Šprint sa zmenil na demolačné derby. Bortoleto prežil najprv 34 G, potom 57 G


Brazília priniesla ďalšie korenie do večnej debaty, či je pre fanúšikov atraktívnejší tretí voľný tréning, alebo šprint. Samozrejme, tvrdé nehody a incidenty nechceme vidieť, ale sobotné skrátené preteky rozhodne priniesli niekoľko zaujímavých okamihov, ktoré ovplyvnili aj dianie v šampionáte.
V 1. kole pretekov došlo ku kolízii Olivera Bearmana s Liamom Lawsonom, potom v 5. kole urobili veľmi podobné chyby Oscar Piastri, Nico Hülkenberg a Franco Colapinto a deň plný incidentov ukončil hororovou nehodou pilot Sauberu Gabriel Bortoleto.
Domáci miláčik mal po nevydarenej kvalifikácii veľmi dobrý šprint a v závere sa nachádzal v boji o nebodované desiate miesto s Alexom Albonom. Brazílske tribúny burácali, keď na začiatku 23. kola podnikol útok na Alexa Albona, ale brzdil príliš neskoro, bol príliš široký a Albon sa s pomocou DRS vrátil pred neho v štvrtej zákrute.
Gabriel mal v poslednom kole ešte jeden pokus, skúsil to znovu veľmi podobným spôsobom na brzdy, ale stratil kontrolu, roztočil sa a dvakrát tvrdo narazil do múru, najprv na ľavej strane na cieľovej rovinke, potom sa trochu vzniesol do vzduchu a doletel až do protiľahlej bariéry v prvej zákrute. Telemetria ukázala neuveriteľné údaje. V okamihu straty kontroly išiel Bortoleto rýchlosťou 339 kilometrov za hodinu, pri prvom náraze pocítil preťaženie 34 G, pri druhom dokonca 57 G. Pre porovnanie, 57 G je viac, ako zažil Max Verstappen pri tvrdej nehode v Silverstone v roku 2021.
Bortoleto vyliezol z vraku bez jediného škrabanca. Jediné škody utrpel monopost a Gabrielova spokojnosť s domácim víkendom. „Cítim sa dobre, ale som sklamaný, že som nestihol kvalifikáciu. Je to škoda, pretože je to moja prvá domáca veľká cena a myslel som si, že auto je veľmi konkurencieschopné. Samozrejme, že som sklamaný, ale nič sa nedá robiť,“ povedal po sobote Bortoleto.
„Pokúsil som sa o manéver, ktorý neskončil dobre. Myslel som si, že som v tej chvíli mal dobré tempo a bol som o dosť rýchlejší ako Alex. Prvý pokus o predbehnutie mi vyšiel, ale on mi to s pomocou DRS vrátil v štvrtej zákrute. V poslednom kole som sa znovu pokúsil o manéver, dupol som na brzdu a skončil v múre,“ dodal brazílsky pretekár.
K Bortoletovi boli na trati najbližšie Alex Albon pred ním a Isack Hadjar hneď za ním. „Dúfam, že je v poriadku. Sám som tu mal veľmi podobnú nehodu vlani v kvalifikácii. Taký náraz bolí. Viem, že povedal, že je v poriadku, ale stále to bola veľká nehoda. Neviem, čo sa tam stalo. Musím to preskúmať a pozrieť sa, či som mohol niečo urobiť. Je mi ho ľúto a dúfam, že je v poriadku,“ povedal Alex Albon, ktorého sa Bortoleto snažil predbehnúť a jeho Williams následne prešiel poľom trosiek.
Na nehodu mal veľmi dobrý výhľad aj Isack Hadjar. „Bolo to strašidelné a zozadu to vyzeralo naozaj neskutočne. V predchádzajúcom kole vyzeral jeho pokus o manéver veľmi dobre a pokúsil sa to zopakovať, ale zrejme ho nachytala mokrá trať alebo niečo podobné. Bolo to strašidelné,“ povedal francúzsky pretekár.
Hülkenberg a Colapinto urobili veľmi podobnú chybu ako Piastri
Mechanici Sauberu mali v sobotu naozaj hromadu práce. Bortoleto svoj monopost totálne odpísal a havaroval aj Nico Hülkenberg, ktorý v spomínanom 5. kole prešiel po mokrom obrubníku, kde sa stále držala stojaca voda a podobne ako Piastri pred ním a Colapinto za ním doplatil na mierne širší výjazd z druhej zákruty.
„Je to škoda,“ povedal po šprinte Hülkenberg. „Musel som prejsť po nejakom vlhkom kúsku trate, pretože som veľmi náhle stratil kontrolu nad zadnou časťou monopostu. Tím mi povedal, že Oscar predo mnou vyšiel na obrubník a možno sa tým dostala na trať nejaká voda. Musel som po nej prejsť a stratiť kontrolu.“
On ani Franco Colapinto v čase rozhovorov netušili, že všetky tri „obete“ 5. kola šprintu vyšli na veľmi mokrú časť obrubníka na výjazde z druhej zákruty. Urobili teda v podstate rovnakú chybu. „Stratil som kontrolu nad autom v tretej zákrute. Musela sa tam nejako dostať voda, pretože to bolo zvláštne. Pozriem sa na to. Je to škoda. Boli sme v lepšej pozícii a tempo vyzeralo dobre,“ povedal po šprinte argentínsky pretekár.
Bearman a Lawson sa stretli v prvom kole
Olliemu Bearmanovi pred víkendom v Brazílii zmazali nejaké trestné body a už nečelí bezprostrednému ohrozeniu zákazu štartu. Tento víkend si však pripísal ďalší za vytlačenie Liama Lawsona z trate v nájazde do štvrtej zákruty. Tento incident vyústil do kolízie v štvrtej zákrute, za ktorý pre zmenu komisári udelili jeden trestný bod Lawsonovi.
„Keď sa kvalifikujete na pätnástom mieste, ťažko s tým v šprinte môžete niečo urobiť. Nemá zmysel komentovať incident v štvrtej zákrute, pretože som asi mal vedieť, že sa nemám púšťať na vonkajšiu stranu,“ povedal Bearman s ironickým úsmevom, čím chcel povedať, že s Lawsonom končia takéto situácie len kolíziou.
„Teraz to treba hodiť za hlavu. Po kvalifikácii sme neočakávali, že sa dokážeme posunúť na body. Auto však bolo rýchle, čo mi dodáva nemálo sebadôvery do nedeľných pretekov. Dúfajme, že nás tentoraz čaká lepšia kvalifikácia,“ dodal Bearman.
Sám Lawson vo svojom vyjadrení kládol dôraz na prvú časť incidentu, keď mal Bearman po súboji s Bortoletom zlý výjazd na rovinku, ale napriek tomu sa snažil tvrdo brániť. „Mal zlý výjazd z tretej zákruty. Neviem, či ho niekto vytlačil z trate, alebo čo sa tam stalo, ale na rovinke bol dosť pomalý a ja som mal rýchlostnú výhodu. Keď niekoho na vode v rýchlosti 300 kilometrov za hodinu vytlačíte na trávu, koledujete o leteckú nehodu. V štvrtej zákrute som mal mokré pneumatiky, chýbala mi priľnavosť a došlo ku kontaktu,“ povedal po šprinte novozélandský pretekár.
„Bolo to prvé kolo a beztak sme sa nachádzali hlboko v poli, tak prečo riskovať? Otvorila sa mi medzera a išiel som po nej, ale on ďalej križoval trať,“ dodal Lawson.






