Vettel: Na Monako sa najlepšie pripravíme v autobuse
Jazdiť v tohtoročných monopostoch je pre všetkých pilotov zážitok, no o pôžitku sa tu veľmi hovoriť nedá, najmä nie v pomalých zákrutách. Sebastian Vettel predpovedá, že v Monaku budú piloti dosť frustrovaní z toho, aké pomalé a ťažkopádne tam budú nové autá.
Ťažké monoposty, tuhé nastavenie tlmičov a tendencia k nedotáčavosti menia jazdu v technických sekciách na utrpenie. Ak sa k tomu pridajú obrubníky, či v takom Monaku hrboľatý povrch a bariéry po obvode trate, diváci sa majú na čo tešiť.
Jazdcov však čaká víkend plný povzdychov, zvládnuť ho nebude jednoduché, avizuje Sebastian Vettel po predsezónnych testoch: “Aby sme sa pripravili, tak pred pretekmi bude možno lepšie naskočiť si na vyhliadkovú jazdu v autobuse ako na simulátor!”
Nemecký pretekár už po Barcelone hlásil, že nový monopost mu v pomalých zákrutách pripomína skôr “nákladiak”. Porovnanie s autobusom teda neprekvapí, no na tlačovke ním pobavil novinárov aj prísediacich jazdcov. “Chodia v Monaku autobusy?” spýtal sa rodáka z Monaka Charlesa Leclerca. Keď prikývol, hneď si s ním dohodol jazdu: “Dobre, tak ideme!”
Nedotáčavosť monopostov v pomalých zákrutách sa azda dovtedy podarí do veľkej miery eliminovať, tímy už v Bahrajne skúšali rôzne verzie predného krídla, ktoré by mali pomôcť generovať viac prítlaku na vnútrajšej strane auta, keď pilot začne zatáčať.
“Obzvlášť náročné to bude v úzkych pasážach, auto je nastavené tuhšie. Bude to ťažké,” prikyvuje Leclerc a do debaty sa zapája aj Esteban Ocon: “Po stránke výhľadu to s väčšími kolesami bude náročné, najmä spočiatku. Musíte si na to zvyknúť.”
Monako je však ešte ďaleko, teraz nás všetkých zaujíma, ako sa komu bude dariť o týždeň v Bahrajne. Aston Martin nepôsobí zrovna najrýchlejšie, pravdepodobne sa bude opäť pohybovať na podobných pozíciách ako vlani, no v tíme sú relatívne spokojní.
Hodnotí tímový manažér Andy Stevenson: “Tento rok sme jazdili podľa úplne iného programu ako inokedy. Hlavné je, že sme pochopili auto, to sa nám podľa mňa podarilo dobre.” Príkladom toho má byť nájdenie lieku na poskakovanie. “Vieme, ako ho vyvolať, aj ako ho zastaviť, to by nám malo umožniť nájsť najlepší kompromis v nastaveniach, aby sme sa toho zbavili a zároveň nestratili priveľa rýchlosti.” Takže tento liek ešte nie je stopercentne účinný… “Chvíľu potrvá, kým sa toho zbavíme do takej miery, že nás to už vôbec nebude trápiť.”
A čo na testy hovorí Sebastian Vettel, ktorý bol v sobotu o viac ako dve sekundy pomalší od Maxa Verstappena a zaznamenal len desiate miesto? “Zvládli sme náš program a popoludní som odjazdil veľa kôl. Testy sme uzavreli pozitívne. Časy na kolo sú teraz do veľkej miery irelevantné, primárne sa koncentrujeme na pochopenie monopostu. Som spokojný s pokrokmi, ktoré sme spravili.”
Fanúšikom napokon odkázal nasledovné: “Máme za sebou niekoľko náročných dní. Zajazdili sme veľa kôl, získali plno informácií. V prvom rade chcem poďakovať všetkým v tíme, každému mužovi a každej žene. Prekonali sme niekoľko ťažkých týždňov a pár ťažkých týždňov nás ešte čaká, pravdepodobne aj ťažký rok. Máme však pocit, že sme pripravení. Teraz musíme dať všetko dokopy. Teším sa a som zvedavý, ako na tom sme.”