logo F1online.sk

Nový riaditeľ pretekov zaviedol nové pretekárske štandardy

Max Verstappen a Lewis Hamilton
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 3. 2022

V piatok pred Veľkou cenou Bahrajnu sa uskutočnilo nenápadné, ale zato nesmierne dôležité stretnutie. Nový riaditeľ pretekov Niels Wittich sa stretol s pilotmi a zoznámil ich s novinkami, ktoré ich pod novým vedením čakajú. Nie sú to práve drobné zmeny, a tak si ich poďme predstaviť.

Tak napríklad, po novom už riaditeľstvo pretekov nebude radiť tímom (a tie potom svojim pilotom), že kvôli porušeniu limitov trate bude múdrejšie vrátiť získanú pozíciu späť. Miesto toho sa očakáva, že jazdci tak urobia dobrovoľne z vlastnej vôle. Ak si však budú myslieť, že podľa nich urobili všetko správne, vec dostanú na stôl komisári, ktorí vyrieknu definitívny ortieľ.

„Podľa mňa je to správny prístup, pretože takto je pretekanie reálnejšie,“ povedal pilot Ferrari Carlos Sainz, ktorý však pripomenul aj možné slabiny. Podľa jeho názoru sa totiž nesmie stávať, aby pilot s vrátením pozície otáľal. „Musí sa to stať okamžite, jazdec by mal vrátiť pozíciu okamžite a nemôžete stratiť tri alebo štyri kolá. Preto by mali byť pravidlá skutočne jasné. Asi sa to musí najprv stať a potom sa uvidí.“

Pridal sa aj jeho tímový kolega Charles Leclerc. „V niektorých situáciách je podľa mňa jasné, čo by mal jazdec urobiť. Môžu však nastať aj také, kedy to jasné nie je, ako bol môj štart vlani v Mexiku. Myslím, že to je dobrý príklad toho, keď nastane veľký zmätok. Získate pozície, ale skutočne neviete, čo treba urobiť.“

„Pre takéto prípady teda dúfam, že budeme mať aj naďalej podporu riaditeľa pretekov, pretože v zložitých situáciách je to dôležité. Súhlasím s tým, že niekedy je to veľmi jednoduché prečítať a v týchto situáciách by jazdec mal byť dostatočne chytrý na to, aby vedel, že má pozíciu vrátiť späť,“ povedal Leclerc.

Aj z tohto dôvodu preto pilot Haasu Kevin Magnussen počíta s intervenciou zo strany tímu. „Myslím si, že tímy jazdcom povedia, aby pozíciu vrátili. Nastanú prípady, keď bude mať jeden jazdec pocit, že ho súper vytlačil mimo trať a druhý zas, že jeho náprotivok získal výhodu jazdou mimo trať.“

Ďalšou dôležitou zmenou je úprava pretekárskych štandardov pri vzájomných súbojoch. Možno ste si všimli, s akou slušnosťou a rešpektom v Bahrajne bojovali Charles Leclerc a Max Verstappen. Podľa niektorých na to mohol mať vplyv aj Wittich a jeho piatkové stretnutie s jazdcami.

Podľa nového riaditeľa pretekov si totiž jazdci musia vo vzájomnom súboji ponechať dostatočný priestor. Ak dvaja piloti smerujú do zákruty bok po boku, jazdec na vnútornej strane musí na výjazde nechať dostatočný priestor svojmu súperovi a nesmie ho vytlačiť von z trate.

Toto nariadenie nám dáva novú perspektívu na niektoré súboje z roku 2021, ale napríklad aj súboj Maxa Verstappena a Charlesa Leclerca z Veľkej ceny Rakúska 2019.