logo F1online.sk

Ralf Schumacher: Aston Martin má problém, “buldozérová” metóda nefunguje

Nico Hülkenberg
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala22. 3. 2022

Jedno z najväčších sklamaní v novej ére Formuly 1 zažili fanúšikovia Aston Martinu. Stajňa Jamesa Bonda má za sebou katastrofálny víkend, po ktorom je veľmi ťažké spozorovať svetielko na konci tunela. Podľa Ralfa Schumachera ho navyše zacláňa Lawrence Stroll, ktorého stratégia začína narážať na krutú realitu.

“Zvíťazil som v každom biznise, ktorý som riadil. Plánujem vyhrať aj tu,” veľkolepo odkázal svetu Lawrence Stroll v tretej sérii Drive to Survive, keď jeho konzorcium získalo do svojich rúk Force Indiu. Kanadský miliardár, ktorý mimoriadne úspešne budoval impérium odevných značiek, sa však zrejme pri Formule 1 prepočítal.

Rok 2022 mal predstavovať veľký posun vo výkonoch monopostu zo Silverstone; na zmenu rozloženia síl v padoku už dlho nebola vhodnejšia príležitosť. V Aston Martine ju však zmeškali a teraz namiesto plánovania ďalších krokov, ktoré by mali viesť k víťazstvám a majstrovským titulom, sa vrátili o niekoľko rokov dozadu.

Výsledky hovoria samy za seba: Nico Hülkenberg a Lance Stroll v kvalifikácii obsadili sedemnáste a devätnáste miesto, a ani v pretekoch to nebola väčšia sláva. Strollovi na zisk prvého bodu chýbali štyri priečky, Hulkovi sedem.

“Myslím, že je tu pár oblastí, na ktorých budeme musieť zapracovať,” zhodnotil Nico Hülkenberg po pretekoch. Týchto oblastí v skutočnosti nebude málo. Podľa nemeckého portálu sport1.de si v tíme dobre uvedomujú, v akej sú kaši. Auto nielen, že poskakuje, ale reaguje úplne nepredvídateľne — raz pretáčavosťou, inokedy nedotáčavosťou.

Sebastian Vettel vraj už na predsezónnych testoch konštatoval, že sa schyľuje k niečomu takému, a napokon sa to naplnilo. Viac prezradil Ralf Schumacher pre sport1.de: “Podľa toho, čo počúvame, ich auto je jedna katastrofa. Robí presne to, čo nemá. Okrem toho sa hovorí, že na všetkých stretnutiach sedí aj majiteľ stajne (Lawrence Stroll, pozn. red.) a diktuje, ako by sa čo malo robiť. Ak je to pravda, tak to budú mať veľmi ťažké.”

Bývalý šéf tímu Otmar Szafnauer vyskočil z potápajúcej sa lode v hodine dvanástej. Ako však vyplynulo z jeho nedávnych vyjadrení, v tíme sa už necítil dobre a azda taký vývoj aj čakal — Lawrence Stroll mu vzal niekoľko právomocí a pustil sa do mikromanažovania stajne. Szafnauer, ktorý mal dovtedy absolútne voľné pole pôsobnosti, už nechcel pomáhať budovať tím smerom, s ktorým nesúhlasí.

Ralf Schumacher šípi, na čo dopláca Aston Martin a čo zrejme prekážalo aj Szafnauerovi. “Tento tím sa stratil. Chceli dosiahnuť príliš veľa a príliš zhurta — takto to vo Formule 1 skrátka nefunguje. Nemôžete strčiť do hrnca veľa ľudí, veľa peňazí, chvíľu to miešať a dúfať, že z toho vzíde niečo dobré. Tento tím sa rozhodol pre buldozérový prístup, ktorý nezafungoval ani v Toyote.”

Toyota, v ktorej Ralf Schumacher strávil tri sezóny, mala takisto ambiciózne plány. Vo Formule 1 mala najväčší rozpočet zo všetkých, údajne až na hranici 400 miliónov dolárov, no nestačilo to ani na jedno jediné víťazstvo. Peniaze sú dôležité, ale nie sú všetko.

Brat sedemnásobného majstra sveta si napokon vzal na paškál aj synátora Lancea, ktorý v sobotu dostal na frak od Nica Hülkenberga. “To je naozaj trápne, že Lance Stroll, majiteľov syn, v Bahrajne prehral kvalifikačný duel s Hülkenbergom, ktorý bol povolaný v poslednej chvíli. Stroll by sa mal sám seba spýtať, či by si nemal nájsť nejaké iné hobby.”

“Lance Stroll by si mal položiť otázku, čo vlastne robil na testoch,” pridal sa Karl Wendlinger, jeden z jazdcov efjednotky deväťdesiatych rokov. “Vôbec tu nechcem zhadzovať Nicov výkon, ale testy mali niekoľko dní. Nico zrazu príde a Strolla zatieni…”

Bývalý pretekár Zakspeedu či Arrowsu Christian Danner tiež kritizuje cestu, ktorou sa rozhodol vydať Aston Martin na popud jeho nového majiteľa. Jeden príklad za všetky: skopírovanie Mercedesu W10 síce prinieslo veľké zisky v krátkodobom meradle, no z dlhodobého pohľadu výrazne uškodilo. Lawrence Stroll totiž hodil do koša azda najväčšiu zbraň svojho tímu; vlastnú inžiniersku silu. Jednotlivé oddelenia kedysi vyvíjali lepšie riešenia ako konkurencia a za menej peňazí, no nové vedenie z nich spravilo profesionálnych plagiátorov.

“Predchodca Aston Martinu bol malý a efektívny pretekársky tím. Ak doň nalejete viac peňazí, neznamená to, že okamžite bude lepší,” komentuje Christian Danner. Najhoršie však má byť to, že Stroll neustále zasahuje do chodu stajne. “Potom to začína byť problematické. A ocko Stroll nie je známy tým, že by volil zrovna citlivý prístup.” Danner dokonca uvažuje, že Vettel by mohol “zvážiť, že si koronu natiahne až na obdobie po Džidde”.

V problémoch však nie je len zelená stajňa. Majster sveta z roku 1997 Jacques Villeneuve si posvietil aj na McLaren, aj na Aston Martin. “Všetky tie skúsenosti, znalosti a zručnosti pri konštruovaní auta — je neuveriteľné, že to takto pobabrali,” okomentoval výkon McLarenu. “Menšie očakávania som mal od Aston Martinu. Oni toľké roky kopírovali Mercedes, že už možno zabudli, ako sa stavia vlastné auto…”

“Pretekať na čele, to nie je len o ambíciách a peniazoch,” pripomína Kanaďan a veľavravne dodáva: “Formula 1 je výnimočný šport. Toto nie je len marketing a budovanie značky.”

To mohlo fungovať v biznise s oblečením…