AMuS: Volkswagen dáva zelenú vstupu do F1, zostáva posledný krok | Magazín F1 - F1online.sk

AMuS: Volkswagen dáva zelenú vstupu do F1, zostáva posledný krok

fotka k článku undefined
zdroj: Porsche News Room

Vstup Volkswagenu do Formuly 1 je na spadnutie. Zdroje z prostredia nemeckej automobilky tvrdia, že dozorná rada dáva projektu zelenú, čo Volkswagenu otvára cestu do kráľovnej motoršportu. Zostáva už len posledná vec: Formula 1 musí definitívne schváliť nové motorové pravidlá, po čom by malo nasledovať aj oficiálne potvrdenie vstupu automobilky do F1.

Nemecký magazín Auto Motor und Sport vo štvrtok večer zverejnil zaujímavé správy; v kráľovnej motoršportu by mali už o pár rokov pribudnúť dve atraktívne značky. Riadiace orgány Audi, Porsche, rovnako ako i materskej Volkswagen Group v princípe odsúhlasili vstup do Formuly 1, zostávalo už len získať posledné požehnanie dozornej rady koncernu. Tá sa stretla dnes vo Wolfsburgu a podľa nemeckého zdroja nemala námietky.

“Predstavenstvo a dozorná rada Volkswagen AG, Porsche AG a Audi AG schválili plány oboch značiek ohľadom možného vstupu do Formuly 1. O podrobnejších detailoch budú neskôr informovať Audi a Porsche samostatne,” uviedol koncern v stanovisku pre AMuS. “Rozhodnutie vstúpiť ešte nebolo prijaté, ale sme v záverečnej fáze vyhodnocovaní. Ešte nemáme k dispozícii nové pravidlá pre rok 2026 a nasledujúce sezóny. Tie ponúknu rozsiahle zmeny v prospech udržateľnejšieho športu, čo je predpokladom pre možný vstup Audi.”

Obe značky tak dnes môžu začať plánovať svoje prvé kroky, aj keď ešte definitíva nepadla. Jej sa dočkáme najskôr začiatkom leta, keď FIA odklepne nové pravidlá, hoci časť expertov z padoku predpovedá, že sa celá vec môže v dôsledku množstva neuzavretých otázok natiahnuť až do októbra. Dovtedy budeme na oficiálne vyhlásenie Volkswagenu, Porsche a Audi čakať márne.

Nové motorové pravidlá sú však už v princípe známe. Od roku 2026 budú monoposty F1 poháňať 1,6-litrové šesťvalce s turbom. S jednotkou MGU-H sa rozlúčime, zato MGU-K má poskytovať oveľa viac výkonu. Plány hovoria, že MGU-K bude disponovať až 476 konskými silami. Spaľovací motor zas bude využívať 100-percentné uhlíkovo neutrálne palivá.

Vývojovú vojnu má držať pod kontrolou rozpočtový strop na motory, ktorý by sa mal pohybovať na úrovni 140 miliónov dolárov. Tento bod je pre Volkswagen veľmi atraktívny. Pri tímoch sa už ukazuje, že vo Formule 1 možno vďaka finančnému stropu dosahovať zisk: vďaka sponzorom sa to už darí Mercedesu aj Ferrari, Alpine by sa mal k tejto dvojici pridať v roku 2023. Podľa AMuSu tieto čísla lákajú do efjednotky aj ďalších výrobcov a v padoku sa čoraz častejšie spomína dokonca i návrat Hondy v roku 2026.

Niekoľko položiek však ešte stále treba vyriešiť. Formula 1 uvažuje napríklad nad tým, či by nestačilo namiesto stropu vyjadreného v dolároch obmedziť počet hodín na dynamometroch.

Jablkom sváru je aj možná pomoc novým výrobcom pohonných jednotiek. Aby sa tí rýchlejšie dotiahli na konkurenciu, FIA by im chcela na istú dobu navýšiť rozpočtový strop či povoliť viac testovacích hodín na dynamometroch. Veľké značky si však dávajú dobrý pozor na to, aby do tejto kategórie nespadol aj Red Bull Powertrains, ktorý by získal status “motorového nováčika” a neskôr by mohol zdvojnásobiť svoju výhodu spojením síl s Porsche.

Kto s kým?

O spojení Porsche s Red Bullom sa hovorí ako o takmer hotovej veci. Automobilka zo Stuttgartu sa chce stať technologickým partnerom červených býkov, kúpiť v Red Bulle podiel a mať dosah aj na smerovanie tímu. A ako by toto spojenectvo vyzeralo? Red Bull Powertrains by vyrábal spaľovací motor, Porsche by zas ponúklo svoje know-how v elektrickej časti pohonnej jednotky.

Na druhej strane Audi má o trochu iné plány. Postaviť chce vlastný agregát, ktorého základom by mala byť pohonná jednotka, ktorú v roku 2018 ešte pred vypuknutím dieselového škandálu vyvíjalo Porsche s cieľom spojiť sily s Red Bullom.

Stále však netušíme, s ktorou továrňou Audi podpíše zmluvu. Dlho sa hovorilo o McLarene, v priebehu víkendu sa dokonca objavili správy o tom, že Audi navýšilo svoju ponuku na odkúpenie časti tímu zo 450 na 650 miliónov, no AMuS tvrdí, že ani táto suma nestačí. Formula 1 je skrátka v kurze a vlastniť podiel v jednom z tímov je každým dňom hodnotnejšie.

McLaren je teda z pohľadu Audi pasé, hoci jeden z insiderov šípi, že môže ísť len o zákulisný ťah. “Možnože Audi chce, aby tomu McLaren uveril, aby sa nakoniec dohodli ešte skôr, než ho niekto predbehne.” Bavíme sa však už na hranici fantázie.

Audi medzitým začalo poškuľovať aj po iných tímoch, ktoré by mohlo prevziať. “Podľa všetkého Williams nemá veľkú šancu, pretože v Grove trvajú na priveľkej nezávislosti. Táto túžba po slobode tradičného britského tímu je aj dôvod, prečo manželstvo Williamsu a BMW stroskotalo v roku 2005.”

Najpravdepodobnejšie je, že sa Audi spojí so Sauberom, ktorý dobre pozná, keďže vo veternom tuneli v Hinwile vyvíjalo svoje auto pre Le Mans. Bývalý technický riaditeľ Audi Jan Monchaux navyše vedie technické oddelenie Sauberu.

“Majiteľ tímu Finn Rausing nie je človek, ktorý by chcel zbohatnúť na predaji tímu. Švéd je vo Formule 1 skôr z osobných a ideologických dôvodov,” vysvetľuje nemecký magazín. “V porovnaní s McLarenom by bolo prevzatie Sauberu takmer za babku a Sauber by nemal problém ani so zmenou mena. Medzi rokmi 2006 a 2009 švajčiarsky tím fungoval pod menom BMW a teraz si hovorí Alfa Romeo, aj keď sa v Miláne nenamontuje ani jedna jediná skrutka. Monopost by teda mohol pretekať ako Audi. Ak by sa však Audi spojilo s britskými tímami, auto by sa volalo McLaren-Audi alebo Williams-Audi.”

Hladinu čerí ešte jeden hráč

Pri týchto úvahách by sme nemali zabudnúť na Lawrencea Strolla, ktorý už niekoľko týždňov uvažuje nad vlastnou pohonnou jednotkou. Aj kanadský biznismen mal kontaktovať Audi ohľadom možnej spolupráce. Zdá sa, že majiteľ Aston Martinu chce mať vlastné motory stoj čo stoj.

Stroll mal uvažovať o postavení vlastnej pohonnej jednotky po vzore Red Bullu, no tento plán následne padol. Na trhu totiž nie je dostatok odborníkov na pohonné jednotky. Aj Red Bull do veľkej miery len “vykráda” Mercedes, ktorému na výplatách ušetril dosť peňazí, keď zamestnal približne 50 ľudí pôvodne z Brixworthu.

Michael Schmidt disponuje ešte ďalšou zaujímavou informáciou, ktorá poukazuje na Strollovu túžbu mať továrenský tím: “Realitou sa nestal ani Strollov druhý plán. Kanadský miliardár údajne chcel odkúpiť motoráreň Mercedesu v Brixworthe, prípadne získať aspoň nejaké jej časti. Podľa špekulácií si ho aj šéf spoločnosti Ola Källenius vypočul, no napokon mu nevyhovel. Z formulových kruhov teraz presakujú informácie, že Stroll sa snaží zlákať Audi.”

Na vyriešenie tejto otázky má Audi ešte nejaký čas. Aj ono musí počkať na oficiálne odklepnutie nových motorových pravidiel, po ktorom sa dočkáme oznámenia oficiálnych plánov. Z pohľadu Red Bullu a Porsche by bolo ideálne, keby tak mohli učiť pred domácou Veľkou cenou Rakúska, no momentálne je ťažké odhadnúť, či sa dovtedy všetky strany dohodnú na podobe motorových regúl.