Racing Point tvrdí, že 886 nákresov brzdových kanálikov komisárov presvedčí
V priebehu najbližších dvoch týždňov by sme sa mali dočkať rozuzlenia príbehu okolo kopírovania minuloročného Mercedesu. Racing Point je presvedčený o tom, že nespravil nič proti pravidlám, čo chce Medzinárodnej automobilovej federácii dokázať aj rozsiahlou technickou dokumentáciou.
Potom, čo Renault v Rakúsku zaprotestoval proti brzdovým kanálikom Racing Pointu, sa rovnaký scenár zopakoval aj v Maďarsku. Dva protesty budú prejednané v najbližšom období. Otmar Szafnauer, šéf Racing Pointu, nemá strach.
“Je nemožné, aby boli nelegálne. Vývoj brzdových kanálikov trvá dlhú dobu. Sú veľmi, veľmi komplikované a máme 886 nákresov našich brzdových kanálikov,” prezrádza Otmar Szafnauer. Nuž a ak si brzdové kanáliky skutočne navrhol Racing Point sám, respektívne kopíroval to, čo mal k dispozícii vlani, je pravdepodobné, že riešenia Mercedesu a Racing Pointu budú vykazovať jemné odchýlky.
Ak by komisári predsa len rozhodli, že nasadením inkriminovaných brzdových kanálikov Racing Point porušil pravidlá, tím zo Silverstone by sa ocitol v poriadnej kaši. Okrem diskvalifikácie z Veľkej ceny Štajerska a Veľkej ceny Maďarska by musel narýchlo prísť s alternatívnym riešením.
Také zatiaľ nemá. “Protestovali proti našim brzdovým kanálikom, nuž a my žiadne iné kanáliky nemáme. Hlavne preto, že sú legálne,” presvedčene pokračuje Szafnauer. “Nemáme vôbec žiadne obavy. Naše brzdové kanáliky sú legálne, jazdili sme s nimi predchádzajúci aj tento víkend a nasadíme ich aj v Silverstone.”
Racing Point dostal tri týždne na to, aby zozbieral všetky dôkazy, že si riešenie skutočne zhotovil sám. Táto lehota vyprší pred Veľkou cenou Veľkej Británie. “Jediný dôvod, prečo môže byť zo mňa cítiť trochu frustráciu, je pravdepodobne ten, že mám všetky informácie o tom, ako sme to vyvinuli a skonštruovali.”
“Zvyšok sveta ich zatiaľ nemá, pretože sme ich neukázali komisárom. Ukázali sme ich FIA a FIA bola spokojná s tým, že všetko, čo sme spravili, bolo čisto legálne. Tak však nefunguje tento súdny systém. Komisári majú právu a moc rozhodnúť. Budeme teda musieť informovať aj komisárov.”
Michael Masi, riaditeľ pretekov, počas víkendu v Maďarsku priznal, že hoci on sám bol v továrni Racing Pointu a skontroloval postupy tímu, brzdový systém a brzdové kanáliky nijako špeciálne neriešil.
Otmar Szafnauer však tvrdí, že FIA videla brzdové kanáliky. “FIA prišla do našej továrne a vyšetrovala, ako sme skonštruovali a vyvinuli auto vrátane brzdových kanálikov. Strávila u nás dva dni, vypočúvala ľudí a prezerala si naše nákresy, návrhy a vývojový proces, čo sme robili vo veternom tuneli a na CFD (computational fluid dynamics). Bola spokojná.”
Tu tkvie aj zdôvodnenie, prečo na zbieranie dôkazov dostal Racing Point až tri týždne. “S komisármi nemôžete postupovať takto. Vy im musíte priniesť dáta, a tiež písomne a pomocou nákresov vysvetliť, čo ste spravili. Trvá to o čosi dlhšie.”
“Jediný dôvod, prečo som frustrovaný, je ten, že viem, čo sme spravili a prečo je to legálne. Nebola to žiadna diera v pravidlách ani nič podobné. Je frustrujúce, že kým viem, že všetko je legálne, tak dostávam tieto otázky o tom, že čo spravíme, ak tento spor prehráme,” dodal.