logo F1online.skF1online.sk

Je Enrico Cardile novým technickým riaditeľom Ferrari?

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2020

V stredu sa na oficiálnych stránkach tímu Ferrari objavila veľkými písmenami správa „Nová organizácia Scuderie Ferrari“. Srdce nejedného fanúšika červených určite zaplesalo optimizmom, no po vzhliadnutí článku zostala väčšina odborníkov v rozpakoch. V podstate sa totiž nič zásadné nezmenilo, alebo nie?

Mená zostali tie isté, zmenili sa úlohy. Aspoň to nám zo stanoviska tímu vychádza. Bolo zriadené nové oddelenie zamerané na zlepšenie výkonnosti (angl.: performance development), ktoré povedie Enrico Cardile. To nie je v Maranelle žiadne nové meno. Donedávna tento muž v tíme zodpovedal za aerodynamiku monopostov. Či sa toto oddelenie zachovalo a dostal ho „pod krídla“ niekto iný alebo sa rozpustilo a jeho kompetencie sa rozdelia medzi ostatné, sme sa zo stanoviska Scuderie nedozvedeli. Niečo drobné z vyhlásenia Mattiu Binotta však predsa len naplnilo niektorých optimizmom.

„Oddelenie vedené Enricom Cardilem bude môcť rátať aj so skúsenosťami Roryho Byrna a etablovaných inžinierov ako David Sanchez. To bude základný stavebný kameň pre vývoj monopostu,“ povedal Binotto. Prečo sa táto veta objavila vo vyhlásení a prečo je dôležitá?

Rory Byrne je meno fanúšikom Scuderie i Formuly 1 dobre známe. Tento veterán kráľovnej motoršportu a technický génius je súčasťou tímu už takmer 25 rokov. Do F1 vstúpil ešte začiatkom 80-tych rokov, keď v tíme Toleman postavil monopost brazílskemu mladíčkovi Ayrtonovi Sennovi. Jeho hviezda začala stúpať v 90-tych rokoch v Benettone, kde započala jeho dlhá a mimoriadne úspešná spolupráca s Michaelom Schumacherom, ktorý si ho v roku 1996 vzal so sebou aj do Ferrari.

Spoločnú cestu uzavreli Byrne a Schumacher koncom sezóny 2006, kedy sa obaja odobrali do dôchodku. Roryho povinnosti potom prebrala jeho dlhoročná pravá ruka Aldo Costa. Byrne však Scuderiu nikdy tak úplne neopustil, dá sa povedať, že sa do tímu vrátil zakaždým, keď potreboval pomocnú ruku. Neformálnu úlohu poradcu zastáva dodnes. On i David Sanchez sa v roku 2017 podieľali na vývoji monopostu SF70, ktorý so sebou priniesol viacero novátorských riešení.

„SF70H bolo ohromujúce dielo. Predstavil rad špičkových a celkom nových aerodynamických riešení, ktoré si okamžite osvojili aj ostatní. V tomto prípade sa Red Bull a Mercedes inšpirovali u Ferrari, a nie naopak,“ napísal renomovaný novinár Mark Hughes, ktorý dodáva, že Sebastian Vettel mohol s týmto autom pokojne vyhrať titul. Vinou jazdeckých a ďalších chýb sa to napokon nepodarilo.

Scuderia však mala ďalší pokus o rok neskôr. Tím zapracoval na motorovej stránke, ktorá bola v roku 2017 jeho slabinou. A tím z Maranella opäť nemal ďaleko od koruny. „Toto bolo pravdepodobne ich najlepšie auto,“ napísal Hughes.

Už sa zabúda, že súčasná vedúca štruktúra vo Ferrari je pomerne nová. Zriadil ju v roku 2016 Sergio Marchionne a výsledky z rokov 2017 a 2018 naznačujú, že nebola vôbec chybná. Mattia Binotto sa teraz rozhodol pre menšie úpravy zriadením performance development department. Je to zrejme jeho vôbec prvý čisto manažérsky zásah do štruktúr Ferrari.

Keď sa totiž Binotto v roku 2018 stal novým lídrom Ferrari, stelesnil v sebe úlohu ako šéfa tímu, tak technického riaditeľa. Tento krok však mal byť len dočasný. Švajčiarsky rodák totiž sľúbil, že na jeho niekdajšiu stoličku dosadí nového technického šéfa. Vo všeobecnosti sa predpokladalo, že ním bude Simone Resta. Po viac ako roku však Scuderia nového technického riaditeľa stále nevymenovala. Možno sa tak stalo až stredu. Mark Hughes totiž tvrdí, že novým technickým riaditeľom je vlastne Cardile.

„Aby sa odstránili niektoré predošlé nedostatky, rozhodli sa siahnuť po trochu formálnejšej vertikálnej integrácii s jasne definovanou zodpovednosťou šéfov oddelení,“ píše Hughes. „Oddelenie pre výkonnosť bude zodpovedať za ostatné technické oddelenia, a síce aerodynamiku, podvozok a pohonnú jednotku, všetky plne zodpovedné PDD (Performance Development Director, pozn. red.). Cardile tak bude mať zodpovednosť, ktorá bola predtým vyhradená technickému riaditeľovi.“

Dá sa tak predpokladať, že Cardile ako nový „technický riaditeľ“ bude mať po svojej pravici Byrna a Sancheza ako poradcov. Binotto síce ich prínos spomenul, no ich funkcie konkrétne nepomenoval, preto ich označujeme ako poradcov.

Tento trojlístok má Scuderiu opäť vrátiť aspoň do rokov 2017 a 2018. A nezabúdajme, kto stál za zrodením dvoch najúspešnejších monopostov (SF70H a SF71H) z posledných rokov, Mattia Binotto (technický riaditeľ), Simone Resta (šéfdizajnér), Enrico Cardile (šéf pre podvozok) a David Sanchez (hlavný aerodynamik). A aby sme fanúšikom Ferrari dali väčšiu nádej, ešte dodáme, čo k tomuto kroku povedal taliansky žurnalista Leo Turrini.

„Rory Byrne bol vždy súčasťou Ferrari v úlohe poradcu, no príliš ho tam nepočúvali. Teraz však budú, keďže SF1000 je katastrofou,“ napísal Turrini, ktorý tvrdí, že Roryho úloha v tíme bude po rokoch opäť väčšia. Na druhú stranu, Byrne má už 76 rokov, akú pridanú hodnotu Scuderii prinesie? To ukáže až čas.

Súvisiace články

Diskusia