov. A mala poruke aj pádny argument; stačilo spomenúť súboj z Džiddy, kde Charles Leclerc a Max Verstappen tvrdo brzdili pred detekčným bodom DRS, aby ho získali pre seba. Ak by sa na trati ocitlo pokope viac takýchto “špekulantov”, mohla sa zrodiť nepekná nehoda.

Organizátori pritom chceli len oživiť preteky, nuž a podľa Pata Symondsa predostretý scenár ani nehrozil, keďže detekčné body boli len dva a aj tie boli umiestnené v technickej časti okruhu. “Treba povedať, že hoci toto je jedno z najlepších podujatí v roku, tak z pretekov sme častokrát boli sklamaní. Na tomto okruhu sa ťažko predbieha, preto sme boli pomerne radikálni.”

“Myšlienka stvoriť štyri DRS zóny nebola o vytvorení štyroch príležitostí na predbiehanie,” vysvetľoval technický riaditeľ Formuly 1. “Cieľom bolo využiť dve z nich, aby sa auto priblížilo k súperovi a ďalšie dve, aby ho mohlo predbehnúť.”

A tak takmer polovica okruhu sa v kvalifikácii šla s otvoreným DRS. Ako sme už spomenuli, toto nahrávalo do karát časti štartového poľa. “Som sklamaný z toho, že sme o jednu zónu prišli, podľa mňa to nebolo nutné,” vyslovil sa Pat Symonds, ktorý na záver dostal zaujímavú otázku: Loboval za odstránenie tejto zóny jeden konkrétny jazdec menom Fernando Alonso? “Námietky vyslovili niekoľkí jazdci — resp. jazdec, ktorý si pravdepodobne myslel, že bez nej bude konkurencieschopnejší. Pravdepodobne nie je všetko také, ako sa na prvý pohľad zdá, asi ste to trafili.”

Fernando Alonso zrejme argumentoval bezpečnosťou a napokon mu to vyšlo, čím naštval niekoľkých súperov. “Bavil som sa s niekoľkými tímovými manažérmi a nie sú spokojní,” prezradil Karun Čandhok v sobotu pre Sky Sports. “Povedali mi, že o odstránení DRS zóny sa dozvedeli 20 minút pred tréningom.”

“Ľudia si možno povedia, no a čo, veď to je len o stlačení jedného tlačidla, no v skutočnosti to má obrovský vplyv na nastavenia, pretože keď otvoríte DRS, tak auto poskakuje menej. Preto so zavretým DRS sú autá, ktoré poskakujú, v nevýhode — tímy ako Mercedes a podobne,” vysvetľuje bývalý pretekár F1.

V padoku sa hovorilo napríklad o tom, že zmena “na poslednú chvíľu” zaskočila Aston Martin. Aby tím zo Silverstonu minimalizoval problémy s poskakovaním pred deviatou zákrutou, musel zvýšiť svetlú výšku monopostu, čo mu však ubralo prítlak v zákrutách. A všetci dobre vieme, ako to celé dopadlo.

Čandhok napokon ozrejmil, prečo mal Alpine takú motiváciu na toto zatlačiť. “Jeden z tímových manažérov mi veľmi jasne povedal, že Fernando Alonso na jazdeckom brífingu kričal najhlasnejšie: ‘Je to vec bezpečnosti, potrebujeme sa zbaviť tejto DRS zóny.’ Alpine totiž jazdí s menším prítlakom, takže so zavretým DRS získajú viac. A majú tiež menej problémov s poskakovaním.”

Keď sa Fernando Alonso pustil do svojho kola v Q3, v ktorom mal našliapnuté na zisk priebežnej pole position, práve v prostrednom sektore zajazdil fialový čas. V porovnaní s Charlesom Leclercom na čele v ňom bol rýchlejší o 0,235 sekundy.

Alonsovi tu síce dokázal konkurovať Red Bull, keďže jeho monopost má tiež pomerne nízky odpor, ale ani býci s týmto rozhodnutím neboli spokojní. Menej DRS zón totiž znamenalo, že Leclercovi by sa v nedeľu ľahšie bránilo pred útokmi súpera. Verstappen síce nakoniec nemal nárok, ale v sobotu to ešte Red Bull nevedel.

“Alpine v tých sekciách nešiel tak dobre s DRS, tak chceli, aby sa zóna zrušila. Je to zvláštne, že sa prijímajú takéto rozhodnutia len preto, že to chce jedna stajňa,” posťažoval sa športový riaditeľ Helmut Marko. Proti odstráneniu DRS zóny sa postavil aj Max Verstappen, ktorý poukázal na to, že v Džidde sa zadné krídlo otváralo aj na nebezpečnejších úsekoch v zajatí bariér.

Mattia Binotto z Ferrari mal situáciu okomentovať priamo po Čandhokových slovách, no trval na tom, že rozhodnutie bolo prijaté kvôli bezpečnosti. “Neviem, či to niektorým tímom zahralo do karát alebo nie, ale rozhodlo sa na základe bezpečnosti.”

“Ak ide o bezpečnosť, vždy je správne danú vec urobiť. Či to bolo nutné alebo nie, to je už na posúdení FIA. Podľa mňa im musíme veriť a ak sa napokon rozhodli ju odstrániť z bezpečnostných dôvodov, mali by sme ich jednoducho podporiť,” dodáva šéf Ferrari, ktorý uznal, že aj takéto rozhodnutia majú vplyv na rozloženie síl. “Určite to vplýva na poskakovanie, časy na kolo a správanie áut, ale je to vec bezpečnosti. Nemôžeme proti tomu nič robiť, len vyladiť vlastný balík.”