logo F1online.sk

Villeneuve: Neuveriteľné, ako to dokázali v McLarene pokaziť

Daniel Ricciardo v boxoch
© McLaren Media Centre
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 3. 2022

Najväčšie sklamanie sezóny 2022? Na to si ešte radšej chvíľu počkajme, ale Veľká cena Bahrajnu pre McLaren snáď ani nemohla dopadnúť horšie. Lando Norris a Daniel Ricciardo boli bodom na míle vzdialení, pritom ambície tohto tímu majú byť úplne opačné. Vo Wokingu sa na rok 2022 dlho pripravovali a nesmierne tešili, avšak zatiaľ to vyzerá absolútne strašne. Neveriacky krútia hlavou takmer všetci, vrátane Jacquesa Villeneuvea.

Ten naozaj nechápe, ako to mohli konštruktéri vo Wokingu takto pokaziť. Monopost MCL36 v Bahrajne skrátka nefungoval a trpel aj v dôsledku technických problémov. Tímu pritom nepomohol ani „pozitívny“ Daniel Ricciardo, ktorý musel kvôli COVID-u vynechať predsezónne testy.

„Ako to mohol McLaren takto pokaziť?“ pýta sa Villeneuve vo svojom stĺpčeku na Formule1.nl. „Boli najväčším sklamaním bahrajnského víkendu. Taká ostrieľaná organizácia, s takými znalosťami a schopnosťami pri konštrukcii monopostov. Je neuveriteľné, že to dokázali takto pokaziť. Bolo naozaj bolestivé sledovať Ricciarda ako sa motá niekde na chvoste.“

„Od Aston Martinu, ktorí roky kopírovali Mercedes, som mal menšie očakávania. Vyzerá to, akoby už ani nevedeli, ako majú postaviť auto. Ich monopost skrátka nevyzerá dobre. Aby ste bojovali na čele, chce to viac ako len ambície a peniaze. Formula 1 je zvláštny šport, nie je to iba o marketingu a značke,“ píše Villeneuve.

Nesklamali ho však len tieto dva tímy s motormi Mercedes, ale aj ich dodávateľ. Ten predstavil vskutku extrémny dizajn „bez bočníc“, ktorý sa majstrovi sveta z roku 1997 príliš nepozdáva. „Ich dizajn zrejme fungoval veľmi dobre na simulátore, ale v reálnom svete nefunguje. Nemajú čas to do ďalších pretekov zmeniť.“

„Okrem toho máte v podmienkach rozpočtového stropu menší priestor na to, aby ste sa vrátili k rysovacej doske a svoj dizajn prepracovali. Podobne ako ostatní, aj v Mercedese majú problém s poskakovaním. Kvôli tomu museli zvýšiť svetlú výšku monopostu, čo so sebou prinieslo stratu prítlaku,“ hovorí Villeneuve.

„Je veľmi zložité tomuto problému porozumieť a odstrániť ho v priebehu sezóny. Pripomenulo mi to Lotus z roku 1977, ktorý bol prvým autom s ground effectom. Mali rovnaký problém, turbulencie pod monopostom spôsobovali vibrácie a nešlo ho riadiť. Vyriešiť to im trvalo rok.“

„Pri koncepte Mercedesu môžete vidieť, že simulácia je len simulácia. Až na trati naozaj zistíte, či to funguje,“ uzavrel Villeneuve.

Súvisiace články